Använder du ordet "dövstum"?
Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum? I vilket sammanhang i så fall?
Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum? I vilket sammanhang i så fall?
Nej, dövstum är ett föråldrat uttryck. Har ännu inte stött på någon som är både döv och stum.
Nej, det är inte så.
Vi kan faktiskt skrika, det är flera döva som kan säga enkla ord som mamma eller pappa och så.
Jag känner en kompis som är döv, men när hon skrattar så låter det som hihihihi, det hörde min gamla lärare i skolan och vi har lärt oss, att inte säga eller bli kallade för dövstumma. För vi är inte det. Vi kan låta, vi kan skrika, vi kan säga enkla ord, då menar jag inte alla döva. Men de flesta.
Om du var döv själv och levt med det länge då skulle du förstå. Eller om du lever med döva..
Sciarlotta skrev 2009-01-13 22:05:01 följande:
Nej, eftersom det inte är självklart att en döv är stum - samt att det anspelar på "deaf and dumb" ("dövdum").
min syster är helt döv, dock har vi lärt henne från det hon var liten att "stänga av rösen", hon behöver inte använda den då hon tecknar, dock så fnittrar hon precis som en hörande så lärarna hörde alltid om det var hon som skrattade i klassrummet :)
"Dövstum" är ett föråldrat uttryck! Skipa det och säg "Döv" istället!
Men om någon är både döv och stum då? Jag har faktiskt träffat en när jag var liten.
Att ta för givet att döva också är stumma är väl lite korkat...det trodde jag faktiskt inte att någon gjorde...
Det låter dödumt [Det lät roligare i mitt huvud än vad det blev i text]
Sciarlotta skrev 2009-01-13 22:05:01 följande: