• Betty Boop

Använder du ordet "dövstum"?

Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum?  I vilket sammanhang i så fall?

• Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?
  • Balehead

Använder och använder. Jag känner inte till någon som är dövstum (varken kan höra eller få fram ljud), så jag har oftast ingen anledning. Men jag skulle aldrig använda 'dövstum' om en person som bara är döv.

• hewi81

Men det är klart att det FINNS dövstumma, men det är fortfarande inte korrekt att kalla alla döva för dövstumma, då de fortfaranade har röst men inte använder den.

Det finns ungefär 8.000-10.000 barndomsdöva i Sverige och det motsvarar ca 0,1% (1 promille)av befolkningen. Samt 4000 vuxendöva.

Visst kan det finnas döva som är stumma men mer än 99 % av de döva har inte fel på sina talorgan eller stämband.

Källa frpn SDR

• Sciarlotta
    Redstone skrev 2009-01-14 13:06:40 följande:
    Sciarlotta skrev 2009-01-13 22:05:01 följande:Det betyder inte att de inte existerar. En stum person som blir utsatt för höga ljud kan bli döv precis som en talande kan bli det. En döv kan få strupcancer precis som en hörande kan få det. Har man en sjukdom som gör att nerverna förtvinar kan både höselneven och nerverna till taloganen förtvina. Överlever man att bli träffad i halsen av en fyverkeripjäs kan man nog få problem med både tal och hösel.
    Jag har inte påstått att de inte existerar, jag är fullt medveten om att det inte är omöjligt att det finns personer som är både döva och stumma. Men det är mycket ovanligt.

Denna diskussion handlar ju om att döva förr kallades dövstumma för att de inte hade något språk. Tyvärr används det uttrycket fortfarande på ett felaktigt sätt  idag.
    Sisyfos Manade Ynkryggen Glatt: - Sök Lustfyllt Yrke Nära Amor
  • Betty Boop
    SilverEmma skrev 2009-01-14 12:24:24 följande:
    Men om någon är både döv och stum då? Jag har faktiskt träffat en när jag var liten. Att ta för givet att döva också är stumma är väl lite korkat...det trodde jag faktiskt inte att någon gjorde...
    Då är den personen helt enkelt döv och stum inte dövstum.
  • SilverEmma

Betty Boop skrev 2009-01-14 19:09:55 följande:

Då är den personen helt enkelt döv och stum inte dövstum.
    Jahapp...för mig har "dövstum" alltid används för folk som är både döva och stumma. Har faktiskt aldrig tidigare hört folk som använder ordet på enbart döva & trodde faktiskt det var självklart att man inte är stum bara för att man är döv...
  • Betty Boop
    SilverEmma skrev 2009-01-14 19:29:26 följande:
    Betty Boop skrev 2009-01-14 19:09:55 följande: Jahapp...för mig har "dövstum" alltid används för folk som är både döva och stumma. Har faktiskt aldrig tidigare hört folk som använder ordet på enbart döva & trodde faktiskt det var självklart att man inte är stum bara för att man är döv...
    Grejen är att det inte är vanligare med stunhet hos döva än hos hörande. Mer än 99 % av alla döva är inte stumma. Det finns alltså knappt några stumma döva i Sverige.
  • SilverEmma

Betty Boop skrev 2009-01-14 19:33:20 följande:

Grejen är att det inte är vanligare med stunhet hos döva än hos hörande. Mer än 99 % av alla döva är inte stumma. Det finns alltså knappt några stumma döva i Sverige.
    Jo att stumhet inte är vanligare hos döva är jag fullt medveten om. Jag såg bara inte ordet "dövstum" som något fult utan trodde helt enkelt att det användes till de som var både och.

Har som jag nämnde tidigare träffat en som var både och, det var en medelålders dam som fanns i min kompis släkt.
  • Åsa

Sciarlotta: Wikipedia=vem som helst
    Gå in och rätta felaktigheter du hittar bara.

• Walk on by

Konstigt för där jag bodde fionns det fortfarande en dövstumskola, för barn som är både döva och stumma, och då är man dövstum.

Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?