• Betty Boop

Använder du ordet "dövstum"?

Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum?  I vilket sammanhang i så fall?

• Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?
  • Sciarlotta
    Åsa skrev 2009-01-14 21:48:02 följande:
    Sciarlotta: Wikipedia=vem som helst Gå in och rätta felaktigheter du hittar bara.
    Jo, jag vet att det är vem som helst. Men iom att många inte är källkritiska när det gäller wikipedia så var jag bara tvungen att kommentera det.
    Sisyfos Manade Ynkryggen Glatt: - Sök Lustfyllt Yrke Nära Amor
  • Sciarlotta
    Walk on by skrev 2009-01-14 21:50:18 följande:
    Konstigt för där jag bodde fionns det fortfarande en dövstumskola, för barn som är både döva och stumma, och då är man dövstum.
    Får man fråga vad skolan heter?
    Sisyfos Manade Ynkryggen Glatt: - Sök Lustfyllt Yrke Nära Amor
  • hewi81
    Svar på #40
    vilken ort var det på?
  • hewi81

Gissar på att det är en gammal benämning, för som sagt, så vitt jag vet så finns det bara Birgittaskolan, Manillaskolan, Kristinaskolan, Östervångskolan och Vänerskolan som är för döva. Sedan finns Åsbackaskolan som tar emot dövblinda, och sedan några hörselskadade skolor samt för olika handikapp som även kan ta emot teckenspråkiga elever.

• Betty Boop
    Walk on by skrev 2009-01-14 21:50:18 följande:
    Konstigt för där jag bodde fionns det fortfarande en dövstumskola, för barn som är både döva och stumma, och då är man dövstum.
    Det finns ingen skola i Sverige med dövstumskola som rätt benämning. Det måste vara en missuppfattning! De skolor som tidigare kallades för dövstumskolor kallas idag för dövskolor! Dövstumskola är ett föråldrat uttryck. Det är det jag försöker få fram med denna tråd. Det heter inte dövstum!

Var ligger denna skola?
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2009-01-15 12:08:44 följande:
    Det finns ingen skola i Sverige med dövstumskola som rätt benämning. Det måste vara en missuppfattning! De skolor som tidigare kallades för dövstumskolor kallas idag för dövskolor! Dövstumskola är ett föråldrat uttryck. Det är det jag försöker få fram med denna tråd. Det heter inte dövstum!Var ligger denna skola?
    Jag kan tillägga att jag jobbar på en av dessa DÖVskolor.
  • LykkeLee

Nej.. jag skulle aldrig någonsin använda ordet dövstum om det inte var så att personen ifråga verkligen är både döv och stum. Nu har jag iofs aldrig träffat någon som både är döv och stum. Jag har döva kompisar, döva arbetskamrater, jobbar på ett boende för dövblinda och har en döv son.. så jag träffar rätt många döva om man säger så.

Däremot har andra sagt ordet dövstum till mig i fler sammanhang typ "Din son är dövstum va?" Eller "Jaha då kan du dövstumspråket då??" o liknande. Min son är verkligen inte stum. Han ger ifrån sig såna skrik ibland att man hoppar rakt upp. Oftast när han blir glad eller arg.

• Betty Boop
    LykkeLee skrev 2009-02-15 17:22:23 följande:
    Nej.. jag skulle aldrig någonsin använda ordet dövstum om det inte var så att personen ifråga verkligen är både döv och stum. Nu har jag iofs aldrig träffat någon som både är döv och stum. Jag har döva kompisar, döva arbetskamrater, jobbar på ett boende för dövblinda och har en döv son.. så jag träffar rätt många döva om man säger så.Däremot har andra sagt ordet dövstum till mig i fler sammanhang typ "Din son är dövstum va?" Eller "Jaha då kan du dövstumspråket då??" o liknande. Min son är verkligen inte stum. Han ger ifrån sig såna skrik ibland att man hoppar rakt upp. Oftast när han blir glad eller arg.
    Ha, det där känner jag igen! "Jasså, du kan dövstumspråket" Så tröttsamt!
  • LykkeLee
    Betty Boop skrev 2009-02-15 21:26:34 följande:
    Ha, det där känner jag igen! "Jasså, du kan dövstumspråket" Så tröttsamt!
    Ja eller hur? Det är 2009 liksom.. vet inte folk att det heter TECKENSPRÅK? Dessutom tycker jag att det är beklagligt att man lär sig engelska i skolan men inte teckenspråk.. men det är kanske lite OT.. sorry
  • versan

Jag håller med tycker det är supersynd att man inte får lära sig teckenspråk redan i grundeskolan.
    Vi kommer att gå mot en generation med ännu flera hörselskadade än vi har idag. 
    Man ser idag ungdomar som är väldigt oförsiktiga när dom lyssnar på sin Ipod tex.
    Ljudet är så högt på att till ock med jag som Lider själv av både Tinitus & har en hörselnedsättning hör deras låtar när dom går förbi.Förvånad 
    Men man tänker nog inte när man är ung att man kan få allvarliga hörselskador av ljud.
    Sen erkänner jag att jag har aldrig träffat en dövstum heller. 
    Bara döva.
    Och jag är riktigt avis när dom kan teckna och kunna prata med varann utan att det hörs.

Jag vill också kunna det men har inte ork att ta tag i det och studera. Fundersam
    Kommer ihåg en gång när jag träffade en superfin & snygg kille i min glada ungdom och vi kunde prata lite. (det var svårt att förstå vad han sa pga att han var döv.)
    Och han skulle jag gärna ha pratat läääängre med då.
    Men bussen gick Och vi med....

• gullsvans

Ett föråldrat utryck..som inte stämmer alls..stum kan man ju vara utan att vara döv...se bara på alla amerikanska filmer där barn är med om ngt tragiskt då kan dom bli stuma..och börjar använda ngt liknande tsp..men döv är dom ju inte..
    Men står det inte fortfarande på Vänerskolans gamla byggnad DÖVSTUM SKOLAN ANNO..? eller kommer jag ihåg fel..måste kika på den någon dag..

• LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:12:02 följande:
    Men står det inte fortfarande på Vänerskolans gamla byggnad DÖVSTUM SKOLAN ANNO..? eller kommer jag ihåg fel..måste kika på den någon dag..
    Men gud vad hemskt om det gör det.. det känns så fruktansvärt förlegat och på ngt vis kränkande!
  • gullsvans

Orska till att man inte lär ut tsp som typ engelska är ju att det finns för få användare av det..och att tsp i världen är inte lika utan nästan alla länder har ett eget. Men ska vi nu hård dra det lite så ska vi väl skrotta engelskan och lära oss kinesiska ist då det är det språk som flest människor talar:)
    Jag är inte emot att lära våra barn tsp men den undervisning som finns som syskon veckor, kurser osv tycker jag ändå fyller det behov som vi har..ja vet att jag får skit för det sista men vi är så olika.

• gullsvans

Svarta fågeln.
    Jag har för mig det..det hette ju så förr..Dövstum skola..man visste nog inte bättre då, var man döv så var man ju en tredjeklassens människa, totalt utan IQ..man var ju dum i huvudet för att man inte kunde prata..i vissa länder så spärrades dom ju in på olika psykavd..,an låste in dom och slängde nyckeln..så vi har ju kommit en bit på vägen..vi ska oxå komma ihåg att tsp är ett av världens nyaste erkända språk, det har ju bara sedan 80 något varit erkännt.

• LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:20:19 följande:
    Orska till att man inte lär ut tsp som typ engelska är ju att det finns för få användare av det..och att tsp i världen är inte lika utan nästan alla länder har ett eget. Men ska vi nu hård dra det lite så ska vi väl skrotta engelskan och lära oss kinesiska ist då det är det språk som flest människor talar:) Jag är inte emot att lära våra barn tsp men den undervisning som finns som syskon veckor, kurser osv tycker jag ändå fyller det behov som vi har..ja vet att jag får skit för det sista men vi är så olika.
    Kanske fyller det behovet för familjen, men min son skulle nog tycka det var kul om han kunde prata med andra okända barn som hans syskon som är hörande gör...
  • gullsvans

Jag förstår det. Men barn brukar på ngt sätt hitta ett språk som passar dom när dom hittar nya vänner..se bara på hur barn gör från andra länder som flyttar hit( ett exempel) min son han lekte med hörande och det fungera bra och dom kunnde inget tsp, sedan så är döv världen väldigt sluten oxå så där är det inte alltid lätt att komma in som hörande.
    Jag tror dock inte att vi kan tvinga fram att folk ska lära sig tsp tidigt i skolan..dom är ju ca 10.000 barndomsdöva och sedan en hög med hsk och några som är döv/blinda sedan kommer den stora gruppen hsk vi högre ålder..och jag tror inte att dom kommer heller att lära sig tsp(tråkigt dock) jag vet inte hur gammal din son är. min har blivit så stor att han idag väljer personer som kan tsp och han vet att han behöver en tolk vid olika besök.

• LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:44:28 följande:
    Jag tror dock inte att vi kan tvinga fram att folk ska lära sig tsp tidigt i skolan..
    Nej tvång tror jag inte på, men att man skulle kunna välja att lära sig det vore väl himla bra
Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?