• Nellie Jonathan

    Hur går man tillväga när man kommit på en uppfinning?

    Hej. Har kommit på en sak som jag skulle vilja gå vidare med. Men hur tar man steget med ideén från huvudet och framåt? Vem vänder man sig till osv....

  • Svar på tråden Hur går man tillväga när man kommit på en uppfinning?
  • killenkott

    tror du bör registrera den hos patent och registreringsverket,och sas Skydda "din"uppfinning.

    Eller jag vet inte,haha!

  • Thursday

    Det var en stor fråga...

    Vad vill du med din uppfinning? Sälja för en slant till någon och sen inte bry dig mer om det? Eller är du en entreprenör som vill driva företag och fabrik och tillverka?

  • Thursday

    Släpp tanken på patent så länge, det är sällan en privatperson har råd att upprätthålla ett patent "bara för att". Det måste finnas en affärsidé för att det ska löna sig.

  • Thursday

    Nellie Jonathan skrev 2009-01-17 14:04:06 följande:


    Det finns en idé att markandsföra detta på allvar och bli stora på detta....
    Det finns ju olika organ som kan hjälpa till med att utveckla affärsidéer, Almi och Nutek till exempel.
  • Trocadero
    Thursday skrev 2009-01-17 14:06:33 följande:
    Det finns ju olika organ som kan hjälpa till med att utveckla affärsidéer, Almi och Nutek till exempel.
    Är de gratis?
  • Thursday

    Trocadero skrev 2009-01-17 14:17:22 följande:


    Är de gratis?
    Det har jag ingen som helst aning om, det beror väl säkert på vad det är man vill ha av dem? Hur som helst, ska man starta eget företag och börja tillverka en uppfinning så kostar det pengar. Då får man kanske vara beredd på att punga ut redan från start
  • Trocadero
    Thursday skrev 2009-01-17 14:21:31 följande:
    Det har jag ingen som helst aning om, det beror väl säkert på vad det är man vill ha av dem? Hur som helst, ska man starta eget företag och börja tillverka en uppfinning så kostar det pengar. Då får man kanske vara beredd på att punga ut redan från start
    Javisst kan det vara så.

    Jag har också en idé som jag kommer att dra igång men vet inte heller riktigt hur man börjar.(sorry ts att jag lånar din tråd)
  • Thursday

    Jag är ingen entreprenör själv, men det ingick en del teori om entreprenörskap och företagsstart i min utbildning. Det finns ju böcker att låna, man kanske ska börja på biblioteket?

  • Velour

    Du borde göra en liten marknadsundersökning för att se om det skulle gå hem hos tillräckligt många.

  • Robocop

    Glöm patenteringen. Det kostar multum och det kan du börja fundera på den dag du säljer. Folk och företag är inte per automatik intresserad av en uppfinning som man kan tro. De är intresserade av "koncept". En uppfinnig, ett bevisat marknadsintresse även i liten skala. I princip får du prototypa din uppfinning med hjälp av eget lån o kapital, och försöka sälja den. Kan du bevisa det för ett större företag kan de säkert tänka sig att sno din ide och profetera på den. Tro inte att det finns riskkapital i Sverige, bara till etablerade småföretag och till stipendier etc..

  • greven

    Min kompis vände sig till Framtidén i Skövde, framtiden.gsp.se/. Deras jobb är att hjälpa folk med idéer och uppfinningar att förverkliga dem. Allt sker under sekretess och har en samarbete med Almi. 

    Testa dem vettja.

Svar på tråden Hur går man tillväga när man kommit på en uppfinning?