• Mandi74

    Spräckt trumhinna??

    Kan man spräcka trumhinnan utan att det gör ont?

    Jag fick en ganska hår smäll över örat och poff sa det i örat, sen hörde jag ingenting. När jag tryckutjämna så känns det som om luften bara far igenom trumhinnan och ut i örat. Det väser i hela örat..

    Är lite rädd att trumhinnan är spräckt, vad gör man i så fall? Ska man bara låta det läka av sig själv eller behöver man gå till en doktor?


    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Svar på tråden Spräckt trumhinna??
  • Emma w S

    Ja, trumhinna kan spricka av en hård smäll mot örat. Isåfall har det väl gjort ont under slaget gissar jag?
    Fina hålpå trumhinnan läker av sig själv, men jag rekommenderar ändå ett läkarbesök. Upplever du att du hör sämre på örat? För det brukar man göra om den är sönder


  • hot fuss

    men stackare. vad har du nu gjort?

    att spräcka själva trumhinnan brukar gör jävligt ont. så du borde haft ont om den verkligen sprack. men vad du drabbats av har jag ingen koll på.

    o skulle den vara spräckt så behöver du ingen läkare. den läker av sig själv. de brukar ju säga att om trumhinnan spruckit vid öroninfl så behövs ingen antibiotika osv.

    men lycka till o hoppas det försvinner snart.

    kramkram

  • JAG är BÄST

    "Jag fick en ganska hår smäll över örat och poff sa det i örat"
    Har ju sagt åt dig att inte ha så hård sex bruttan

  • Emma w S
    hot fuss skrev 2009-01-18 14:20:46 följande:
    men stackare. vad har du nu gjort? att spräcka själva trumhinnan brukar gör jävligt ont. så du borde haft ont om den verkligen sprack. men vad du drabbats av har jag ingen koll på.o skulle den vara spräckt så behöver du ingen läkare. den läker av sig själv. de brukar ju säga att om trumhinnan spruckit vid öroninfl så behövs ingen antibiotika osv.men lycka till o hoppas det försvinner snart.kramkram

    Måste få rätta dig lite... Spricker trumhinnan vid öroninflammation ska man alltid till läkare för antibiotika!
    Läser till audionom och vi har haft massor med föreläsningar kring detta! Vill inte använda pekfingrar men det är ganska viktigt för komplikationer som hjärnhinneinflammation är inte helt jätteovanligt vid ickebehandlad öroninflammation som gått så pass att trumhinnan är spräckt. Barn under 2 år samt vuxna över 15-16 år ska alltid ha pencillin vid öroninflammation. Barn i mellanåldern står emot bättre (dvs så länge trumhinnan är HEL)



  • hot fuss

    JAG är BÄST skrev 2009-01-18 14:22:26 följande:


    "Jag fick en ganska hår smäll över örat och poff sa det i örat" Har ju sagt åt dig att inte ha så hård sex bruttan
    ja jag säger samma sak. det där slapping-sexet kanske har gått lite väl långt nu?
  • hot fuss

    Emma w S skrev 2009-01-18 14:24:17 följande:


    Måste få rätta dig lite... Spricker trumhinnan vid öroninflammation ska man alltid till läkare för antibiotika! Läser till audionom och vi har haft massor med föreläsningar kring detta! Vill inte använda pekfingrar men det är ganska viktigt för komplikationer som hjärnhinneinflammation är inte helt jätteovanligt vid ickebehandlad öroninflammation som gått så pass att trumhinnan är spräckt. Barn under 2 år samt vuxna över 15-16 år ska alltid ha pencillin vid öroninflammation. Barn i mellanåldern står emot bättre (dvs så länge trumhinnan är HEL)
    jasså? har 3 barn och jag är uska som jobbat på barnkliniken själv. har aldrig varit med om pc när den väl spruckit. då säger läkarna att det läker inom några dgr.
  • Mandi74

    Haha.. jag var ganska full så jag vet inte om det bedövade, för det gjorde inte ont.
    Saken är det att den trumhinna är lagade för jag har haft rör och den läkte inte av sig själv när jag tog bort det röret. Det är mest därför jag är orolig att den spruckit..

    Hör nästan ingenting på det örat.. så jag får väl kolla upp det i morron.

    Hehe.. har man riktig sex så ska det fan kännas oxå, det var ju ingen "smäll" utan en örfil som visste var den satt..


     


    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    Emma w S skrev 2009-01-18 14:24:17 följande:
    Måste få rätta dig lite... Spricker trumhinnan vid öroninflammation ska man alltid till läkare för antibiotika!Läser till audionom och vi har haft massor med föreläsningar kring detta! Vill inte använda pekfingrar men det är ganska viktigt för komplikationer som hjärnhinneinflammation är inte helt jätteovanligt vid ickebehandlad öroninflammation som gått så pass att trumhinnan är spräckt. Barn under 2 år samt vuxna över 15-16 år ska alltid ha pencillin vid öroninflammation. Barn i mellanåldern står emot bättre (dvs så länge trumhinnan är HEL)
    Men om man inte har öroninflamation utan den spricker pga andra orsaker, behöver man behandla det då oxå?
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    hot fuss skrev 2009-01-18 14:24:33 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-01-18 14:22:26 följande: ja jag säger samma sak. det där slapping-sexet kanske har gått lite väl långt nu?
    Haha.. förlångt kan det aldrig gå..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Spräckt trumhinna??