• Niiccan

Hjälp- Mjölkfritt?

Gud, min 5 månader har nog gått o blivit mjölkallergisk :(
    O har precis fått han till o ta ersättning o så får man böja på en ny, o den smakar SKIT!
    Hur ska jag kunna få han till o börja med den nu då? provat öven, välling och 2 sortersgröt i mjölkfritt, o även dom smakar illa, men lite bättre än ersättningen, men de tycker inte han :(
    Någon som vatt i samma situvation som mejj o fortf ammat? Jag får ju inte äta ett skit, där e ju margarin o mjölk i ALLT :/
    Hur har ni gjort? trugat med maten o slutat amma? Eller kämpat med ammningen ändå? jag vill nog inte fortsätta hålla på så här o inte kunna gå bort o äta nånting eller laga 2 sorters middagar hemma.. Jag behöver lite råd o stöd?
    Lessen..

• Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?
  • cosinus

jag äter mjölkfritt sen 9 månader tillbaka, och även äggfritt eftersom sonen inte tål det heller.

Man vänjer sig ganska fort ändå och allt blir mycket lättare när man fått kläm på vad man kan och inte kan äta. Första handlingarna tar en evighet när man måste läsa sig genom alla innehållsförteckningar.

Har du provat sempers gröt som finns att köpa på apoteket. Den är riktigt god.

• Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-19 21:19:19 följande:
    [citat]mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. vad ger du i så fall till gröten?
    istället för mjölk I gröten?...

jag gör gröten rätt lös,

vatten, havregryn, micro...sen har i valfri mosad/riven frukt eller pure eller bär.

sen dricka juice till eller nåt annat.

Rismjölk, havremjölk, sojamjölk..dock smakar den naturella sojamjölken rätt strävt och är inte heller rekomenderat till små barn.
  • Agent 355

det är som många skriver inte så svårt att hålla mjölkfrikost när man väl kommit in i det. det sagt, gör det som känns bäst för dig & din lille. tycker du att det känns tungt att krångla med maten for egen del sa sluta föralldel amma & koncentrera er på att ge rätt kost till bebben. du har ju ända ammat längre än vad många gör. det finns mängder av råd & tips på FL så väl som på resten av nätet. dessutom så växer de flesta ifran intolleransen ganska fort. lycka till!

• loujac

Ilonasmamma skrev 2009-01-22 22:03:10 följande:

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:
    istället för mjölk I gröten?... jag gör gröten rätt lös, vatten, havregryn, micro...sen har i valfri mosad/riven frukt eller pure eller bär. sen dricka juice till eller nåt annat. Rismjölk, havremjölk, sojamjölk..dock smakar den naturella sojamjölken rätt strävt och är inte heller rekomenderat till små barn.
    till gröten menar jag, banan i gröten funkade inte så bra, prövade det igår och det slutade med en ambulansfärd..suck!
    havremjölk ska man inte ge till barn under ett år, den innehåller salt, juice till funkar inte heller...
    men rismjölk kanske, måste läsa på den nästa gång jag handlar...
  • loujac

hittade en innehållsförteckning på rice dream, rismjölk, innehåller också salt så det ska man nog inte ge till små barn heller

• Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-27 16:25:31 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-22 22:03:10 följande:
    till gröten menar jag, banan i gröten funkade inte så bra, prövade det igår och det slutade med en ambulansfärd..suck! havremjölk ska man inte ge till barn under ett år, den innehåller salt, juice till funkar inte heller...men rismjölk kanske, måste läsa på den nästa gång jag handlar...
    va de en reaktion på bananen? prova annan frukt.

seb behöver man ju varken ha havre, ris eller soja mjölk till.

mixa lite hallon eller jordgubbar? blåbär är supergott till havregrynsgröt.
  • maddan86

vaddå alla delicatobollar är ej mjölkfria.....?

loujac skrev 2009-01-19 21:12:00 följande:
    maddan86 skrev 2009-01-19 14:31:22 följande:
    liten varning, alla delicatobollar är inte mjölkfria
  • loujac

maddan86 skrev 2009-01-27 17:17:32 följande:

vaddå alla delicatobollar är ej mjölkfria.....?
    tror att de är dom som heter "light" eller liknande som innehåller nån form av mjölk.
  • maddan86

Men gör delicato dom?? har aldrig sett sånna dom jag menar är helt vanliga delicatobolarr dom finns ingen mjölk i.... sen finns det ju andra "delicatobollar" med mjölk i men då är dte ju inte delicato

loujac skrev 2009-01-27 21:09:54 följande:
    maddan86 skrev 2009-01-27 17:17:32 följande:
    tror att de är dom som heter "light" eller liknande som innehåller nån form av mjölk.
  • Niiccan

Är där mjölk i när destår vegetabiliskt fett?

Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?