• Niiccan

Hjälp- Mjölkfritt?

Gud, min 5 månader har nog gått o blivit mjölkallergisk :(
    O har precis fått han till o ta ersättning o så får man böja på en ny, o den smakar SKIT!
    Hur ska jag kunna få han till o börja med den nu då? provat öven, välling och 2 sortersgröt i mjölkfritt, o även dom smakar illa, men lite bättre än ersättningen, men de tycker inte han :(
    Någon som vatt i samma situvation som mejj o fortf ammat? Jag får ju inte äta ett skit, där e ju margarin o mjölk i ALLT :/
    Hur har ni gjort? trugat med maten o slutat amma? Eller kämpat med ammningen ändå? jag vill nog inte fortsätta hålla på så här o inte kunna gå bort o äta nånting eller laga 2 sorters middagar hemma.. Jag behöver lite råd o stöd?
    Lessen..

• Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?
  • Anubisa

Jag har precis också fått reda på att min son är mjölkallergiker och har samma problem, att försöka bli mjölkfri själv..

Jag försöker tänka ut vad det är som jag äter i vanliga fall som det är mjölk i. Kanske ni som vet kan hjälpa mig med vad jag kan ersätta dessa produkter med?

Yoghurt - finns det ngn mjölkfri variant?
    Choklad - jag äter ofta den mörka premium 70% som Marabou har gjort, men finns det ngn choklad jag kan äta istället?
    Leverpastej - finns det ngn mjölkfri?

I övrigt så kanske jag klarar mig rätt bra för jag äter nästan aldrig halvfabrikat. Känns trist med Quorn som jag äter mycket av. det står på den förpackningen att den ej innehåller mjölk men att det görs i en anläggning där mjölk hanteras och därför ej är lämplig för mjölkallergiker :(

• maddan86

yoghurt finns ju sojayoughurt
    choklad finns ett märke som heter plamil jättegod smakar som vanlig mörk choklad.
    leverpastej så har scan färdigskivad leverpastej och den kunde jag ej hitta ngn mjölk i.
    men har du listan med allt som är mjölk som man kanske inte vet

• Anubisa

maddan86 skrev 2009-01-28 12:54:45 följande:

yoghurt finns ju sojayoughurt choklad finns ett märke som heter plamil jättegod smakar som vanlig mörk choklad. leverpastej så har scan färdigskivad leverpastej och den kunde jag ej hitta ngn mjölk i. men har du listan med allt som är mjölk som man kanske inte vet
    Jo jag har fått en lista från BVC som jag håller på sätta mig in i. Ah soyayoghurt, har jag inte ens sett, finns det på vanliga ica? Plamil har jag inte hört talas om heller, vart köper man den? Jag antar att det inte går att fortsätta med Marabous mörka choklad, det står ju i ingredienserna att den innehåller kakaosmör och smörfett och det lär ju vara mjölk i det?
  • Niiccan

Ja där e mjölk i de mörka marabou, har inte hört talas plamil i heller, så jag frågade på ica idag o dom skulle beställa hem =) hehe.. annars vet ja inte var man hittar de chokladet?
    soyayoughurten är jätte god o Otly glassen med =) så de finns lite man får äta som är gott iaf. =)

• maddan86

Kakaosmör är inte mjölk men smörtfett kan innehålla spår av jag fick det förklarat för mig att smörfett är själva fettet i smör men att laktos och proteinerna är borttagna men både sojayoughurt och plamil choklad ar jag köpt på våran ica här och den är inte speciellt stor...men vill tipsa om tofulines glass den är skiiiitgod! smakar precis som vanlig gräddglass tycker inte att den har någon bismak alls då tofu är så neutralt den är verkligen jättegod speciellt vaniljglassen med lite tinade bär hallon och blåbär mums alltså den glassen är godare än gbs vaniljglass smakar mer grädde och vanilj har sånna svata prickar i sig!

• Niiccan

okej.. fattar inte riktigt, är inte smörfett mjölkprotein i?

• maddan86

ne jag fick det förklarat för mig h'r att dom tagit bort det men kan ju alltid finnas spår tex på after eight står det inehålla smörfett bla... sen längre ner står det kan innehålla spår av mjölk

• Anubisa

Ok, så summa summarum borde marabous mörka 70% inte innehålla mjölk men kan innehålla spår av mjölk?

• maddan86

ja men alltså jag vågar ju inte säga ngt det var ng här på familjeliv som förklarade det för mig så man kan ju aldrig vara 100% men jag har inte hitta ngn info på nätet heller. men det står ju kan finnas spår av mjölk även om det står i innehållet att det är smörfett

• Niiccan

Har någon förslag på en mjölkfri tårta till pojkens 2 års-dag ?! =)

• annasj69

Jag fick under 2 veckor hålla upp med mjölkprotein för att kolla om dottern var allergisk. Det är ju detta som de inte tål när de är så små. Det tríxiga är att de laktosfria produkterna ska man inte heller äta, innehåller mjölkproteinet som man ska undvika. Så de ersättningsprodukter som finns är de som är gjorda på soja eller havre. Coop Forum här har stort utbud av sådana produkter. Men det var ett helvete att få ihop det tycker jag. Dottern var som tur var inte mjölkproteins allergisk. Men det gäller verkligen att lusläsa innehållsförteckningar efter mjölk eller mölkprodukter och det är inte alltid möjligt att utläsa om det är ok eller ej. Utan man måste gå in på producentens hemsida eller mejla dem. Choklad skulle jag inte äta i någonform fettet i den innehåller troligen mjölkproteiner.
    När jag körde min diet sa jag på skoj att jag fått en bantningskur på köpet...
    Ang recept titta på www.allergimat.com

• mirakelmamma

Hej! Här har vi ätit mjölkfritt i över fyra år nu. I höstas fick dottern äntligen börja äta mjölk. Hennes allergi upptäcktes när hon var 6 veckor och då ammade jag henne. Så jag har gått igenom det som ni just nu är mitt inne i. För att trösta lite så kan jag säga att man ganska snart kommer in i vad man får och inte får äta. A och O är att alltid läsa innehållsförteckningen på allt som ni köper.

Det finns väldigt mycket mjölkfria alternativ till oss vuxna att äta. Men jag höjer ett varningsfinger för att äta mycket sojaprodukter. Barnen kan utveckla allergi mot soja också eftersom det är närbesläktat.

Vi brukar handla på Ica Kvantum/Maxi eller CityGross. De har väldigt bra sortiment på mjölkfritt. På Ica vet jag att de kan ta hem en garanterat mjölkfri choklad. När det gäller pålägg så brukar vi köra med Skinka, icas tunna skivor eller Scans leverpastej.

Det finns bra vispbara havrebaserade "gräddprodukter" som man kan använda till tårta. Gogreen har en som heter Visp. Jag brukar slänga i lite smaksättning så som oboy eller vaniljsocker.

• mirakelmamma

Här är en lista som jag lämnade till dagis när dottern skulle börja där. Min lilla tös är även allergisk mot ägg så det är en del som är anpassat efter det. Men kanske att ni har lite nytta av den.

Mjölkprotein
    (Choklad, Creme Fraiche*, Buljong**, Filmjölk, Glass*, Grädde*, Gräddfil, Gräddpluver, Kasein, Kaseinat, Kesella, Keso, Kryddor**, Kvarg, Kärnmjölkspulver, Laktos, Margarin***, Margarinost, Mesost, Messmör, Mildaprodukter*, Mjukost, Mjölk*, Mjölkalbumin, Mjölkchoklad, Mjölkprotein, Mjölkpulver, Mjöläggvita, Natriumkaseinat, Nogat, Ost*, Ostpulver, Skorpsmulor****, Skummjölkspulver, Smältost, Smör, Ströbröd****, Torrmjölkspulver, Vassle, Vasslepulver, Yoghurt*)

* Dessa produkter innehåller mjölk men det finns soja- och havrebaserade produkter
    ** Kryddblandningar och buljong kan innehålla tex mjölksocker eller mjölkprotein för
    smakens skull. (Knorr Hönsbuljong innehåller mjölk & ägg)
    *** Står det margarin i innehållsförteckningen kan detta innehålla mjölk. Är det
    mjölkfritt ska detta framgå.
    **** Skorpsmulor och ströbröd innehåller oftast mjölk men det finns mjölkfria allternativ.

Här är en lista på det som vi har testat ok:

Bröd (Pågens bröd är nästan alltid mjölkfritt De flesta bakar på vatten och veg.fett)
    Buljong (Knorr Köttbuljong och Knorr Grönsaksbuljong))
    Glass (Oatly´s havreglass finns i flera olika smaker)
    Grädde (Gogreens Visp)
    Gröt (de flesta går att göra utan mjölk och serveras med havredryck)
    Isglass (Igloo - piggelin)
    Korv (Hot Dog grillkorv, ICAs falukorv, Vaggeryds falukorv, Korvpojkarnas rökta/kokta medvurst)
    Kolasås (Hemmagjord baserad på Oatlys imat)
    Knäckebröd (Rågruta)
    Köttbullar (hemmagjorda med havregryn och utan ägg)
    Leverpastej (Pastejkökets Allerto, Scans ungsbakade)
    Makaroner (kontrollera att de inte innehåller ägg)
    Mariekex (Göteborgs kex, det finns andra men de kan innehålla mjölk))
    Matlagningsgrädde (Oatly´s imat, Gogreen)
    "Mjölk" (Icas solhavre, Oatlys havredryck, Risdryck eller Nutramigen)
    Smör/Margarin ( Milda och Carlshamn har mjölkfritt bordsmargarin. Carlshamn har även flytande och bakmargarin.
    Smörgåsrån (Göteborgs kex)
    Soya (Druvan Guldsoyakulör)
    Spaghetti (kontrollera att det inte innehåller ägg)
    Vaniljsås (Oatly´s)

Yoghurt (Yosa havreyoghurt persika-passion)

Bra hemsidor att läsa mer på:
    Allergimat.com
    Allergisidan.com
    Celiaki.se

kokböcker:
    Eggande recept utan ägg
    mat special

Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?