• atelli

    Bakmaskinstråden

    Här diskuterar vi recept och tips&trix för bakmaskiner!

    Bakmaskinerna har oförtjänt dåligt rykte som en flopp från 80-talet. Det är en suverän maskin som gör makalöst bra bröd. Dessutom vet man vad man stoppar i sej, till skillnad från degiga limpor fr snabbköpet!

    Bakmaskin är en apparat där man stoppar i alla ingredienser, startar maskinen och den knådar, jäser och gräddar brödet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 15:12

    Tips på receptsida: web.telia.com/~u92018300/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 07:54
    En receptsida till:

    home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 10:37
    Hoppetossan har startat en tråd för enbart bakmaskinsrecept!
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 20:32
    Mbert:s lista över tips vid bakmaskinsinköp!

    * Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och för oss är det lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
    * Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.
    * Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-31 14:35
    Här kommer glutenfria-recept tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

  • Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • MBert
    atelli skrev 2009-04-02 19:26:32 följande:
    Jag tycker inte vi ska ha mer i trådstarten.... Den blir så jättelång.... Eller vad säger ni andra? Jag kan ju klippa in jästinfon åxå om ni vill.
    Nä, jag håller med om att det blir långt.
    Sebluc skrev 2009-04-02 20:25:52 följande:
    Någon som vet något om Kenwood bakmaskin? Är det något att ha...? Den är så billig jämfört med andra märken.
    Det finns både billiga och dyra modeller som med många andra. Men jag tror att Kenwood är ett erkänt bra märke. Men har ingen aning när det gäller bakmaskiner.
  • 3barnsmor35

    Vi kanske kan ha en bakmaskinsblogg? Så lågger vi in alla såna grejer där? Länkar till bloggen istället i TS? =)


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • atelli

    Jag förstod nog inte blogg idéen MamaBean. Men fixa du så kan vi länka till en sån! För jag antar att du tänkt att vi fortsätter med denne tråd?

  • atelli

    Den här tråden går ju ur tiden om några veckor så då kan det kanske vara bra att starta upp på nytt med fräscha ideer och nya strukturerade tag!

  • Cuthalion
    3barnsmor35 skrev 2009-04-02 21:37:22 följande:
    Vi kanske kan ha en bakmaskinsblogg? Så lågger vi in alla såna grejer där? Länkar till bloggen istället i TS? =)
    Som tårt- och cupcaketrådarna? . Det är riktigt smidigt.
  • atelli

    Mama eller Cuth; ni kan väl lägga upp en ny tråd och sån där blogg-grunka så kan vi övergå till den när ni är fixade!!

    Själv är jag lite o-kreativ just nu, min pappa fick en stroke tidigare i veckan och jag orkar inte tänka på mer än att försöka få familjelivet och lasarettsbesök att kombinera med några timmars jobb då o då....

  • 3barnsmor35

    Jag har lagt till att
    atelli
    Mbert
    cuthallon
    hoppetossan
    kan posta inlägg i bloggen, vill fler ha access, så bara hojta!


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • 3barnsmor35

    Jag fixar ny tråd!


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Cuthalion
    atelli skrev 2009-04-02 21:57:35 följande:
    Mama eller Cuth; ni kan väl lägga upp en ny tråd och sån där blogg-grunka så kan vi övergå till den när ni är fixade!!Själv är jag lite o-kreativ just nu, min pappa fick en stroke tidigare i veckan och jag orkar inte tänka på mer än att försöka få familjelivet och lasarettsbesök att kombinera med några timmars jobb då o då....
    Meh! Aktivitet på FL är alltid högst prioriterat .

    Hoppas han kryar på sig så får du komma med inlägg när det passar
  • TubeWoman
    3barnsmor35 skrev 2009-04-02 22:01:25 följande:
    Jag har lagt till att atelliMbertcuthallonhoppetossankan posta inlägg i bloggen, vill fler ha access, så bara hojta!
    Okej en som inte har acess kan inte kommentera då eller?
  • TubeWoman
    MBert skrev 2009-04-02 20:53:22 följande:
    Nä, jag håller med om att det blir långt. Det finns både billiga och dyra modeller som med många andra. Men jag tror att Kenwood är ett erkänt bra märke. Men har ingen aning när det gäller bakmaskiner.
    Kenwood rockar fett!!!
  • MBert

    Mama Bean - hur funkar det där med bloggen? Jag försökte svara på en kommentar där men det kom inte upp något svar vad jag kan se. Och hur sparar jag den i mina favoriter?

  • MBert

    Kan ju även svara TubeWomen här...
    TubeWoman skrev "Jag köpte toastsmarten för jag tyckte att brödboxen var lite stor. Men de bröd som blir höga går ju inte i. De gör de ju i brödboxen men bara ett åt gången om det är ett högt bröd."

    Det är en sån vi också har - som får plats i skafferiet. Men våra höga bröd lägger vi ner, för när hela familjen ätit frukost och njutit av nybakt bröd så får det plats (även om det är med nöd och näppe ibland)

  • Kerstin 513

    Hej  har fått en bakmaskin i julklapp  Undrar varför brödet blir degigt???

  • Dark Angel

    Fick en Moulinex home bread xxl i födelsedagspresent då jag hatar att baka och eftersom vi är en stor familj så blir det dyrt att köpa bröd hela tiden. som vi nu testat 3ggr (då vi blev lite besvikna har den inte livit använd så mkt som vi tänkt). 2 olika recept. Det vi är besvikna på är 2 saker, det första är att brödet blir stenhårt på botten och sidan upp det är bara på toppen som det blir en aning (lagom) skorpa och fint. Har gjort enligt medföljande recept. Det andra är att degknådarna gör stora hål/avtryck i brödet!!! Finns det något jag kan göra för att få det att bli bättre? Tacksam för svar!

  • Dark Angel

    ber om ursäkt för den svårlästa texten, jag skulle ha kollat igenom och gjort lite , och . innan jag skickade den. Hoppas ni kan läsa den ändå :)

  • nabori18

    hej är det nån som har ett bra recept till en vanlig bulldeg?? eller hur man omvandlar ett vanligt till att passa bakmaskinen

Svar på tråden Bakmaskinstråden