• Lattem­aja
    Äldre 24 Jan 22:17
    66809 visningar
    37 svar
    37
    66809

    Hur tjock ska slemhinnan vara???

    Jag har generellt sen ÄL, tunn slemhinna och kort lutealfas. Nu ska jag göra ett FET och har sedan dag 1 den här cykeln ätit Femanest för att slemhinnan ska bli bättre. På CD 12 gjorde jag ett VUL och då var slemhinnan bara 7 mm. Jag ska därför öka dosen Femanest och göra ett nytt VUL på dag 17.

    Nu till min fråga:
    Min läkare sa att slemhinnan måste vara 8 mm (i det perspektivet känns 7 mm inte så farligt). Jag har dock läst på andra ställen att den bör vara 10-15 mm. Vad gäller?

    Jag undrar också vad läkemedlet Femanest i övrigt gör. Som jag förstår så är det något slags östrogenliknande hormon. Gör det att jag inte får någon ÄL alls? Kan jag äta det hur länge som helst tills slemhinnan är lagomt tjock eller måste man fortfarande på något sätt följa kroppens normala cykel?

  • Svar på tråden Hur tjock ska slemhinnan vara???
  • Lattem­aja
    Äldre 16 Feb 10:40
    #3

    Här kommer en liten följdfråga; Är det någon som har problem att få en tillräckligt tjock slemhinna? Vilken behandling har ni fått och har det fungerat?

    Som jag skrev i trådstarten så är jag inne i ett stimulerat FET. På dag 12 gjorde jag VUL och slemhinnan var då 7 mm. Det tyckte läkaren var för lite så jag fick öka min hormondos (Femanest) från 2 till 3 tabletter per dag. Dag 12 gjordes ett nytt VUL och då var slemhinnan bara 6 mm. Nedgången kan bero på mätfel, men jag svarade i alla fall inte på hormonet. Behandlingen avbröts och nu i nästa cykel får jag dubbel dos Femanest (4 tabletter per dag). Idag på CD 12 gjorde jag ett VUL och slemhinnan var bara 5,5 mm. Jag ska göra ett nytt VUL på fredag och har det inte blivit bättre så avbryts försöket än en gång.

    Jag frågade min läkare om man kan göra något mer för att öka slemhinnans tjocklek. Den enda lösning han hade var att komplettera tabletterna med östrogenplåster, och det ska jag i så fall prova nästa cykel.

    Någon annan som har varit i samma situation???

  • Lattem­aja
    Äldre 17 Feb 08:19
    #5

    Skriv gärna och tala om hur det har gått. Vet du vad naturmedicinen innehåller?

    Någon annan med samma problem?

  • Lattem­aja
    Äldre 17 Feb 10:57
    #7

    Min slemhinna är också treskiktad, men för tunn. Min läkare vill inte återföra något embryo om den är mindre än 7 mm.

    Jag läste i en annan tråd att zink är bra för slemhinnan. Vet du om det är zink som Membrasin/Mambra7 innehåller???

  • Lattem­aja
    Äldre 17 Feb 21:43
    #11

    Jag har hört att pergotime kan ge tunn slemhinna, men att ÄL-stimuleringen som görs vid komplett ivf kan ge en tjockare slemhinna. Vid FET försöker man bygga upp slemhinnan med östrogenpreparat, men som jag har förstått så är effekten på slemhinnan inte lika effektiv som vid en komplett ivf.

  • Lattem­aja
    Äldre 18 Feb 20:01
    #16

    Grattis Jemema!!! Oj, nu tror jag att jag blir frälst på akupunktur... Vad är det för akupunktur som ökar blodgenomströmningen till livmodern?

    Apropå blodgenomströmning kom jag att tänka på blodförtunnande medel, t.ex. Trombyl. Borde inte det kunna öka blodgenomströmningen till livmodern och därigenom hjälpa till att bygga upp slemhinnan? Min ivf-läkare har lovat att skriva ut Trombyl till mig, men jag ska ta det först från återförandet. Är det någon som har börjat med Trombyl tidigare och som vet något om dess eventuella effekt på slemhinnan? Eller finns det något annat preparat som kan öka blodgenomströmningen?

  • Lattem­aja
    Äldre 18 Feb 20:23
    #18

    Jemema! Vilken dag i cykeln har du börjat med Trombyl och vilken dag har återförandet skett???

  • Lattem­aja
    Äldre 20 Feb 09:53
    #20

    Idag var jag på kontroll igen, och nu har min slemhinna ökat till 8 mm!!! Jag har fått en tid på måndag för FET.

    Jag har sedan i onsdags utöver Femanest även ätit Zinktillskott och Mambra7 (innehåller omega 3, 6, 7 och 9). Kosttillskotten kan inte gärna ha påverkat slemhinnan redan nu, men det lär ju inte vara till skada (och jag hinner ju äta dem ytterligare tre dagar innan det är dags för återförandet). I morgon ska jag börja med Progesteronvagitorer och Trombyl (enligt läkaren ska jag ta Trombyl fr.o.m. måndag kväll, men jag tänker självmedicinera med det från och med i morgon så att blodgenomströmningen i livmodern är så bra som möjligt redan på måndag).

    Steg 1 är alltså klart! Nu gäller det bara att steg 2 fungerar, dvs upptiningen av embryon. Sedan kvarstår steg 3; att embryot ska fastna i livmodern... Det är många ställen det kan gå fel på!

  • Lattem­aja
    Äldre 23 Feb 18:06
    #22

    Tack för peppningen Jemema!

    Här kommer en uppdatering av steg 2 (upptiningen av embryon). Det fanns tre frusna tvådagarsembryon. Dessa hade vid infrysningen fyra celler vardera. Två av embryorna fick kasseras, för det var bara en cell i vardera embryot som klarade sig vid upptiningen. I det tredje embryot klarade sig tre celler. Det har idag återförts. Nu kan jag inte göra annat än att hålla tummarna (och äta alla piller - totalt 11 piller per dag + 3 vagitorer). Den 16 mars ska jag testa mig...

    Om det inte fungerar så blir det en ny fullständig ivf. Då ska jag även prova ackupunktur. Jag har fått ett namn från min läkare på en ackupunktör som är inriktad på fertilitetsbehandlingar.

  • Lattem­aja
    Äldre 4 Mar 14:15
    #25

    Jag har faktiskt aldrig funderat över vad som händer med slemhinnan efter ÄL. Rimligtvis borde den ju fortsätta att växa. Det enda jag kan jämföra med är att min slemhinna växte från 5 mm till 8 mm på fyra dagar. Men det var ju under hormonstimulans, så det säger inget om tillväxttakten normalt (och ffa inte om vad som händer efter ÄL).

  • Lattem­aja
    Äldre 14 Apr 06:45
    #32

    Väntan på liten: Har du genomgått någon utredning? Ett problem när man har både ÄL-störningar och dålig slemhinna är ju att preparat som Pergotime som man får för att förbättra ägglossningen ofta leder till att slemhinnan blir tunnare.

    Jag provar nu att äta en massa kosttillskott för att både få en tidigare ÄL och en bättre slemhinna. Jag kan i alla fall konstatera att ÄL den första cykeln kom 12 dagar tidigare än normalt och att jag hade betydligt mer ÄL-sekret än vanligt. Nu har jag dock just påbörjat behandlingen inför en ivf, så nu kan jag inte säga något om effekten på ÄL. Följande tillskott äter jag:

    A-vitamin: Brist kan ge torra slemhinnor och minskat livmoderhalssekret. Välj betakaroten (inte retinol eftersom det i höga doser kan ge fosterskador). Lagom dagsdos är 10 000 mikrogram betakaroten.

    B6-vitamin: Hjälper till att reglera hormonerna. Brist kan bl.a. leda till förkortad lutealfas. Under några månader kan man äta 50-100 mg per dag.

    B9-vitamin (folsyra): Behövs för befruktningen och den tidiga celldelningen hos embryot. Lämpligt dagsintag är 2 mg per dag.

    B12-vitamin: Symptomen vid brist är ungefär samma som vid folsyrabrist (minskad chans för befruktning och ökad missfallsrisk). B9 och B12 förstärker och kompletterar varandra och bör därför tas tillsammans. Lämpligt dagsintag är 1000 mikrogram per dag under några månaders tid.

    E-vitamin: Hjälper till att förbättra äggkvaliteten, reglera ägglossningen och bygga upp livmoderslemhinnan. Under några månader kan man ta 300 mg per dag.

    Magnesium: Viktigt för den kvinnliga hormonbalansen.

    Zink: Hjälper till att stabilisera östrogen och progestoron, vilket har stor betydelse för ägglossning och befruktning. Under några månader kan man äta 50 mg per dag. Vid långvarig konsumtion bör man även äta tillskott av koppar, eftersom ett högt zinkintag kan leda till kopparbrist.

    L'Arganin: En aminosyra som kan hjälpa till att bygga upp livmoderslemhinnan och förbättra äggkvaliteten. Lämplig dagsdos är 1,5-4 g per dag.

    Rosenrot: Ett naturläkemedel som kan hjälpa till att stabilisera en oregelbunden menscykel. Ska enbart ätas från mensens första dag fram till ägglossning.

    Munkpeppar (Vitex agnus castus): Hjälper till att reglera hypofysens aktivitet och sköldkörteln och kan därigenom stabilisera hormonbalansen hos kvinnor. Hjälper till att reglera menscykeln och motverka en avkortad lutealfas. Ska enbart ätas från mensens första dag fram till ägglossning.

    Hallonbladste: Kan hjälpa ett befruktat ägg att fästa i livmoderslemhinnan och sitta kvar. Man kan dricka hallonbladste under hela menscykeln.

    Vitaminerna och mineralerna köper man billigast och enklast på apotek (måste köpas över disk, men är ej receptbelagda). L'Arganin, rosenrot och munkpeppar måste köpas på hälsokostbutik. Hallonblad kan man snart plocka själv i trädgården, men det går även att beställa via internet.

  • Lattem­aja
    Äldre 14 Apr 11:28
    #34

    Ev. kan du hoppa över B9 och B12. Dessa äter jag framför allt för att jag har problem med att få ett embryo att fästa i livmodern och för att jag har haft ett missfall. Det är alltså inte direkt kopplat till ägglossning och slemhinnans tjocklek. Men de övriga vitaminerna, mineralerna, aminosyrerna och örterna rekommenderar jag dig att prova. Det finns en mängd andra naturläkemedel som används vid fertilitetsproblem, men de är inte direkt kopplade till de problem som du verkar ha.

    Det är bra att komplettera ovanstående kosttillskott med en i övrigt nyttig kost. Framför allt kan man tänka på att minska ned intaget av socker och andra snabba kolhydrater (t.ex vitt mjöl), eftersom det kan ha negativa effekter på menscykeln.

  • Lattem­aja
    Äldre 2 May 17:50
    #36

    För de allra flesta räcker det med att äta folsyra när man är gravid. Men vissa som har problem att bli gravida kan ha hjälp av folsyra även inför en graviditet. Men folsyran kommer inte att hjälpa till att göra slemhinnan tjockare, så utifrån det perspektivet är den helt onödig.

Svar på tråden Hur tjock ska slemhinnan vara???