• Chomsky

    Konst? Nej, bara en jävla idiot

    Artikel:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article4256623.ab

    Konststudenten Anna Odell bestämde sig för att arrangera ett “konstprojekt” som gick ut på att spela psykiskt sjuk och bli tvångsvårdad.
    När besparingar görs på psykiatrin minskar antalet vårdplatser. Människor som egentligen skulle behövt vård blir avvisade eftersom platsen behövs för människor med mer allvarliga problem. Att hålla fast och lugna ner en vilt sparkande patient kräver flera vårdare, och framför allt, flera vårdares tid. Tid som kunnat användas till att hjälpa personer med riktiga problem. Tänk om någon person sökt vård under Odells “uppträdande”, men nekats med motiveringen att det inte fanns plats och tid. Att den personen istället hänvisats till en öppenvårdsmottagning efter helgen. Att den personen, på grund av utebliven vård gick och tog sitt liv. Allt för att en liten konstfitta ska göra sig ett namn.
    Fy fan, jag blir äcklad.


    Detta inlägg är publicerat under Creative Commons Attribution License v2.5
  • Svar på tråden Konst? Nej, bara en jävla idiot
  • meic

    jag med! fy fan jag fattar inte ens att man kommer på tanken att spela sjuk. Vilket utnyttjande av både resurser, empati och andra människors vård.

  • Cuthalion

    Det lär ju höja trovärdigheten hos andra patienter . . . SUCK! Skall man behöva börja fundera på om någon håller på med ett konstprojekt i fortsättningen när någon ber om hjälp?

  • Velour

    Vissa konstnärer är nog psykiskt sjuka på riktigt. Bäst att låsa in henne för gott...Jävla idiot!

  • Chomsky
    Jag glömde min fråga till inlägget;
    Finns det någon som försvarar den här typen av "konstprojekt"?
    Detta inlägg är publicerat under Creative Commons Attribution License v2.5
  • Clobberella

    Som konst? Absolut inte!

    Möjligtvis som något sätt att utvärdera psykvården "under cover", men det måste ju finnas bättre sätt att göra det också kan man tycka.

    Frågan jag ställer mig är också: vem ska betala för detta "konstverk"? Hur bevaras det för eftervärlden? Eller är det mer som en konstinstallation?

    Du sa det bra i rubriken: Idiot.

  • Velour

    Inte för fem öre. Ser inte det som konst ens. Idag verkar allt handla om att spräcka alla gränser som finns med de mest avskyvärda medel.

    Hoppas sjukvårdens anmälan går igenom.

  • frk Carlsson

    Åh va skönt att den här tråden fanns, läste just om eländet. Jag har länge ifrågasatt viss form av sk kultur och konst, och detta var ju bara ytterligare en händelse i mängden!
    Hur prefekten på skolan kan försvara det fattar jag inte.

    och vaddå - vem FAN har nytta av sån här konst? stryp statliga bidrag till konstfack om det ska fortsätta så här.

    det värsta är väl att om hon/skolan blir dömda så gör de väl konst av DET med

    aaaahhhhhhhhhhhhhhhhhh

    Finns det NGN här som ens kan förklara typ 10% av hur man tänker när man gör sånt där? Jag är väldigt nyfiken.


    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • örnet

    för att legitimera knäppa saker kan man ju alltid kalla det för "konst" finns gott om idioter därute

  • lejone

    Fy fan säger jag bara.

    Det finns säkert någon som ställer sig bakom hennes ide om att detta är konst. Det finns som sagt idioter till allt.

  • belula

    Skulle vara intressant vad människor tycker så här sex år senare och med vetskapen om vad det hela egentligen handlade om?

Svar på tråden Konst? Nej, bara en jävla idiot