• Oller

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Hej!

Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.

MVH Cathrine

• Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?
  • Vickan

slänger in en fråga är det "bara" barn med downs som detta speciall erbjudande? Vår tjej har fortfarande blöja och är fyra år. Hon har problem med hård mage och har därfår svårt att hålla tät.

• anne h
    Vickan skrev 2009-01-28 09:56:36 följande:
    slänger in en fråga är det "bara" barn med downs som detta speciall erbjudande? Vår tjej har fortfarande blöja och är fyra år. Hon har problem med hård mage och har därfår svårt att hålla tät.
    alla barn med särskilda behov, är man normalstörd/inte har några särskilda behov brukar man få vänta tills man är 6 år, har jag för mig.

Har hon problem med magen skulle jag frågat genast på BVC och påpekat att det är pga det hon behöver blöjor. Kolla även vid vilken ålder det gäller i ert landsting, det är väldigt olika (både för dag och natt, olika ålder på även det..)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Våran Tilde

Hej! Så bra att man får gratis blöjor , bra att veta om några år vad man har rätt till! För såna saker tycker jag de är dåliga på här att berätta!

/ Lotta

• Farsgubben
    Svar på #13
    Vi får blöjor som täcker merförbrukningen (som visst var 5 -6 blöjor/dygn) genom Hab. Vår tjej är dock bara 20 mån. Ej DS.
  • Rubia

När vi bytte hab så var det helt plötsligt inga problem att få gratis blöjor till Anton på 4 år. På den andra haben menade de att man var tvungen att ha inskrivet i habplanen att han skulle bli torr... I vår plan stod det "skapa medvetenhet om toalettsituationen" (det var ju inte vi som skrivit det, vi sa ju att vi jobbade med Antons toaletträning och hade som mål att han skulle bli torr förstås - det är väl allas mål med toalettträning) men det var tydligen inte samma sak. Men när vi bytte hab så undrade de bara om och iså fall hur vi toaletttränade och sen beställde ssk på hab blöjor som kom hemkörda till oss. Vi bor i Gbgs kommun och båda habarna ligger alltså i samma kommun, men det är skillnad natt som dag tycker jag.

För övrigt så har Anton börjat kissa på toaletten, vi har en nalle som går på toa först och torkas, och sen vi började med den så kissar Anton varje gång efteråt också...får hoppas att det är en trend som håller i sig.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Rubia

Men tyvärr känner jag inte till om det finns någon lag eller om det är upp till varje hab/bvc att besluta om...

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Mamma S

Här i Stockholm kan man få kostnadsfria blöjor till barn från 5 år, om dom har något funktionshinder som gör att dom behöver blöjor. Man vänder sej till distriktssköterskan som skriver ut blöjorna. Man måste dock ha ett läkarintyg som beskriver varför barnet behöver blöjor.

• Busbellan
    Vickan skrev 2009-01-28 09:56:36 följande:
    Här får ALLA som fortfaraande har blöja vid 4 år gratis blöjor. Och nattblöjor vid 5 år.
    Min "normalstörda" dotter hade nattblöja längre än tills hon var 5 år och vi fick blöjor till henne.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Mamma S

Nogula skrev 2009-01-28 18:37:45 följande:

Här får ALLA som fortfaraande har blöja vid 4 år gratis blöjor. Och nattblöjor vid 5 år.Min "normalstörda" dotter hade nattblöja längre än tills hon var 5 år och vi fick blöjor till henne.
    Vad menar du med "normalstörda"??
  • Busbellan
    Mamma S skrev 2009-01-28 18:39:44 följande:
    Nogula skrev 2009-01-28 18:37:45 följande: Vad menar du med "normalstörda"??
    Barn utan några särskilda behov, bara allmänt normalstörd precis som de flesta andra
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?