• Anonym (Jämkning)

    Kan någon räkna ut min skattejämkning?

    Undrar om någon kan räkna ut det för mig med dessa uppgifterna.

    Bruttolön: 20000
    Summa Ränta på Huslån: 5300för bara mig.
    Är det någon annan uppgift som behövs för att
    kunna räkna ut det?

    Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-28 23:27
    Kanske ska till lägga att jag och min sambo har huslån på 2.3 milj.Så hälften där då blir 1.150. milj. om det har betydelse?

  • Svar på tråden Kan någon räkna ut min skattejämkning?
  • Anonym (Jämkning)

    Jo, jag vet det men jag undrar om någon kanske kunde räkna ut det snabbt till mig ändå innan jag fått hem papper och fått skickat iväg det och sedan ska det utredas innan jag fått svar kanske det gått 3 veckor.

  • Anonym (Jämkning)

    Har dessvärre ingen E legitimation.

  • Anonym

    nej, det behöver du inte heller, det finns exempelblad du kan kolla på

  • Wasberg

    Jämkningen uppgår till 30% av räntekostnaden.

    I ditt fall alltså 30% av 5300 = 1590kr/månad.

  • Anonym

    Wasberg skrev 2009-01-29 18:45:23 följande:


    Jämkningen uppgår till 30% av räntekostnaden.I ditt fall alltså 30% av 5300 = 1590kr/månad.
    Är det då 1590 efter skatt man får?
  • Anonym (Jämkning)
    Wasberg skrev 2009-01-29 18:45:23 följande:
    Jämkningen uppgår till 30% av räntekostnaden.I ditt fall alltså 30% av 5300 = 1590kr/månad.

    Tack snälla för din information!


    Uppskattas mycket!

  • Butterscotch

    En kontrollfråga bara: har ni alltså bundna räntor på (i snitt) 5,5% eller har du fått med lite amortering i beloppet 5.300 kr?

    Till inlägg 8: jämkningen fungerar som en skattereduktion, dvs ts ska betala 1.590 kronor mindre i skatt per månad så det blir som att få pengarna rent i handen.

  • Anonym (Jämkning)

    Till Butterscotch:

    Bara ränta. Vi har 4 lån varav ett topplån som har rörlig ränta ett av det andra 3 och två med bunden ränta.

  • Butterscotch

    Anonym (Jämkning) skrev 2009-01-31 07:05:30 följande:


    Till Butterscotch:Bara ränta. Vi har 4 lån varav ett topplån som har rörlig ränta ett av det andra 3 och två med bunden ränta.
    OK. Tyckte att det lät lite högt bara, med tanke på dagens räntenivåer. Om det bara är räntor ska Wasbergs beräkning stämma fint!
  • Anonym (Jämkning)

    Butterscotch!
    Tack för det!

    Jag undrar vilket som är bäst i nästa steg. Inte ta skattejämkning. Får jag mer tillbaka på skatteåterbäringen då?

    Kör bil till jobbet varje dag 5,1 mil 5 dgr i veckan.
    Hur räknar jag ut det? Har aldrig gjort det förut då jag haft för kort väg till jobbet.

    Hoppas någon vet.

  • Butterscotch

    Anonym (Jämkning) skrev 2009-01-31 20:27:25 följande:


    Butterscotch!Tack för det!Jag undrar vilket som är bäst i nästa steg. Inte ta skattejämkning. Får jag mer tillbaka på skatteåterbäringen då?Kör bil till jobbet varje dag 5,1 mil 5 dgr i veckan.Hur räknar jag ut det? Har aldrig gjort det förut då jag haft för kort väg till jobbet.Hoppas någon vet.
    Antingen får du tillbaka hela beloppet vid den vanliga skatteåterbäringen (och har då lånat ut pengarna gratis till staten i x antal månader) eller så ser du till att få ut pengarna månadsvis under skatteåret. Vissa tycker att det är bra att få allt i en klumpsumma, t ex om man inte litar på att man kan lägga undan de på ett sparkonto om man jämkar. Jag skulle ha valt att jämka, med en automatisk överföring varje månad så att man inte "råkar" bränna pengarna om man nu inte behöver dem för att gå runt varje månad.

    Bilavdrag har jag tyvärr ingen koll på alls.
  • Anonym (Jämkning)

    Tack igen!

    Hur menar du med Automatisk överföring?
    Menar du att man kan få skatteåterbäringen utbetalt varje månad en liten summa?

  • Butterscotch

    Anonym (Jämkning) skrev 2009-01-31 20:40:30 följande:


    Tack igen!Hur menar du med Automatisk överföring?Menar du att man kan få skatteåterbäringen utbetalt varje månad en liten summa?
    När du jämkar för dina räntekostnader görs ett skatteavdrag på din lön så att du får ut mer pengar varje månad istället för att du väntar till skatteåterbäringen. Så ja, man kan väl säga att du får skatteåterbäringen utbetald med 1/12 per månad, i förskott.

    Det jag menade med automatisk överföring var att man kanske egentligen inte behöver de pengarna på en månatlig basis och då är det smart att göra en automatisk överföring varje månad från lönekontot till ett sparkonto. Då kan pengarna växa lite genom att du får ränta på dem, istället för att du lånar ut dem gratis till staten (vilket är vad du gör om du väljer att inte jämka och istället få pengarna året efter vid skatteåterbäringen).
  • Anonym (Jämkning)

    Jaha... är visst inte så insatt i allt det där. Har ju först för 3 månader sedan köpt hus för första gången.
    Har inte riktigt kommit underfund med allt hur mycket el det går åt eller vatten m.m. Det ger sig snart hoppas jag.
    Jag sitter inte i sjön iallafall så att säga.
    Tack så mycket för all hjälp!

Svar på tråden Kan någon räkna ut min skattejämkning?