• Musslan

    Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?

    Vår 4-månaders dotter har en tendens att vilja vrida huvudet mest åt vänster. Åt höger vrider hon oftast inte, och när hon gör det så vrider hon inte fullt ut, hon tycker det är bekvämast att låta bli.

    Hon suger även BARA på vänster tumme, vilket gör att hon ofta håller huvudet åt vänster. (Även hela nätterna) Så det har liksom blivit att hon gillar att ha huvudet åt vänster och inte åt höger.

    Vi tycker inte att det är nåt konstigt med detta, vi tycker att det har sin naturliga förklaring, i och med att hon som sagt suger på vänster tumme och ligger så hela nätterna. Vi tror liksom att muskler och senor "vant sig" vid att ha huvudet vridet bara åt ett håll.

    Men på BVC verkar de tycka att det är oroande. Vi har t.o.m. fått en remiss till en barnsjukgymnast på sjukhuset flera mil härifrån, även fast vi sa att vi nog inte tyckte det behövdes, att vi själva skulle försöka komma tillrätta med det.

    Jag tycker bara det verkar lite överdrivet?! Är det så himla farligt?! Vi ska på sjukgymnastens inrådan försöka vänja bebisen vid att titta mer åt höger, för självklart är det inte bra om bebisen fortsätter att bara titta åt ett håll och det blir värre och "stelnar" där...

    Men jag måste ändå fråga - är inte detta ett ganska vanligt fenomen? Och är det så himla allvarligt? Kan en sådan här "vridenhet" vara tecken på nånting allvarligare, eller varför var BVC så envisa med att kolla upp det på sjukhuset?

    Vi frågade även sjukgymnasten om bebisens "vänstervridenhet" betyder att hon blir/är vänsterhänt (eftersom jag är det), men han hävdade att vänsterhänthet inte ska visa sig förrän i 5-årsåldern och att en "vänsterhänthet" (att barnet föredrar att använda bara ena handen) i såhär låg ålder är ett "dåligt tecken" som tyder på att hon har en försvagad högerarm!!! Det lät ju inge bra!

    Nån mer i samma sits? Nån mer med ett vänstervridet barn? Blev hon/han vänsterhänt sedan?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 23:40
    Vill tillägga att sjukgymnasten sa att det INTE rörde sig om torticollis, utan en mildare form av "vänstervridenhet". Bebisens huvud är inte snedställt och hon KAN titta åt båda hållen, hon föredrar dock vänster. Hon har heller inte svårt att använda högerhanden, men föredrar ändå vänster.

  • Svar på tråden Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?
  • klarasmamma

    Vår flicka har varit sned pga av andra anledningar, men vi har kämpat hårt med träning för att få henne liksidig. Gå till sjukgymnasten och få hjälp. Det är inte bra för någon; stor som liten att bara använda en sida. Ju längre man väntar ju mer jobb får man lägga ner för att få det bättre. Men med träning kommer ni att märka stor skillnad.

  • Havsluft

    Vår dotter föddes med torticollis och låg ALLTID med huvudet åt höger. Vi har gått hos sjukgymnast, använt "sidokudde" och kämpat med diverse övningar för att hon skall bli bättre. Och bättre har det blivit, men tyvärr långt ifrån bra. Eftersom hon låg snett så länge, blev huvudet platt på ena sidan och ansiktsformen påverkades. Det har blivit mycket bättre nu, men jag kan fortfarande se assymmetrin och öronen sitter olika långt fram... Så: oroa er inte FÖR mycket över detta, men gå absolut till sjukgymnasten om ni fått remiss dit och följ de råd ni får!

  • Ann Lee

    Min son föddes också med torticollis; förkortade nackmuskler på ena sidan som lett till muskelsvaghet på ena sidan. Jag tycker att det är bra att ni blir remitterade sjukgymnast. Själv fick jag ligga i och kräva detta av bvc-läkaren. Min son fick även en skallassymmetri + att han är svagade på vänster hand.

    Vi går hos sjukgymnast en gång i månaden sedan sonen var tre månader. Där får vi hjälp med övningar och trix på vad man kan göra för att sonen ska bli bra. Sjukgymnasten har också mätt med en slags gradskiva hur pass bra rörligheten är på vänster, respektive höger sida. Hon känner också på muskelstyrkan.
    Sjukgymnasten sa att det är bättre ju tidigare man börjar med sjukgymnastik men att det absolut inte är kört fast barnet skulle vara t.ex. 6 månader. Det är viktigt att ta itu med problemet så snart man upptäcker det för att rätta till det.

  • Double the joy

    Ta chansen att få all hjälp ni kan få. Bättre att göra något åt det nu innan det är för sent. Min son är oxå vänstervriden, gör tänjövningar med honom och pratar med honom från höger sida för att få honom att sträva åt höger.
    När huvudet drar åt ett håll så är risken att de glömmer andra sidan och inte utvecklar den och det är inte bra. Det är viktigt att barn utvecklas så symmetriskt som möjligt.
    Lycka till

  • Mamman88

    min tjej hade också så när hon var liten och det visade sig att hon var kortare på ena sidan (kommer inte ihåg om det var höger eller vänster) det kom en sjukgymnast hit varje vecka och jag skulle göra olika övningar med henne varje dag och fick inte lägga henne på den sidan hon var kortare på utan att hon skulle vänja sid vid den andra sidan med. Hon hade antagligen legat så i magen och haft en favorit sida och därför blev det så. Idag är hon inte kort på ena sidan alls. Tycker du ska prata med BVC om detta.


    Jenna kom till oss den 2 mars 2007
  • SammysMamma

    vår son kollar också helst åt vänster och sover på vänster sida. BVC sa att vi skulle försöka få honom att vrida huvudet till höger oftare och låta honom ligga o träna å mage oftare. Trodde också det var en överdrift men nu när man fick syn på den här tråden blev man ju rädd :/

  • Ann Lee
    SammysMamma skrev 2009-01-31 09:35:12 följande:
    vår son kollar också helst åt vänster och sover på vänster sida. BVC sa att vi skulle försöka få honom att vrida huvudet till höger oftare och låta honom ligga o träna å mage oftare. Trodde också det var en överdrift men nu när man fick syn på den här tråden blev man ju rädd :/
    Då tycker jag att ni ske be om att få bli remitterade till en sjukgymnast. BVC kan hjälpa med råd och tips när det gäller t.ex. skallassymmetri som beror endast på favoritsida. Men har favoritsidan sin ursprung i att nackmuskeln är förkortad och därmed svagare varpå barnet favoriserar den ena sidan och undviker att använda den andra är det säkrast att få övningar av en sjukgymnast. Det är ju absolut en hanterbar åkomma när man får lite hjälp på vägen!
  • Ann Lee

    Vill tipsa om en jättebra sida som handlar om torticollis, favoritsidor och skallassymmetri.... Den är utformad av sjukgymnaster, innehåller beskrivningar på hur detta yttrar sig med bilder samt beskrivningar på övningar och bilder. Börja dock inte med några egna tänj- och töjövningar utan att ha besökt en sjukgymnast först. Däremot så kan man lägga t.ex. leksaker åt vänster och prata från vänster om barnet undviker den sidan.

    torticollis.dinstudio.se/text1_11.html

  • Eisa

    Min son tittade bara åt ett håll (höger tror jag) i typ 3 månader Jag blev lite oroad men BVC sa inget. Det märkte det kanske inte ens.

    Det rättade till sig självt när han blev lite större som sagt.


  • SammysMamma
    Ann Lee skrev 2009-01-31 11:03:48 följande:
    Då tycker jag att ni ske be om att få bli remitterade till en sjukgymnast. BVC kan hjälpa med råd och tips när det gäller t.ex. skallassymmetri som beror endast på favoritsida. Men har favoritsidan sin ursprung i att nackmuskeln är förkortad och därmed svagare varpå barnet favoriserar den ena sidan och undviker att använda den andra är det säkrast att få övningar av en sjukgymnast. Det är ju absolut en hanterbar åkomma när man får lite hjälp på vägen!
    jo men precis, har fått lite övningar att göra hemma. han kan ju vända huvudet åt andra hållet. Väldigt duktig på det men ligger helst på vänster.
  • Ann Lee

    Som en följd av torticollis så har min son sämre motorik på vänsterhand. För ett par månader sen knöt han den handen väldigt mycket och använde nästan inte alls. Han är fortfarande svagare på den och inte alls lika duktig med motoriken men vi fortsätter att öva.

Svar på tråden Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?