• lajjal­o
    Äldre 31 Jan 11:22
    1975 visningar
    20 svar
    20
    1975

    December-maffian tuggar på!

    Välkommen in till världens trevligaste december-tråd!
    Här hänger vi tjejer som följts åt sedan hösten 2006 då vi var höggravida ihop, räknade ner dagarna till förlossning, diskuterade olika krämpor och tankar.

    Idag har våra små-troll fyllt två år, men vi trivs så bra ihop att vi snackat vidare genom en hel drös trådar. En del av oss har fått nya syskon till våra decemberbarn, så här pratas det både om stor-barn och bebis-snack!

    Och med "vi" menar jag:

    CamillaJ-Isak 050630 och Albin 061227

    Etnica- Max 061214 och Nelly maj -08

    Lajjalo-Tre tjejer 950823, en bror och Lillasyster 061219 och minisyster juli -08

    Petronilla- Tom 041221 och Jim 061204

    Preggi-Philippa 050706 och Matilda 061127

    Solida-Milo 070104

    Detta blir vår elfte tråd tillsammans.
    Lajjalo startade den första tråden
    Måndagen den 9 oktober 2006.

    Gamla tråden

  • Svar på tråden December-maffian tuggar på!
  • Äldre 31 Jan 11:59
    #1

    Hej hej! Ny tråd, bäst att lägga till i favoriter. Vi har också haft vår släng av influensa men nu mår vi bra igen allihop. Jörgen är i Milano över helgen (julklapp från jobbet) så jag och Milo är home alone. Jag har börjat plugga till förskollärare, man går i skolan varje torsdag och så jobbar man resten av dagarna. Det är väldigt kul men denna vecka har vi 400 sidor att läsa i läxa och det sammanfaller så klart med den helgen då jag är ensam med Milo... hur detta ska gå till har jag ingen aning om. nu måste jag nog gå och läsa iallafall för Milo sover äntligen.

    Ha det bra tjejer! hur går det förresten med bebis-födandet, Petronilla?

  • Äldre 31 Jan 13:30
    #2

    Hej tjejer!

    Här har vi rena rama sjukstugan vi med. Vi har vabbat i 3 veckor nu bortsett från mån, tis denna vecka sen på onsdag fick vi hämta hem M igen magsjuk och nu är hon bra men P har fått influensan och har hög feber och hemsk hosta...
    Ska ner med henne till doktorn nu vid 14 och ta prover eftersom det hållt i sig så länge..

    Allt bra med er annars?

    Vad kul att du pluggar Solida, duktigt av dig! Jag ska nog ta tag i det jag med om/när det lugnar sig lite här..

    lajjalo, gick det bra att sälja? Fick ni det ni ville ha? När går flyttlasset? Vi letar fortfarande men hittar inte riktigt vad vi söker. Vi är inte helt överens heller...

    Nästa vecka är det nya visningar, vi får se..


    Stolt mamma till Philippa -05 och Matilda -06
  • Petron­illa
    Äldre 31 Jan 17:40
    #3

    Hej tjejer!

    Tack Lajjalo för att du fixat ny tråd. Jag glömde det i min graviditetsdimma. Jo jag har 11 dagar kvar till BF och det känns ganska bra, fast bebisen skulle kunna få titta ut när som helst känns det som. Jag vill bli mig själv igen...

    Annars är det bra. Tom är snäll, Pelle jobbar mycket och Jim trotsar. Livet är en fest.

    Ha en trevlig helg och hoppas att ni snart blir friska alla sjuka. Kramar Petra

  • Petron­illa
    Äldre 9 Feb 17:45
    #4

    Nu är det 2 dagar kvar till BF och Influensan har greppat mig och Tom. Jag fryser som en gnu och hostar och snörvlar, men jag har bara 38 grader i feber. Stackars Tom hade 40 grader och fortfarande en timme kvar innan jag kunde ge alvedon igen, egentligen... Men han fick en i alla fall.

    Annars inget nytt. Magen växer och bråkar lite grann, men vi får se när hon tittar ut. Hostningarna kanske retar igång det...

  • Äldre 9 Feb 21:13
    #5

    Godkväll,

    Vad spännande Petra att du äntligen är framme vid BF. Så himla avis är jag på dig som snart har en liten nyfödd. Mina tjejer är så stora nu..

    Hoppas att du kryar på dig nu!

    Hur är det med er andra?


    Stolt mamma till Philippa -05 och Matilda -06
  • Petron­illa
    Äldre 13 Feb 18:02
    #6

    Nu är hon här. Föddes igår 16:06 och var 51 cm lång och 3700 g lång. Söt. Tea, Pirkko, Chrisse, Rullgardina. Tilltalsnamn blir Tea. Jag kom in till fl klockan 14:27 och fick krystvärkar 16:02. Bara alvedon. Åkte hem idag klockan 11. Två stolta bröder var det som kom och hämtade oss

  • Äldre 13 Feb 19:57
    #7
    Petronilla skrev 2009-02-13 18:02:06 följande:
    Nu är hon här. Föddes igår 16:06 och var 51 cm lång och 3700 g lång. Söt. Tea, Pirkko, Chrisse, Rullgardina. Tilltalsnamn blir Tea. Jag kom in till fl klockan 14:27 och fick krystvärkar 16:02. Bara alvedon. Åkte hem idag klockan 11. Två stolta bröder var det som kom och hämtade oss
    Åh vad kul! Grattis till er söta lillasyster!
    Stolt mamma till Philippa -05 och Matilda -06
  • Äldre 13 Feb 21:08
    #8

    Petronilla skrev 2009-02-13 18:02:06 följande:


    Nu är hon här. Föddes igår 16:06 och var 51 cm lång och 3700 g lång. Söt. Tea, Pirkko, Chrisse, Rullgardina. Tilltalsnamn blir Tea. Jag kom in till fl klockan 14:27 och fick krystvärkar 16:02. Bara alvedon. Åkte hem idag klockan 11. Två stolta bröder var det som kom och hämtade oss
    GRATTIS!!!!!
    Gud vad kul, sätt genast in en bild så vi får se!

    Då kom hon nästan på bf alltså.

    Jag har faktiskt gått och blivit lite bebissjuk nu på sistone, tycker det vore rätt mysigt och Milo börjar bli stor nog att få bli storebror tycker jag. Framåt nästa vår vore perfekt om man fick välja.
  • Petron­illa
    Äldre 21 Feb 12:10
    #9

    Tack snälla tjejer, bilder finns i mitt galleri. Hon är en fin liten tjej och äter, sover och är så nöjd. Känns jättebra att vara trebarnsmor. Kramar Petra

  • Etnica
    Äldre 23 Feb 21:54
    #10

    Grattis Petronilla!!! Vad skönt att allt gick bra. O vad roligt med en liten tjej.

    Här har vi hållt oss ganska friska, lite snor o hosta bara. Maxarn trotsar väl lite men inget man inte står ut med. Nelly växer o frodas o är gudasnäll tills det är läggdags, då är det högljudda protester!! Hon har nyss somnat o nu hoppas jag att hon sover för natten. Det går ganska bra att lägga henne o hon somnar bra men sen vaknar hon efter 20-30 min o då är det väldigt svårt att få henne att somna om.

    Sköt om er!!!

  • Petron­illa
    Äldre 26 Mar 12:42
    #11

    Hej Tjejer

    Hur har ni det. Det är verkligen tomt i tråden. Antalet inlägg minskar för varje tråd nu. Men jag är ju nyfiken på hur ni har det! Kom igen berätta.

    Jag kan inte fatta vart tiden tar vägen. Idag blir Tea 6 veckor gammal och tiden har gått så fort.
    Här är allt bra. Veckan började med feber på killarna och förkylda barn alla tre.
    Men vi trotsade det och tog en tur till Helsingfors i måndags. Det var mysigt.

    Vi gick ombord på måndagen och åt mat på El Capitan. Sen somnade vi gott i hytten vid åtta tiden.
    På morgonen gick de och badade och sedan gick vi iland. Jag var glad över att vi hade dubbelvagnen med oss.
    För Tea och Jim satt i vagnen och om Pelle körde kunde Tom sitta på styret.

    Vi gick in till Helsingfors och tittade lite och åt mat. Eftermaten ville Tom sova, så vi bäddade om
    i vagnen och båda killarna somnade på fem minuter. Vi gick tillbaka till båten via saluhallen och handlade
    lite picknick att ha i hytten. Väl ombord så satt vi och njöt och fikade i Mundo innnan Tom vaknade och ville fika han med.

    När Jim vakande gick vi till lekrummet och lekte. Middag åt vi på Mundo igen och så tittade vi på när ryska ungdommar hade en tävling i Atlantis.
    Vi tittade på akrobaten klockan 19 och på showen klockan åtta och så gick vi till hytten för att sova. Alla somnade ganska snabbt.

    På morgonen var det dax för ett nytt bad och sedan packade vi ihop och besökte Taxfreen innan vi gick iland i Stockholm.
    Vi åkte hem och åt lunch och jag tog killarna och gick ner till Willys. De somnade ganska snabbt i vagnen.

    Idag har vi varit på Syskonfotografering i Rissne och så lämnade jag in dem på Förskolan.
    Pelle ringde precis och bad mig komma och hämta honom på jobbet. Han har nog fått barnens förkylning och känner sig trött och hängig.

    Jag hoppas att ni har det bra- Kramar Petra

  • Äldre 26 Mar 21:59
    #12

    Hej! Kul att du skriver, Petronilla! Jag tycker att det inte händer så mycket i vår familj så det ahr inte blivit av att jag skrivit nåt...
    Jag pluggar och jobbar samtidigt, vilket är kul men hårt jobb. Försöker se till att få träffa familjen då och då åtminstone.
    Milo är himla kul just nu när han inte gnäller och trotsar förstås. Men antingen har han kommit ur det värsta nu, eller så har vi bara lärt oss att hantera det bättre. Han pratar så otroligt mycket men det är många ord som betyder andra saker än man tror. Så han är ganska svårförstådd om man inte kan "Milo-språk". Apelsin heter t ex Mis, Himmel (eller om det är moln) heter Titti, Traktor heter Baschbasch, Farmor heter Mormor och Morfar heter Farfar. Sen finns det en mängd ord som jag inte lyckats lista ut än. Ja det krävs ett helt lexikon.
    Nu i helgen ska jag vara ensam hemma och det ska bli jätteskönt! Jörgen och Milo ska hem till farmor och farfar.

  • lajjal­o
    Äldre 27 Mar 10:59
    #13

    Solida! Vilka härliga ord! Vår lilla S snackar också så man får skavsår i öronen, tydligare och tydligare för varje dag. Hennes eget favoritord är GÄMO so betyder tandkräm. Hon är galen i tandkräm och att borsta tänderna.

    Här är det vansinnigt fullt upp. Jag är mammaledig med K fortfarande, men pluggar heltid distans. Det går bra men man måste vara diciplinerad och det är inte alltid det lättaste att ta sig samman och sätta sig med böckerna när alla somnat vid havnio rycket.

    Vi håller precis på att skola in Sol och det går toppen faktiskt. Hon älskar det och jag tycket det är ganska skönt att bara vara hemma med ett barn.

    Ja, sen är det ju renoveringen. Den håller oss sysselsatt. vi har ju hantverkare, men det är fullt upp ändå med olika beslut som ska fattas om golv, färg, köksskåp och rumsdisponering. Vi räknar med att flytta in i slutet på maj, så det är ju ett tag kvar.

    Som grädde på moset ska vi gifta oss i sommar. Den 14e augusti närmare bestämt. Så parallellt med allt annat syr ja ihop ett bröllop för 90 pers. Härligt, men som sagt -fullt upp!

    Jag tänker på er och hoppas ni har det bra! Även om vi inte hörs så ofta tycker jag vi kör på med trådar, att bara få något inlägg i månaden räcker ändå för att veta hur ni har det.

    Varmaste kramen från mig!

  • Petron­illa
    Äldre 27 Mar 15:05
    #14

    Lajjalo. Grattis till bröllopet om än att det är jobbigt.

    Solida låter som att du kommer att ha en härlig helg.

    Kramar på er alla vänner!

  • Petron­illa
    Äldre 9 Apr 14:52
    #15

    Glad Påsk på er tjejer, är det någon som hänger på till Blåkulla ikväll?

    Själv har jag åkt båt till Gotland och är hos mina föräldrar över Påsk med Tea och Jim. Pelle och Tom stannar kvar i stan och hittar på roliga saker tillsammans.

    Kramar på er alla!

  • Etnica
    Äldre 14 Apr 21:18
    #16

    Hallå på er!!

    Grattis lajjalo till bröllopet!!! Jag undrar när Micke ska få tummer ur o fria.... ???:)

    Vi har tillbringat påskveckan i Sälen tillsammans med Mickes föräldrar o syster. En toppenvecka var det. Inte så mycket skidåkning men en förmiddag åkte Micke o jag tillsammans. Så himla kul var det!! Fast jag var rätt nervös innan då jag inte åkt på 10 år. En vurpa fick jag till men annars flöt det på bra. En hel del sol fick vi också så nu är vi inte så likbleka längre.

    Annars händer det inte så mycket här på landet. Maxarn har väl ett jävla humör ibland som går ut över stackars Nelly. Det både puttas, dras o sparkas på henne. Men hon kan allt hon också. Att dra Max i håret är en favorit o med hans väldiga man så får hon bra tag.
    Nelly kryper för fullt o går längs möbler. Hoppas hon är lite snabbare att gå än var Max var. Skulle vara skönt om hon gick till sommaren.

    Nä nu ska jag hjälpa Micke att leta efter ett lock till hans shaker. Han är så kass på att hitta saker!!!

    /C

  • Äldre 14 Apr 22:22
    #17

    Hej tjejer!
    Kul med lite liv i tråden.
    Med oss är det bra. Vi känner oss lite trötta bara då det är så mkt jämt.
    Om en månad åker vi till Portugal en vecka. Det ska bli helt underbart!
    Tror att jag ska gå ner i tid efter sommaren. Får se hur mkt det blir. Blir nog 85% eller nåt.
    Matilda har helt plötsligt blivit så stor känns det som. Envis som synden och trotsigare än vad storasyster nånsin varit. Hon kan verkigen vara hemsk när hon är på humör.
    Nu har hon slutat helt med blöja med och det är så himla skönt att vara utan blöjbarn.

    Grattis till bröllopet Lajjalo. Vad kul!

    Petronilla-Hur går det att vara trebarns mamma?

    Etnica- Härligt med skidåkning. Hur gammal är Nelly nu?


    Stolt mamma till Philippa -05 och Matilda -06
  • Etnica
    Äldre 17 Apr 14:18
    #18

    Åh, Portugal!!! Jag älskar Portugal!!! Har varit där två ggr fast bara i Lissabon o i norra Portugal. Lissabon är nog den vackraste staden jag varit i. Vart ska ni?

    Nelly är snart 11 månader o en riktig goklimp förutom på kvällarna när hon inte vill sova. Då är hon billig!!! Som tur är så sover hon hela natten när hon väl har somnat.

    Vad skönt o slippa blöjor. Max har nog långt kvar än. Men jag HOPPAS att han är blöjfri till hösten. Jag är så trött på dessa blöjor!

    Nu ska jag o Maxarn åka o shoppa. Skor till honom o mat familjen. Tänkte åka till Kumla o se om jag kan fynda några Kavat på deras fabriksförsäljning. Sen ska han nog få ett par lite sportigare pjuck också. O ett par Converse skulle sitta som smäck på han små tassar. Får se vad vi hittar.

  • Petron­illa
    Äldre 19 Apr 08:55
    #19

    hej tjejer

    det blir små bokstäver idag för jag ammar medan jag skriver.

    Livet som trebarns mamma är inte helt olikt det som tvåbarnsmamma. man sitter liksom fast i amning, blöjbyten osv. det är fullt upp och de dagar jag har killarna själv är givetvis jobbiga. att amma gåendes har blivit en vana och att lyfta en trotsig tvååring ja det blir armlyft och in på rummet.

    mest jobbigt är ljudnivån här hemma med två vilda killar. så jag brukar vara ute så mycket jag kan på em. tur att boobs amningströjor finns.

    sen sätter jag på pippi i barnrummet åt jim och något annat tilll tom i vardagsrummet och försöker fa fram middag tills pelle kommer hem. rutiner som följs hela tiden.

  • lajjal­o
    Äldre 20 Apr 02:18
    #20

    Petronilla: Oj, det låter tufft! Hoppas du kan få vila mellan varven och orkar njuta lite av barnen också. Inte helt lätt när man mitt uppe i en sån period...

    Jag är på väg att sova, har suttit uppe och pluggat till nu. Jobbigt men skönt, för nu är jag ikapp med mina studier igen, halkade efter i påskas då vi hade släkt på besök.

    Men nu måste jag verkligen sova!
    Kram till er alla, var ni än är Portugal, Kavat-outlet osv.

Svar på tråden December-maffian tuggar på!