• Englisen

    Hur lika barn kan vara varandra trots att dom nästan inte träffades.

    Hej. Ville bara skriva av mig lite och har tänkt på en sak länge. Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta så svara gärna, alla är välkomna att svara eller komentera.
    Vill skriva om en sak som nästan är lite kuslig. Ofta så brukar föräldrar till barn, även vi, "skylla" syskons rörelser eller påhitt på sina äldre syskon. Hoppas ni förstår vad jag menar, om t.ex. lillebror gör och rör sig på samma sätt som storasyster så är det inte så konstigt eftersom han då har "lärt" sig eller "härmat" henne.
    Men vad ska man "skylla" på när lillebror inte ens kunde krypa när hans storasyster lämnade oss. Det är detta jag vill tala om, det är detta som nästan är kusligt. Man undrar ibland om hon är här hos oss genom honom. Detta är inte något  som vi bara "får för oss" för det är flera som påpekar detta. Han gör vissa små saker som inte vilket litet barn som helst gör, utan små enkla detaljer som var så unika för henne. Små knycker och rörelser när han dansar eller går så liknar han sin storasyster. Hur kan det vara så? Jag kräver inga svar för jag tror inte någon av er där ute Kan svara utan är mest intresserad av familjer i samma situation som har någon erfarenhet av detta.

    Önskar er alla där ute det bästa.

    Mvh
    Fam. Engvall
    (Pappa Tony)

  • Svar på tråden Hur lika barn kan vara varandra trots att dom nästan inte träffades.
  • nonayti

    åhh. jag blir tårögd, jag vet inte vad jag ska svara,men jag blev jätte rörd av det du skrev.

    men jag tror säkert att i lillabror så finns det en del av lillasyster, vet inte om jag uttryckte mig rätt, hoppas du förstår vad jag menar. kramar

  • mammananja

    Hej du fina...

    Underbart o härligt att se storasyster i den lille...hon finns där i honom o för honom för alltid ...varma kramar

  • LillaZ

    Hej!
    Jag är likadan, har samma minspel, samma rörelser, tom dricker likadant etc som min pappa. Han är död sedan många år och fanns inte i mitt liv så himlans mycket innan heller. Jag tror säkert att storasyster finns i lillebror, om inte annat så har dom samma gener. Jag tror att rörelser och så kan vara genetiskt ärftligt faktiskt.

    Ha det bra!
    /Sandy

  • Englisen

    Det kan säkert stämma, det känns lite "spooky" det du berättar Sandy. För lillebror Elvis del så är det många rörelser som är så lika hans systers, och då är det inga "normala" sådana, det är typ hur han går ibland, hur han står och dansar, när han sitter och äter mat så beter han sig ibland som en pajas, precis så som hans storasyster gjorde. Och han var endast 8 månader gammal när hon gick bort. Men det ska bli spännande och höra vad andra har att inlägga.


    /Tony

Svar på tråden Hur lika barn kan vara varandra trots att dom nästan inte träffades.