Jobba natt
Hej!
Jag jobbar natt inom äldrevården sedan ca ett år tillbaka. Fördelar är all tid man för över till annat än jobb. Jag jobbar ca 2 nätter i veckan. Jag har ett 6 veckors schema och den längsta perioden jag är ledig är 9 dagar. Har även en på 6.
En annan fördel är att man kan jobba lite mer i sin egen takt. Det är oftast inte lika högt tempo på natten. Jag jobbar alltid tillsammans med en annan personal och vi har hand om 30 boenden. Men hälften av dem sover hela natten.
Man har tid att ta det lugnt.
Nackdelar är att inom vården så tjänar man inte jättebra. Men vi har ju natt OB som ger ganska mycket.
Man måste kunna sova när man kommer hem för att orka med nästa natt. Så det gäller att det är tyst hemma. Själv har jag inga problem att sova men det blir nog värre sen när man har barn hemma.
Men jag trivs ändå med att jobba natt och vill inte byta jobb. Det är skönt att ha det lugnt på jobbet. Alla vänner som är heltidare och jobbar dag klagar jämt över stress. Jag är aldrig stressad.
Det är bara att prova på. Vissa passar det utmärkt att joba natt. Det märker man rätt snabbt!