• Anonym (PSA)

Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?

Min man fick igår veta att hans PSA värde är 5!
    Han ska in på kontroll i veckan och de ska utreda om det kan vara prostatacancer.
    Jag blir tokig om det händer honom något.

Jag är själv sjukskriven för utmattningsdepression och är så himla stresskänslig. Jag har en lättare personlighetsstörning - osjälvständighetsstörning.

Vi har en son på tre år.

Själv tror han att det är lösningsmedels fel att han fick för högt PSA värde eftersom de fixat golven på jobbet och använt något skumt lim som luktat illa i två veckors tid.

Min pappa dog i prostatacancer och min mamma i levercancer.

• Svar på tråden Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?
  • Anonym

Vad ska värdet vara då?

Och varför tog de proverna? Har han symptom?

Ocjh du ska INTE måla fan på dörren! Det är ju bra att han ska in på kontroll! Och är det cancer är det bara bra att det upptäckts tidigt!

• Anonym

Försök att ta det lugnt tills efter undersökningen.
    Det finns egentligen inget PSA värde som man kan kalla för normalt, men får man efter ett prov ett värde som ligger över 3-4 så bör man undersökas vad det beror på.
    Att din mans värde låg på 5 behöver inte alls tyda på cancer, vad det än beror på så finns det mycket hjälp att få.
    Jag lovar att det kommer gå bra.

• Anonym (PSA)

Värdet ska vara under 3. Han har legat runt 3 och därför har de hållit koll på honom. Han har aldrig haft ett värde på 5 förut.

han har impotensproblem och därför sökte han hjälp för flera år sedan. Annars kände de inget konstigt med prostatan.
    Men jag kan inte det här.

Ja visst är det bra att han kontrolleras. Jag blir bara så himla orolig.

• Anonym

Jag har inte heller någon speciell kunskap om detta men en person i min närhet har haft förhöjt PSA värde under flera år och han blir tablett behandlad för detta.
    Han går på regelbundna kontroller då dom tar prover för att se att inte väredet stiger över hans "normala".
    För övrigt mår han bra, det är väl psykiskt han känner det jobbigt emellanåt.
    Du skall se att det går bra, din man är ju i goda händer eftersom dom har "koll" på honom.

• Anonym (PSA)

Tack ni är snälla

Hittade en artikel om att det inte är så enkelt det här med prostatacancer. Att det i många fall inte bör behandlas, men att det görs ändå och i större omfattning än tidigare pga att man börjat mäta PSA värden.
    Här är artikeln:
    www.nymedicin.com/news/2005/06/20/Prostata_cancer-_inga_klara_svar_fran_P_S_A.html

Ja, det är nog att överlämna detta åt läkarna, men i slutändan är det väl mannen som ska besluta över sig själv, förstås. Det kan nog vara ett svårt val.

Hoppas nu det går bra.

• Anonym

Jag lovat dig att det kommer gå bra!
    När man är i "läkarnas händer" gör dom allt dom kan för att hjälpa!
    Kanske låter detta lite fel det jag skriver nu men det är ju så att detta med förhöjt PSA värde är ju ganska vanligt idag, om det beror på att man har börjat mäta detta värde i större utsträckning vet jag inte men vad jag förstått har läkarna mycket kunskap om det!
    Du skall se att allt kommer gå bra, ta hand om varandra och ni skall se att ni fixar det!

• Anonym

du har nog kolat för mycket på Scrubs
    att ha höga PSA värden betyder inte att man HAR prostatacancer.

• Luze

Nej men om man har førhøjd PSA værde kan det vara ett tacken på prostatacancer. Problemet med den hær undersøkningen ær att man får många "falska positiva" svar og det enda som kan avgøra ær en rektalundersøkning. Och æven om det skulle visa sig att vara cancer ær det ofta operabelt og lavmaglignt

• Anonym (PSA)

Ja, men en operation kan vad jag förstår innebära stort lidande när det gäller förlorad impotens? Och det kan vara cancer som är "ofarlig" så man så att säga gör ingrepp i onödan. Och sådant här är väldigt svårt att ta ställning till tror jag. Om man ställs inför faktum "cancer" väljer nog de flesta att genomgå behandling, när det egetnligen är så att nästan alla män över 50 och 60 år har prostatacancer fast de inte vet om det och de kommer aldrig lida av det utan dö av en annan naturlig orsak många decennier senare.

Jag tycker detta är svårt.

Det kan ju dessutom vara så att en man får ett lågt PSA värde och ändå har cancer. Eller får ett förhöjt värde, de gör en biopsi men hittar ingen cancer, men så finns den där ändå. Eller så hittar de en som är väldigt liten, men det kan man inte veta så då gör man ingrepp som är omödiga...

Eller är jag helt ute och cyklar när det gäller problematiken?

• Anonym

Min pappa opererades för just prostatacancer för ca 2 månader sedan vist han är äldre än din man men allt gick faktiskt bra och han har inga besvär nu och inga biverkningar och all cancer är borta. När han fick beskedet så fick han välja mellan operation och cellgift och han valde operationen den görs vist med titthål

Svar på tråden Så orolig. Min man fick ett för högt PSA värde! Prostatacancer?