• donnan

    orkar inte....

    För två veckor sedan var vi på UL och blev framflyttade, tänkte inte speciellt mycket på det då många i vår närhet har varit med om samma sak. Igår var vi där igen och man såg att det inte såg bra ut. Det fanns för lite fostervatten, huvudet var för litet i förhållande till kroppen och hjärnan var vätske full... Diagnosen lyder missbildning men fick ändå en tid till Uppsala i morgon, där ska man ta prover som sedan tar 2-3 dagar innan vi får svar. Jag känner mig som ett litet barn som bara vill lägga sig ner på marken, stampa med fötterna och skrika JAG VILL INTE!!! Men här hemma går jag och känner de små sparkarna i magen och försöker för våran sons skull hålla upp fasaden... Så många frågor och så denna långa väntan, jag vet inte om jag klarar detta!!! Någon med liknande erfarenhet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-13 12:03
    Torsdagen den 12/2... Kan inte sova något under natten till torsdagen, förstår att det är i dag beskedet skall komma. jag har pratat med kuratorn och bett henne se till att Uppsala ringer Nyköpings lasarett, för jag vill inte ha beskedet på telefon... Varje gång det ringer hoppar hjärtat över ett slag. Kl 12.07 ringer ett privat nr, är säkert från sjukhuset tänker jag, men eftersom jag inte har någon tur över huvudtaget just nu så är det självklart den "omänskliga2 läkaren från Uppsala!!! Hur kan hon ringa när jag så tydligt sagt att jag INTE vill ha beskedet på telefon?!? Jag vill ju så gärna höra vad hon har att säga när jag ändå har henne i telefonen, så jag lyssnar.... -Barnet mår bra, vi hittar inget fel, alla organ har utvecklas som de ska, MEN det är för lite fostervatten, vilket är livsavgörande...
    På kvällen träffar vi läkaren i Nyköping som berättar att man inte vet varför en del får för lite fostervatten och det finns ingenting att göra åt det. Barnet har ingen chans att utvecklas utan fostervatten... Den 25/2 är vår sista dag för ett avbrytande... HUR kan det vara så här??? Hade känts lättare att acceptera om vår lilla flicka hade varit sjuk (tror jag...) Varför, varför varför........

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:48
    Måndag morgon och ny kontroll i Nyköping, är jätte nervös!!! Har läst att det enda man kan göra är att vila, dricka mycket och äta bra så det är precis vad jag har gjort sen i torsdags, så lite förhoppningfull är man trots allt i smyg. Läkaren tittar men konstaterar snabbt att läget är defenitivt försämrat sedan förra veckan, nu finns nästan inget vatten överhuvudtaget.... Jag som hoppas så i smyg!!! Vi samtalar en stund och då hon vet hur jobbigt jag tycker att det här är, och att jag aldrig kommer att kunna förlåta mig själv, om jag tar beslutet till ett avslutande så säger hon orden åt mig... Det har varit en lång, lång väntan men så idag måndagen den 16/2 kl 11.15 svalde jag den första tabletten med orden; Förlåt mig lilla älskade vän...

  • Svar på tråden orkar inte....
  • Odling

    Jag beklagar! Vi var med om liknande ungefär, i oktober/november. Om du läser min presentation så får du fler detaljer.

    Att vänta på svar och besked var något av det jobbigaste jag varit med om, förstår verkligen att du vill skrika att du inte vill!! Jag gjorde det flera gånger... Man blir desperat, vill rätta till, laga, ändra på något sätt. Men det går ju inte.

    Jag hoppas att ett mirakel sker för er.

    Många kramar.

  • nonayti

    åhh, vännen, vet precis vad du går igenom. fick samma diagnos för lite mer än sex månader sen... men jag hoppas verkligen att de har sett fel i ditt fal och det slutar mycket mycket lyckligare än mitt slut. inboxa om du undrar något. jag bor i uppsala och har fått göra undersökningarna i akademiska sjukhuset.
    många många många styrkekramar..

    ps:du kan läsa min familjs historia i min presentation.

  • pigglet

    Vilken chock, det är ju inte ett besked man väntar sig... Förstår att väntan måste kännas hemsk. Ville bara skicka en kram!

  • donnan

    Har läst era historier och beklagar verkligen förlusten av de små änglarna, känns fortfarande helt overkligt att om några veckor kommer jag att ha samma erfarenhet. Hur kunde det bli så här??? Vart tar man vägen med alla tankar och funderingar??? Hur ska jag klara av den kommande natten, när allt är kallt, svart och ensamt? Är så oändligt glad över min fina lilla snart 2-åring, men det känns hemskt att han ska se oss så ledsna eller att behöva skicka honom till dagis eller ha barnvakt för att kunna få vara så ledsen som man vill...
    Tusen tack för ert stöd och er omtänksamhet!

  • pigglet

    Förstår att allt känns tungt... du kommer klara det eftersom du inte har något val :( Och fortfarande finns ju hoppet att de kan ha fel...

    Angående storebror så tror jag de är "tåligare" än vi tror. Så länge man är ärlig om varför man är ledsen. Kanske de kan se att det inte är farligt att gråta, att det är för att man älskar sina barn så mycket...

    Hoppas du kan få sova i natt... Kram!

  • Lilla Gry

    Så ledsen för er skull. Skickar många varma tankar och styrkekramar och önskar att ett mirakel ska ske.

  • donnan

    Onsdagen blev katastrof, vi fanns inte inbokade...Fick beskedet att vi skulle få vänta en halvtimma. när drygt en timma gått undrade jag hur planen var, skulle vi få träffa någon? Fick då reda på att de hade bokat in oss onsdagen veckan efter och att vi skulle vara tacksamma att de försökte hitta någon som kunde göra ett ul och fostervattensprov. Vi blev hänvisade till ett rum och jag blev ombedd att lägga mig på britsen utan att läkaren tog i hand, satte sig ner och frågade hur jag mådde, ingenting... Vi försökte fråga vad hon såg med hon svarade bara på facktermer, jag grät och skakade hela jag så det tog lite längre tid och hon blev mer irriterad. Sen sa dom att dom ville göra ett prov och började öppna de sterila förpackningarna utan att berätta hur de skulle gå till väga, kände paniken komma krypande... Fostervattenprovet togs, och jag var då färdig... Besöket slutade alltså med ännu mer förvirring, förtvivlan och tusentals frågor och en lång hemfärd. På natten till torsdagen fick jag panikångest,varför hade man tagit fostervatten om det fanns så lite, vad innebar det som dom såg, har jag glort något fel, tankarna bara snurrade... Tur att jag har en sådan fantastisk sambo, som såg till att jag lugnade ner mig och kontaktade förlossningen (de enda som har öppet på nattetid) Dom såg till att vi på torsdagen fick vi träffa en kurator och eftersom jag inte sovit sedan natten till måndagen beslöt man att vi skulle få sova på sjukhuset och få insomningstabletter. Så i natt har jag sovit!!! Under förmiddagen fick vi beskedet från forstervattensprovet (den snabba analysen) och det var helt normalt. Vi tog också reda på att det är en liten flicka, en liten Cornelia! Om hon överlever helgen ska vi tillbaka till Uppsala för att gör magnet röntgen på måndag. Så vår väntan är inte på långa vägar över.... En tröst i mörkret är att jag så gärna ville att pappan skulle få känna henne sparka och nu i kväll så hände det! Känner på mig att det var ett litet adjö till sin pappa... Om jag ska vara helt ärliga mot er som läser det här så vet jag inte hur jag ska orka, tänk om man kunde stanna tiden...

Svar på tråden orkar inte....