• faster

    gå ur svenska kyrkan....hur begravas??

    jag funderar på o gå ur svenska kyrkan då jag inte längre delas deras värderingar etc..
    En fråga jag då undrar över...
    HUR går en begravning då till o VART begravs man??

    Nån som vet??

    (är ej hundra på om jag lagt tråden rätt men hoppas nån fixar det i så fall)

  • Svar på tråden gå ur svenska kyrkan....hur begravas??
  • faster

    vad innebär det??


    Hannah76 skrev 2009-02-03 18:16:16 följande:
    Det blir en borglig begravning antar jag.
  • Themis

    Även om du går ur kyrkan så fortsätter du betala begravningsavgiften, den dras på skattsedeln.

    Jag vet inte om det finns privata begravningsplatser men annars är det väl så att de flesta som går ur kyrkan inte bryr sig om de begravs med "alla andra" eller inte utan då väljer man kanske att bli kremerad och uthälld i en minneslund eller nåt. Eller kan man ha sten och allt som vanligt.

  • faster

    inte sjutton ska man väl bet via skattsedeln om man går ur kyrkan??det är ju mkt man bet där...

  • Hannah76

    Borgerlig begravning
    En borgerlig begravningsceremoni kan utformas helt enligt egna önskemål. Man måste inte anlita en borgerlig begravningsförrättare.
    Skillnaden mellan borgerlig och kyrklig begravning är att den kyrkliga begravningen leds av en präst, medan en borglig begravning kan ledas av vem som helst. Vid en borglig begravning har man större friheter att utforma ceremonin enligt egna önskemål.

    ?Var begravs man borgerligt?? Det är frågan många ställer sig.
    Det är inte förbjudet att begravas på kyrkogården, även om man inte tillhör Svenska kyrkan.
    Man kan även få sin aska utspridd över havet eller i naturen.

  • Themis

    faster: Du slipper det mesta av kyrkoskatten men begravningsavgiften på 0.19% slipper du icke.

  • Hannah76

    faster skrev 2009-02-03 18:19:21 följande:


    inte sjutton ska man väl bet via skattsedeln om man går ur kyrkan??det är ju mkt man bet där...
    Hur ska du finansera en begravninsplats annars?
  • faster

    det låter ju faktiskt vettigt tycker iaf jag.
    tack snälla för ditt svar.


    Hannah76 skrev 2009-02-03 18:19:41 följande:
    Borgerlig begravning En borgerlig begravningsceremoni kan utformas helt enligt egna önskemål. Man måste inte anlita en borgerlig begravningsförrättare. Skillnaden mellan borgerlig och kyrklig begravning är att den kyrkliga begravningen leds av en präst, medan en borglig begravning kan ledas av vem som helst. Vid en borglig begravning har man större friheter att utforma ceremonin enligt egna önskemål. ?Var begravs man borgerligt?? Det är frågan många ställer sig. Det är inte förbjudet att begravas på kyrkogården, även om man inte tillhör Svenska kyrkan. Man kan även få sin aska utspridd över havet eller i naturen.
  • Multignutten

    Jag vet ju inte hur det går till exakt... Men när min farmor gick bort, upptäckte pappa att hon gått ur svenska kyrkan och därmed fick en borgerlig begravning. Vi hade akten i ett kapell i hennes kommun och senare begravdes hon i samma grav där min farfar ligger på en vanlig kyrkogård. Hon ville kremeras så det gjorde vi och vid gravsättningen hade kyrkovaktmästaren gjort iordning graven, dvs grätv ett hål och täckt med grön filt. Det var vi själva som satte ner urnan och la lite blommor på graven som kyrkovaktmästaren fyllde igen.
    När min svärmor begravdes var det ungefär samma sak förutom att hennes stoft spreds i en minneslund och då fick vi inte vara med.

  • faster

    ja men lite kan jag tänka mej o bet men inte alla de tusen jag gör idag.


    Hannah76 skrev 2009-02-03 18:20:28 följande:
    faster skrev 2009-02-03 18:19:21 följande:
    Hur ska du finansera en begravninsplats annars?
  • snartfaster

    min pappa hade gått ur kyrkan och hade en borglig begravning. Vi hade en officiant från begravningsbyrån och begravningsakten skedde i ett kapell. Officianten talade om pappa och hur han varit när han levde, läste några dikter och så spelades det musik som vi valt ut och som pappa tyckte om och så fick vi gå fram och ta ett sista farväl med ros på kistan osv, borgliga begravningar kan vad jag förstått utformas lite hur som helst. Sen kremerades han och delar numera grav med sin bror i en askgravlund, men man får bestämma själv om de ska ha en vanlig grav eller inte precis som med vem som helst. i den borgliga begravningen fanns inget prat om Gud och inga psalmer, men annars tyckte jag att det påminde mycket om en kyrklig begravning. jag hade nyligen varit på en kyrklig begravning innan pappa dog så jag hade den i färskt minne och kunde jämföra lite.

  • faster

    vad vackert det låter..man kanske på så sätt får lite mer personlig begravning...
    som det är nu är det ju så väldigt olika beroende på om prästen
    känner den avlidna/e tycker jag.


    snartfaster skrev 2009-02-03 18:23:06 följande:
    min pappa hade gått ur kyrkan och hade en borglig begravning. Vi hade en officiant från begravningsbyrån och begravningsakten skedde i ett kapell. Officianten talade om pappa och hur han varit när han levde, läste några dikter och så spelades det musik som vi valt ut och som pappa tyckte om och så fick vi gå fram och ta ett sista farväl med ros på kistan osv, borgliga begravningar kan vad jag förstått utformas lite hur som helst. Sen kremerades han och delar numera grav med sin bror i en askgravlund, men man får bestämma själv om de ska ha en vanlig grav eller inte precis som med vem som helst. i den borgliga begravningen fanns inget prat om Gud och inga psalmer, men annars tyckte jag att det påminde mycket om en kyrklig begravning. jag hade nyligen varit på en kyrklig begravning innan pappa dog så jag hade den i färskt minne och kunde jämföra lite.
  • snartfaster

    Bimsan: nej jag tänker nog köra på ditt första alternativ BoregERlig i så fall :D jag vet egentligen att det heter det men lyckas alltid få det till borglig ändå...

    faster: ja officianten vi hade var jättebra, han hade närmast en intervju med mig om pappa innan och jag fick läsa igenom det som skulle sägas och fick ändra om jag tyckte annorlunda. men den kyrkliga begravningen jag var på strax innan var också jättebra,och då hade prästen verkligen tagit sig tid med anhöriga och hört sig för hur han som dog var och så. men jag vet inte hur standard är, pappas begravning är den enda tack och lov som jag planerat och utöver det har jag bara varit på tre begravningar.

    annars tycker jag att det är jättebra att informera anhöriga om hur man vill ha det. pappa hade berättat om en speciell låt han ville skulle spelas tillexempel och då var ju den självskriven.

Svar på tråden gå ur svenska kyrkan....hur begravas??