• Con

    Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?

    Det diskuteras ju ivrigt om höjt tak och att männen skulle vara hemma mer om det höjdes.

    Jag vet med mig att jag absolut skulle vilja ha halva tiden om vi hade råd med det, men när man ligger en bit över taket, så förlorar man mycket pengar.

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?
  • fredsknekt

    jopp, det skulle man. men inte så himla mycket eftersom tanten känar så lite på jobbet sitt så jag måste dra in pengarna.

  • Som snö

    Nä skulle jag inte.
    Sambon vägra överlåta några av sina dagar på mig hur mycket jag än tjatar...

  • Xerxez

    Som snö

    Det är precis tvärt om...

    Det är du som måste överlåta på henne för att honskall kunna vara hemma mer än hälften. Så det är bara för dig att vägra dela med dig av dina dagar...

  • Som snö

    Men det var ju så jag menade.
    Fast tvärt om.

    Jag skulle gärna vara hemma mer än mina dagar, fast hon vill inte inte dela med sig av sina.
    Alltså får vi nöja oss med att vara hemma lika länge...

  • marcink

    I vårt fall har jag ett fast arbete medan min fru är timanställd med rätt kass SPI. Hon jobbar när hon kan, men det garanterar ingenting. Jag vet inte hur mkt jag kan vara hemma, hoppas på ett halvår - men det beror helt på vår ekonomiska situation. Den är dessutom redan ansträngd.

  • anderstheking

    Har precis fått veta att det kommer funka rätt hyggligt för oss, jag kommer jobba varaanan helg 9-18 100% OB i stort sett hela tiden och flickan har fått klartecken från ALFA att hon är berätigad så vi får mycket mycket mer än vad vi först räknade med, smile for me!
    Helt min linje Stabben

  • Lajm

    Tjaba!

    Nej, jag skulle inte vara hemma mer än idag. Det kanske t.o.m. skulle bli så att jag var hemma mindre.

    Orsaken till det är att jag har utfyllnad upp till 80% från mitt jobb, det har inte min sambo. Hon är egenföretagare och alltså "förlorar" vi mer om hon är hemma än jag.

    Sedan ser jag det som ett lyxproblem egentligen. Som det är idag så har vi en "överfinansiering" i vårt vardagsliv med ca 40%. Att då den ena går ner till ca 14.000 kr netto märks men mest då på det som ligger utanför det normala.

    Som Dinkies (Double Income, no kidds) har vi också haft möjlighet att lägga undan en hel del tills nu.

    Visst, jag skulle vilja vara hemma i ett år med min nuvarande lön, men det är totalt orimligt att kräva det.

  • Stoffe

    Jag var hemma i ett halvår med vår dotter, och jag hade kunnat vara hemma ett tag till faktiskt.

  • KEFFMAN

    Ditt barns barndom kan du aldrig köpa för pengar, stanna hemma och ta hand om ditt barn så mycket du bara får och kan. Den tiden kommer aldrig tillbaka och det vore synd att missa den, både för dig och dina barn.

    Jag tog själv pappaledigt när min äldsta grabb var liten i ett halvår, det höll på att kosta mig mitt dåvarande arbete, men det struntade jag i. Sett i backspegeln var det rätt gjort, och jag skulle definitivt göra samma sak igen... Lycka till o tala om vad du kommer fram till!

Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?