• Missim­o84
    Äldre 5 Feb 15:55
    45502 visningar
    128 svar
    128
    45502

    Lön som Telefonförsäljare??

    Jag arbetar som "telefonförsäljare" och har en beräknad årsinkomst på 626 tsek.
    Jobbet kan vara mycket stimulerande och innebära mycket positiva möjligheter.
    för vissa passar det ju inte, men kan ändå säga att det verkligen är värt ett shoot.
    att inte tjäna pengar som telefonförsäljare är omöjligt, om man verkligen VILL tjäna pengar. (Såvida man inte blir blåst på sin lön då)
    Vad du får för lön är lite beroende på hur hög grundlön du får.
    En duktig säljare vill helst ha en hög provision, en mindre duktig säljare eller oerfaren säljare kanske hellre vill ha en grundlön och inte så hög provision.

    De högre lönerna får du om du har en hög provision, men många som jag känner inom branschen har en garantilön mellan ca: 20 000 -30 000 kr, en del har iofs högre, men de har fått jobba sig till det.

    Grattis till intervjun.
    Ställ gärna frågor til mig om du har några

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:21
    #9
    Anonym skrev 2009-02-05 16:03:26 följande:
    Hej missimo84 och tack för svaret.Kan kanske ställa lite fler frågor imorn efter intervjun ? =)Har aldrig jobbat som telefonförsäljare men dom va mycket intresserade av mig och känner att d skulle kanske passa mig eftersom jag just älskar att babbla i tele.Eftersom jag aldrig gjort detta förut kanske en grundlön skulle passa mig bättre och låg provision och sen kanske jobba sig uppåt.Vad vet jagHoppas hoppas ialf att d e nåt att börja med eftersom jag har sökt jobb i ett halvår nu utan resultat

    Telemarketing branschen är en av de lättaste branscherna att få en fast anställning inom. Det är ganska sällan man hör om säljare som går på vikariat eller timmar


    Hoppas det går bra för dig.


    Personligen så skulle jag inte vilja byta bransch, då jag nog inte kommer kunna få/utbilda mig till ett arbete med bättre betalt, eller bättre förmåner.


    T.ex. resor, tjänstemobil, dator, bonusar, priser e.t.c. Så välkommen in i en väldigt rolig värld.


    Sen behöver man inte direkt oroa sig för att bli arbetslös heller


    Jag är ju föräldraledig nu, men några företag har hört av sig och vill att jag ska komma och jobba hos dem när jag ska tillbaka igen. I vilken annan branch händer det liksom? såvida du inte är VD för volvo då


    Tycker du ska försöka proba på en grundlön alternativt en garantilön, men i övrigt provision. Det tycker jag är rätt så förmånligt. Det betyder att provisionen är hög,  men att du som minst kan få ut en viss summa per månad.


    För det är via provisionen som både du och ditt företag tjänar pengar. Har du t.e.x en "hög" grundlön på tex. 20 000 kr, så kanske du inte kan komma upp i mer än 25 00kr med provis.


    Däremot om du bara går på provis så är ju gränserna inte lika tydliga.


    På ett ställe jag arbetade på för ca: 2 år sen, så fanns det en kille som gick på bara provis, han pockade ut 100 000kr i lön flertaet ggr.

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:27
    #13
    Tricis skrev 2009-02-05 18:22:56 följande:
    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:21:53 följande: det där stämmer absolut inte.

    Jaså inte? Känner inte en kotte som går på timmar och vikariat inom min bransch. Alla de jag känner har fast anställning, eller provanställning.


    Själv fick jag fast anställning efter tre månader, och dessutom en rejäl löneförhöjning samt lite förmåner.


    Sen kan man ju titta på alla de företag som är medlemmar i SCCF, de har till största delen anställda som är tillsvidare eller på prov. 

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:33
    #21
    trollprinsessan skrev 2009-02-05 18:24:27 följande:
    Anonym skrev 2009-02-05 15:42:50 följande: Jag har oxå jobbat som telefonförsäljare... Det är en femma att sitta inne och jobba vid en dator och prata i telefon.. det gör jag idag.. som växeltelefonist.... det är helt ok... Men fy fan vad jag avskydde jobbet som telefonförsäljare..Räkna med att sitta och få skit var och varannat samtal du ringer... Det är inte ett speciellt uppskattat yrke som telefonförsäljare..Visst.. säljer du bra så tjänar du oftast jäkligt bra oxå!!!Det är väl fördelen med telefonförsäljarjobb!!Lycka till iaf!

    Det händer att man får en otrevlig j*vel, men i stort sett alla jag ringer bemöter mig trevligt, och de som inte gör det från början, säger iallafall hejdå med en väldigt trevlig stämma


    Man lär sig att tackla dem på rätt sätt när man arbetar med dem. det är lite det som är jobbet, att vända kunderna, illa kvickt. Ju snabbare det går, ju mer smärtfritt


    Men jag tror att det ofta beror på om man arbeta mot företag eller privat.


    Anonym skrev 2009-02-05 18:29:49 följande:
    Men vad har telefonförsäljning med att göra med om man jobbar på en kvällstidning ? Förstår inte sammanhanget
    Man kan sälja annonsplatser och prenumerationer. Alternativt arbeta med att vända kunder som vill hoppa av sina prenumerationer.
  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:36
    #24
    Tricis skrev 2009-02-05 18:31:16 följande:
    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:27:09 följande: telefonförsäljarjobb har man oftast som extrajobb under studier.

    ?! Då känner du inte till branschen speciellt bra


    På de två senaste ställen där jag arbetat har medelåldern legat en bra bit över 30 t.ex.


    Och de enda som eg arbetar där är väl etablerade säljare. Inga små nykläckta saker, utan folk som kan sin grej.


    Så kan inte hålla med om att det mest är studenter e.t.c.


    Om man arbetar heltid och dagtid, så är det svårt att studera samtidigt. Även om det går.


    "Proffs" säljare finns det gott om, och det är de som stannar i branschen och får den att gå runt

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:37
    #25
    Anonym skrev 2009-02-05 18:34:10 följande:
    Just nu bryr jag mig inte om hurvida folk kommer skälla ut mig eller inte. jag behöver en inkomst och kommer ta det som erbjuds.Har kämpat som fan för att få ett jobb och äntligen på rätt väg.Jag undrade mest med denna tråd va snittlönen låg på och hur d funkar att ha d jobbet.

    Kolla upp bolaget du ska arbeta för innan intervjun på www.allabolag.se


    Där kan du se omsättning et.c och på så sätt kunna räkna ut ungefärliga snittlöner.

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:39
    #27
    Tricis skrev 2009-02-05 18:38:04 följande:
    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:36:30 följande: känner nte branchen speciellt bra? Öhh...jag har jobbat inom branchen i 6 år.
    Verkar inte som det. På vad du skriver.
  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:41
    #30
    Tricis skrev 2009-02-05 18:39:47 följande:
    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:39:06 följande: telemarketing/telefonförsäljarbrachen är völdigt svårt att få fast.
    ?! På vad baserar du det? egna erfarenheter? *fniss*
  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:44
    #36
    Anonym skrev 2009-02-05 18:42:13 följande:
    Det beror ju på om du har någon grundlön eller om lönen endast är provisionsbaserad. Är den det sistnämnda tjänar man lite och ingenting, om man inte är en jävel på att sälja.

    Skulle vilja säga att det är tvärtom. Men jag är iofs en liten j*vel


    Med två horn utstickandes samt getklövar.


    Om lönen endast är provisionsbaserad så kan man tjäna groteska summor faktiskt, vilket är svårt om man har en hög grundlön. Vad man kan försöka förhandla sig till är hög provision och garantilön.


    T.ex. 30 000 i garantilön samt 40% av försäljningen. Då har du bra vilkor, enligt mig.

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:46
    #37
    Tricis skrev 2009-02-05 18:43:11 följande:
    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:41:00 följande: nä jag har inga problem med att få fast men sedan är jag en duktig säljare med. men jag vet att att det över lag inte är lätt att få fast.

    Tycker inte att det stämmer. Men säger du det så... Får fråga min sambo, han kan kolla upp siffrorna nästa gång han träffar callcenter föreningen...

Svar på tråden Lön som Telefonförsäljare??