ewq skrev 2009-05-06 10:37:33 följande:
Jag drack förmycket cola under min första grav. Men hade jag vetat detta hade jag minskat draskiskt... Idags läget har jag slutat med cola sen två år tillbaka BegränsaKaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.
www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../Minska intaget av kaffe, te, coladrycker, vissa energidrycker eller annat som innehåller koffein. Drick inte mer än tre koppar kaffe om dagen. För stort intag av koffein har förknippats med missfall, låg födelsevikt, för tidig födsel och enstaka missbildningar.
www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../
ewq: Hur menar du att du drack för mycket, fick du missfall eller?
Jag tror man ska vara försiktig me cola i början av graviditeten pga missfallsrisken.
Jag är i v20 nu o jag drack inge cola/pepsi förrens v14, nu dricker jag det då o då, var o varannan dag men inte i mängder utan något glas sådär....