• Jaxon

Coca Cola

Nu är det nojjiga jag igen som skriver...

Hur är de här me coca cola. Hur farligt är det egentligen? De kan ju inte vara lika mycke koffein i de som en kopp kaffe. Livsmedelsverket rekomenderar ju max 3 koppar kaffe per dag men hur mycke cola motsvarar det?

Jag dricker varken kaffe eller te men jag gillar cola. Har inte druckit det nu på flera veckor, inte sen jag fick reda på att jag va gravid...

Men jag skulle gärna kunna vilja dricka cola utan att vara rädd för missfall..

Nån som vet?

ღ ღ Jag tar inget för givet....ღ ღ
  • Svar på tråden Coca Cola
  • knodden och vi

Absolut kan du det, drick med måtta precis som med allt annat onyttigt.
    det finns idag så mycket förhållningsregler vad vi får o inte får äta. Se på våra mammor de åt nästan allt och de födde friska barn.

• Jaxon
    systersandra skrev 2009-02-05 17:32:31 följande:
    Det är mycket mindre koffein i coca cola än kaffe så du måste dricka flera liter för att få i dig koffein som motsvarar mer än 3 koppar.Att dricka flera liter cola om dagen är inte farligt,men sockret är allt annat än hälsosamt,både för tänder och fettreserverna.Men en normal konsumtion coal som jag kanske kan tycka går vid max 5 dl är ju helt ofarlig.
    Ja de va lite så jag tänkte att colan måste ju innehålla mycke mindre koffein än kaffe lixom. Så om man tar ett eller två glas på fredagsmyset så kan ju inte de va hela världen.. =)
  • Ponchoma

mängden sockret är nog farligare än koffinet skulle jag tro. En kompis till mig levde på cola och digestive kex i slutet av graviditeten och pojken vägde där efter. Men som sagt, sunt förnuft är det bästa.

• lino77

Håller med Ponchoma, det är nog snarare mängden sockret som är farligt, åtminstone om man inte dricker kaffe och te.

• lillgarden

Håller med dig...
    Bara man äter och dricker saker och ting med måtta...
    Spelar nog ingen roll om man är gravid eller inte så är det aldrig bra att äta och dricka samma sak dag ut och dag in ju...
    man ska ju äta en varierad kost så man får i sig det kroppen behöver..
    Och att försöka lyssna på sin kropp. Våra kroppar är fantastiskt på det sättet att dom faktistk säger till en när man äter eller gör fel.. man ska bara lära sig att tyda signalerna...

knodden och vi skrev 2009-02-05 17:34:01 följande:

Absolut kan du det, drick med måtta precis som med allt annat onyttigt.det finns idag så mycket förhållningsregler vad vi får o inte får äta. Se på våra mammor de åt nästan allt och de födde friska barn.
  • Tinkerbelle

För att få i dig den mängd koffein som finns i tre koppar kaffe måste du dricka ca 3 liter coca cola. SÅ du kan LUGNT ta några glas då och då.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra 14 feb 08 och Lillebror BF 26 feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jaxon

Tack för alla braiga svar! =) Ha en fortsatt trevlig helg tjejer!

• MysTic PrincesS

He he, drack minst 2 liter cola dagligen vid båda grav.... enda "nackdelen" kanske är att jag har extremt pigga pojkar

+ att jag drack kaffe...

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • coolabruden

ja läste att cola innehåller 9mg koffein o kaffe 65mg, så d borde va lungt.. men man ska vel ändå inte dricka ihjäl sig på cola

• Jaxon
    coolabruden skrev 2009-05-05 19:56:28 följande:
    ja läste att cola innehåller 9mg koffein o kaffe 65mg, så d borde va lungt.. men man ska vel ändå inte dricka ihjäl sig på cola
    Nä man ska väl inte de... känner mig inte lika nojjig nu när man har gått halva tiden, men som sagt jag är ju ingen stordrickare av cola utan jag dricker de när jag ska dricka dricka..
    ღ ღ De sparkar i min mage....BF 090927 ღ ღ
  • ewq

Jag drack förmycket cola under min första grav. Men hade jag vetat detta hade jag minskat draskiskt... Idags läget har jag slutat med cola sen två år tillbaka

Begränsa
    Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/mat/aet_raett_och_saekert_under_graviditeten/

Minska intaget av kaffe, te, coladrycker, vissa energidrycker eller annat som innehåller koffein. Drick inte mer än tre koppar kaffe om dagen. För stort intag av koffein har förknippats med missfall, låg födelsevikt, för tidig födsel och enstaka missbildningar.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/haelsa_och_livsstil/vad_alla_gravida_boer_veta/

• GullpuckotMe

åhh jag har haft supersug efter coca cola hela graviditeten .. kan tyvärr inte dricka det för jag får sådan halsbränna..

men ett glas ett två cola e inget farligt =)

• Jaxon
    ewq skrev 2009-05-06 10:37:33 följande:
    Jag drack förmycket cola under min första grav. Men hade jag vetat detta hade jag minskat draskiskt... Idags läget har jag slutat med cola sen två år tillbaka BegränsaKaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../Minska intaget av kaffe, te, coladrycker, vissa energidrycker eller annat som innehåller koffein. Drick inte mer än tre koppar kaffe om dagen. För stort intag av koffein har förknippats med missfall, låg födelsevikt, för tidig födsel och enstaka missbildningar. www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../
    ewq: Hur menar du att du drack för mycket, fick du missfall eller?

Jag tror man ska vara försiktig me cola i början av graviditeten pga missfallsrisken.

Jag är i v20 nu o jag drack inge cola/pepsi förrens v14, nu dricker jag det då o då, var o varannan dag men inte i mängder utan något glas sådär....
  • Radha

Jag gillar cola och har druckit det under hela graviditeten (är nu i v38). Jag tror att det är FÖR mycket jävla hälsoråd och skrämselpropaganda för oss gravida kvinnor. Och tyvärr tror jag att det fortsätter efter att barnet är fött också, då är man ju liksom MOR och ska vara idel hälsa och harmoni. Hmmm...Hur lyckades människor få friska barn förr i tiden kan man ju undra...

• Jaxon
    Radha skrev 2009-05-06 10:48:24 följande:
    Jag gillar cola och har druckit det under hela graviditeten (är nu i v38). Jag tror att det är FÖR mycket jävla hälsoråd och skrämselpropaganda för oss gravida kvinnor. Och tyvärr tror jag att det fortsätter efter att barnet är fött också, då är man ju liksom MOR och ska vara idel hälsa och harmoni. Hmmm...Hur lyckades människor få friska barn förr i tiden kan man ju undra...
    Tror att du iof har lite rätt där Radha.

Men vi får även komma ihåg att förr i tiden så va inte livsmedlen lika konstgjorda som de är nu, o de fanns inte massa konstiga farliga ämnen i maten osv.. o cola fanns inte.. =)
  • Storslagen

Jag skulle vilja hålla med "Radha" , alldeles för mycket skrämselpropaganda . Jag är gravid för första gången och borde egentligen noja en hel del , har faktiskt gjort det lite också , men faktiskt så tror jag det är mer fara att oroa sig för mycket , och känner kroppen att man vill ha det så behöver man säkerligen något som colan eller det man vill ha innehåller. Är man orolig behöver man ju inte dricka så mycket eller så , eftersom det ökar oron . Jag har druckit mycket cola ,och mitt barn verkade helt friskt på ultraljudet , jag har inte gått upp "FÖR" mycket i vikt eller nånting sådant , jag mår hur bra som helst , och min bebis också . :)

försök att inte oroa er för mycket , ät och drick det du vill ha.
    dock finns det ju vissa saker man inte bör dricka , så som alkohol och liknande , men det är ju en helt annan sak anser jag .
    och vissa livsmedel så som insjöfisk och liknande.

• ewq
    Jaxon skrev 2009-05-06 10:42:54 följande:
    ewq: Hur menar du att du drack för mycket, fick du missfall eller?Jag tror man ska vara försiktig me cola i början av graviditeten pga missfallsrisken. Jag är i v20 nu o jag drack inge cola/pepsi förrens v14, nu dricker jag det då o då, var o varannan dag men inte i mängder utan något glas sådär....
    Nej nej nej.. det fick jag som tur väl inte. Men hade jag vetat att risken fanns så hade jag avstått det helt
  • FinaTina

Jag drack MÄNGDER av cola när jag väntade mina barn.
    Ut kom 2 friska ungar.

• Zezzla

Jag drack massa läsk mina 12 första veckor för det var det ända som tog bort mitt illamående, men tydligen kan man få graviditetsdiabetes om det blir för mycket socker och bebisen kan bli tjockare å större sa min barnmorska till mig.

lycka till

Svar på tråden Coca Cola