• Anonym (hoppf­ull)
    Äldre 5 Feb 17:17
    5605 visningar
    38 svar
    38
    5605

    Avbryta sertalin och övergå till rosenrot?

    Har funderat på att avbryta min antidepressiva sertralin och prova rosenrot. Har läst här på fl att det kan öka chansen att bli gravid. Vill lixom inte äta "farlig" medicin som antidepressiva är. Men min huvudfråga är: jag äter nu 50 mg sertralin och väntar mens på måndag, man ska tydligen börja med rosenrot mensens första dag. Hinner jag avsluta sertralinen redan till dess? Och utan att jag pratat med min doktor, han ringer måndag kväll? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Avbryta sertalin och övergå till rosenrot?
  • Anonym (hoppf­ull) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 17:27
    #1

    Puff, puff nå´n borde kunna svara.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 5 Feb 17:38
    #2

    jag äter sertralin, jag slutade tvärt och blev jätteyr och konstig, man ska sänka under lång tid.
    Så jag skulle inte rekommendera att sluta på en gång utan att prata med din läkare.

  • Anonym (hoppf­ull) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 18:18
    #3

    Ja du, tack för svaret. Som sagt har tel.tid med doktorn måndagkväll. Men hur hög dos åt du när du slutade tvärt?

  • Anonym (hoppf­ull) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 22:14
    #4

    Puff, puff igen ingen mer som vill säga nå´t?

  • Lady Blue
    Äldre 5 Feb 22:15
    #5

    Du ska INTE avbruta tvärt. Trappa ner under några veckor.

  • Anonym (op)
    Äldre 5 Feb 22:18
    #6

    rosenrot räknas som kosttillskott, när du börjar äta det är upp till dig. börja under tiden som du trappar ner.som hmmm skrev bör det ta lång tid, jag slutade i början av januari och känner fortfarande av och då trappade jag ner under 2 månader.

  • Lady Blue
    Äldre 5 Feb 22:22
    #7

    Är inte säkert man bör ta rosenrot och sertralin samtidigt.

  • Anonym (hoppf­ull) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 22:24
    #8

    Oj, tack för snabba svar. Jag är väl så´n otålig människa. Tycker inte 50 mg sertralin är så mycket, men det kanske det är. Ja, jag minskar till 25 mg imorgon och sen får jag höra vad doktorn säger. Han som egentligen anser jag ska äta mer antidepressiva och ångestdämpande, men jag vill bli mamma igen!

  • Anonym
    Äldre 5 Feb 22:36
    #9

    Jag tycker absolut inte du ska sätta ut sertralinet på egenhand, även om du känner dig frisk/friskare bör man fortsätta att äta antidepp ganska länge för att minska risken för återfall.

  • Anonym (antid­epp)
    Äldre 5 Feb 22:50
    #10

    Om du ska bli mamma är det väl inte bra att sluta med sertralinet? Kan inte vara nyttigt för barnet med en morsa som har ångest. Om du vill kan du läsa i DNs nätupplaga idag. Visst kan medicinen ha biverkningar, men det kan ha negativa effekter att inte ta sin medicin också. Rosenrot har ju inte någons som helst bevisad effekt, är den ens utvärderad att ta när man är gravid?

    Jag tycker du ska prata med din läkare om du absolut vill trappa ned sertralinet, men jag tror att nackdelarna överväger fördelarna.

Svar på tråden Avbryta sertalin och övergå till rosenrot?