• Miss Snö

Lykke på en kille??

Vad tycker ni om Lykke på en kille?

• Svar på tråden Lykke på en kille??
  • Miss Snö

Att det var så många som tyckte det enbart var ett tjejnamn det trodde jag inte, jag trodde att de var lika vanligt som killnamn.

• Burberry

Fint namn, men kan bli lite besvärligt när folk inte vet om det är en kille eller tjej, jag skulle nog fundera två gånger innan jag döpte mitt barn till det.

• Miss Snö

Ja jag funderar verkligen mer än en gång, verkar som de flesta tycker att det enbart passar en tjej. Synd för jag gillar det jättemycket!

• Sirendes

Jag har alltid sett det som ett killnamn! Min syssling heter det och det är jättecharmigt på honom! tycker personligen det är finare på en kille än en tjej..

• Vombell

TS: du kan döpa din pojke till Lykke om du vill det. Alla i din omgivning kommer att tycka det är ett pojknamn när de får reda på att din lille söte pojke heter det Är ju i alla fall en i tråden som skrivit att de känner en pojke som heter Lykke och att de då anser att det är ett pojknamn.

Jag själv har 2 flickor som är döpta till namn som oftast uppfattas som pojknamn. Fått en del kommentarer men de som känner oss tycker ju att det är flicknamn och att de verkligen passar i sina namn.

Det gäller bara att våga gå emot strömmen och känna sig säker i sitt val. Uppenbarligen finns det ju pojkar som heter Lykke (se mitt tid inlägg från scb) och då ÄR det ju ett pojknamn!

• snoj

Hur är det med namn som Kim då???? Både flick och pojknamn ju, massor som heter och jag har aldrig hört att de varit några problem för dem...kör på Lycke....jag tycker det passar bäst till pojkar i allafall=) som sagt Lycke-pojk Lycka-flicka om man tänker så istället.

• Miss Snö

Min 2-åriga son har ju ett unisexnamn och jag har väll fått nån kommentar som men är inte det ett tjejnamn men inte så många. De flesta gillar det, säger de iallafall

• Mizuki

Vår yngsta heter Lykke och det var bestämt 3 månader innan förlossningen, långt innan vi hade någon aning om kön. Nu blev vår Lykke en tjej, men hon skulle alltså ha hetat samma sak även om hon hade haft snopp. :)

• Julia med A 04

Vi väntar en flicka och har bestämt oss för Lykke, och i min värld är det ett typiskt flicknamn...men det kan ha att göra med att min sambo är dansk och att vi bor i skåne...

Men enligt scb så verkar det ju vara både ett kill och tjejnamn...men det verkar lite som att tjejnamn som slutar på e överlag är på uppgång..typ Tilde, Lise, Lykke...
    Och Lykke (som tjejnamn) hade en mega-stor % ökning från 2007-2008 och fortsätter den trenden kanske det är ett ganska vanligt tjej-namn för våra barn när de växer upp och då är ju det inte särsklit kul att heta det som kille...

Men egentligen tycker jag det funkar som ett svensk killnamn nu...men lite gränsfall...och risk för att det blir mer "fel" med åren...med tanke på ökningen...

• lycktan

Absolut även pojknamn! Jättefint!

Svar på tråden Lykke på en kille??