• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • Snossan

Varför kan man inte va själv och byta om när man är tio år!! Gör man väl nästan dagligen när man har gympa!!

• skrivglad

Tycker barn från 8 år kan byta om på "rätt" avd, om mamman säger hur barnet ska göra; duscha före bad osv.

• Pallas

Snossan: men det är väl ändå ganska stor skillnad på att byta om på gympan med klasskompisar som man känner och på att byta om och vara naken inför helt främmande människor?

TS: Som sagt, vi vet ju inte om det var något som låg bakom detta med att pojken var med sin mamma. Dels finns det ju barn som ser äldre ut än vad de är och dels kan han ju faktiskt blivit utsatt för något när han varit ensam på herrarnas tidigare osv osv i all oändlighet.

Jag funderade lite på det där med respekten för jämnåriga och det är ju en ganska viktig bit förstås, man får väl väga för och emot hela tiden. Jag har personligen löst det med kamrater eller annat manligt sällskap på herrarnas för store sonen.

• Skrattmås

När jag gick i skolan duschade vi tillsammans med killarna upp till fyran.

Ingen tyckte det var konstigt. Nu skulle det vara jättefel har jag förstått.
    Men visst kan en 10-åring vara med till damernas - om han blivit tillfrågad om han ville det, tycker jag.

Kanske han var osäker att byta om själv?

• ming

Skrattmås-> Duschade ni tillsammans?? Det har jag aldrig hört att man har gjort i svenska skolor. Men om det var en grej folk var vana vid så förstår jag om inte nån tyckte att det var konstigt.

• Snossan

Pallas: Skillnad ..ja skillnaden är bad respektive gympa. Samma sak som ska göras i duschen.

Nakna främmande människor, ser inte problemet...det är så på allmänna bad, det vet väl en 9-11 åring. Inget ful eller fel med det.

• Gissella Star

Man kan ju alltid undra men jag skulle nog inte bli irriterad om en 10årig pojke var på damernas....Visst skulle han vara en konstig lite pojke som tittar och så så skulle det ju vara helt klart sjukt men annars så finns det säkert en anledning till att denna pojke är på damernas omklädningsrum med sin mamma....Kan inte alltid vara så kul att byta om framför "gubbar" om man bara är 10år....

• linda87

ja tycker att när man har börjat skolan då är man ju van vid att byta om utan mamma då tycker jag gott och väl att man kan göra dte i simhallen utan någons assistans om man bara får sagt åt sig vad man ska göra.

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?