• sandra1982

Sova längre än 30 minuter på dagtid?

Min dotter på 4 månader sover oftast bara korta stunder på dagtid (ca 30 minuter) om vi inte är ute och går med vagnen, då sover hon oftast längre stunder.
    Hon skulle verkligen behöva sova längre stunder och det är inte alltid man har möjlighet att gå ut med vagnen.

Är det någon som har något tips på hur jag ska göra? Hon sover även i vagnen inomhus. Och när hon vaknar så brukar det vara svårt att söva om henne. Men om man håller på länge så kan hon somna om en stund.
    Ska man envist fortsätta att vagna henne för då kanske hon får in dom nya rutinerna efter ett tag?

Min son var likadan när han var i den åldern. Förrutom att han sov 45 minuter. Men det gick till sig av sig självt när han blev strax över 6 månader.

• Svar på tråden Sova längre än 30 minuter på dagtid?
  • miababia

sonen sov bara 20-25 min åt gången under dagen tills han var runt 13 månader. kunde sova längre om han låg i min famn el jag låg brevid. hur sover hon på natten?

• sandra1982

miababia: Hon sover rätt bra. Somnar någongång mellan 19:30-20:30 och sover då ca 12 timmar med undantag för någon/några amningar. Och hon sover då mellan oss i dubbelsängen.

• Jempajenny

Har samma "problem"... Min dotter på 5 månader sover oftast bara 30 min åt gången och det är i princip omöjligt att söva om henne, så jag skulle också vilja he lite tips! Glad

Nu har hon även börjat att vakna i vagnen/bilen efter sin obligatoriska 30 min. Å andra sidan sover hon fortfarande 4 ggr/dag. Hur ofta sover din lilla?

• sandra1982

Jempajenny: Om vi inte är ute i vagnen något och hon endast sover sina "30 minuters pass" så behöver hon sova 5 tillfällen/dag. Men man märker på hennes humör att det är bättre om hon sover lite längre pass ist.

• Viggo och pyrets mamma

HAr precis samma problem, Viggo har alltid hållit sig till sina 40 min pass på dagtid ända sen han föddes, nu sover han 2 ggr per dag men jag tror att han humör skulle bli mycket bättre av att han sov ca 1 timme varje gång istället. På nätterna sover han oftast ok, somnar vid 18.30-19, vaknar sen var 3:e (dålig natt) el 4:e (bra natt) för att äta, ibland lite allmänt stök men han sover, det är bara jag som blir väckt av honom Skulle dck önska att han snart kunde sova lite lugnare men just nu är han inne i separationsfasen så då gitter jag inte bråka med honom, får ta det när den är över.

~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • mamma e

Vi har precis sammma problem med vår dotter som är 3,5 månad. Problemet är att hon inte är nöjd när hon vaknar efter sina 30 minuter utan allt hon vill är att somna om. Och precis som Jempajenny har hon börjat vakna även i vagnen och bilen efter 30 minuter. Så det känns som om att hela dagen går åt att söva, trösta och så vidare. För problemet för oss blir att hon är så grymt missnöjd.

Vi var i alla fall på BVC igår och sa att det inte funkar längre för oss. Hon är sur och trött och det blir vi också samt att vi helt enkelt inte kan ha det så här med en storasyster som också måste få ta tid. Efter mycket diskussion kom vi fram till att problemet kan vara att hon får somna in hos oss i famnen och när hon sedan "vaknar till" och går ur en sömncykel så saknar hon oss eftersom vi var där när hon vaknade. Så nu ska vi försöka lägga henne vaken och själv...Inte jätteroligt eftersom hon skriker, vilket vi visste att hon skulle göra, men faktiskt förvånansvärt kort tid...Men en evighet i våra öron...

Vi kom i alla fall till en punkt där vi var tvungna att göra något, för vår psykiska hälsas skull.

• sandra1982

Mamma E: När har ni tänkt börja med det? Eller har ni redan börjat? Ge gärna en lägesrapport hur det går får er.

• Enigmia

Om du lägger i vagnen utomhus då fast du inte ska på promenad? Eller har du inte möjlighet till det? fungerar ju även på en balkong eller så. Många barn sover bättre utomhus med frisk luft.

• sandra1982

Enigmia: Har provat det men det hjäpte inte

• Enigmia

Nej det är jättesvårt, jag vet. Min äldste sov alltid precis 45 min och inget hjälpte där heller. Min yngste kan sova hur länge som helst dagtid. Jag var precis in till honom och tänkte väcka honom men han sov så djupt. Väntar några minuter till....

• Jempajenny

Agnes somnar nästa alltid i egen säng, på egen hand så för oss är inte det problemet... Och ofta är hon faktiskt glad när hon vaknar. Det är väl helt enkelt så hon fungerar. Full rulle, hundra knyck i ett par timmar och sedan en powernap på en halvtimme.Glad

• mamma e

Det funkar faktiskt riktigt bra. Hon vaknar fortfarande ofta efter 30 min men det räcker med att gå in och stoppa om igen och prata lite med henne. Sedan somnar hon om. Eventuellt måste vi gå in två gånger men faktiskt inte mer än så. Det här är tredje dagen och varje dag har hon sovit ett pass mitt på dagen om 3 timmar med 1 uppvak, fantastiskt! De övriga passen är nu snarare 45 min istället för 30 min, så det går riktigt riktigt bra!

• sandra1982

mamma e: Men ni lägger henne i sängen bara? Hur mycket har hon protesterat innan hon somnat då?

• mamma e

Vi har sett till att lägga henne RIKTIGT trött fast fortfarande vaken. Sedan har det inte tagit mer än 15 minuter och någon gång har hon kommit till ro med en gång. Vi har sett till att hon har tutte och en gose samt att vi klappar henne och säger godnatt när vi lägger henne i sängen och också varje gång som vi är inne hos henne.

• Lota

Så gjorde min dotter från 6-12 mån, det var 3 30 minuntare om dagen. Spädbarn har en sömnskarv vid 30-45 min då de går upp i ytligare sömn och då är det lätt att vakna. Det man kan göra är att vara där före skarven och gunga o röra vagnen och på så vis komma över skarven. Vi lyckades så där, få ggr fick vi henne att sova längre andra ggr var det bara som det var. Hon var nöjd och tillfreds mellan sina korta sovpass, så det räckte väl uppenbarligen för henne.

Mitt tips är att vara där innan hon brukar vakna, och gunga så kanske hon sover över. Lycka till!

• MammatillEdvin

Lota skrev 2009-02-11 20:02:25 följande:

Så gjorde min dotter från 6-12 mån, det var 3 30 minuntare om dagen. Spädbarn har en sömnskarv vid 30-45 min då de går upp i ytligare sömn och då är det lätt att vakna. Det man kan göra är att vara där före skarven och gunga o röra vagnen och på så vis komma över skarven. Vi lyckades så där, få ggr fick vi henne att sova längre andra ggr var det bara som det var. Hon var nöjd och tillfreds mellan sina korta sovpass, så det räckte väl uppenbarligen för henne. Mitt tips är att vara där innan hon brukar vakna, och gunga så kanske hon sover över. Lycka till!
    Samma problem här! Men tack för påminnelsen om spädbarns sovrytm. Det visste jag ju egentligen, men sonen har sovit så bra dagtid fram till för två veckor sedan så jag har inte behövt fundera så mycket över dagssömnen. Men det vände över en natt. Han var vaken hela dagen! Nu har vi börjat fatta att han ju faktiskt fortfarande behöver sova dagtid (lite trög morsa... ;) ). Ska prova det där med att förebygga uppvaknandet. När man är ute på promenad med vagnen sover han ju lugnt i en timme. Borde ha fattat... Och man kan ju inte promenera hur mycket som helst. Lycka till ni andra!
  • Anne69

Det krävs massor av tålamod för att få barnen att sova ordentligt inne. Jag är nu inne på andra barnet och har just gått igenom samma sak. Jag gör så att jag nattar henne i sängen men i princip inte går därifrån. När hon sen börjar röra på sig (efter 28 min hos oss!) så är jag där o "toknattar" om henne. Jag gör det här dag efter dag o efter ett par dgr drog hon ut uppvaknandet till 45 minuter. Så nu kan man börja tassa därifrån en kort stund iallafall. Men sen går jag in o toknattar om henne igen. Målet är att få henne att kunna sova 1½ timme i sängen - jag vet att det går (gick med nr 1 iallafall).

Det där med att köra vagnen på balkongen funkar också men är för bökigt tycker jag - då går jag hellre ut.

• keybox

Min son, 2 månader, sover bara korta stunder på dagen. Han kan dock sova 3 h i sträck om jag har honom i bärsjalen.

Vi har en minimundus trikåsjal. Om jag tycker han verkar övertrött och behöver mer sömn bär jag helt enkelt honom i sjalen. Kan sätta mig ned ett tag och när han börjar skruva på sig går jag upp och vankar igen, då somnar han om. Tar jag ut honom ur sjalen vaknar han direkt. :)

Så prova sjal tycker jag.

Svar på tråden Sova längre än 30 minuter på dagtid?