• fillie
    Äldre 10 Feb 21:44
    13791 visningar
    60 svar
    60
    13791

    LCHF- den ultimata receptråden! del 3

    Här samlar vi alla bra LCHF-recept vi provat/hittat/tycker verkar smarriga Välkomna!

    receptråd 1 ;
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

    receptråd 2;
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m38153230.html

    gamla "snacktråden";
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 20:30
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34482670.html

    nuvarande "snacktråd"
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37318427.html 
    Ovan finns en tråd för mer info, just denna tråd är en ren recepttråd Tacktack!
    Neo 070928 & William 080901
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 06:55
    många undrar varför man står still i vikt mellanåt; här är en bra länk som förklarar!
    kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Mess...
    Neo 070928 & William 080901
  • Svar på tråden LCHF- den ultimata receptråden! del 3
  • Äldre 10 Feb 22:04
    #1

    En väldigt trevlig sideffekt av att äta sån här kost är att jag blivit tvungen att lära mig laga mat. Är ju bara 13 år sen jag flyttade hemifrån så det kanske var dags Ikväll har jag improviserat ihop jättegoda feta och oreganobiffar.

    400 g blandfärs
    100 g fetaost
    2 ägg
    grädde
    svartpeppar
    oregano

    Blanda färsen med riven fetaost, ägg och grädde till lagom konsistens. Smaksätt med svartpeppar och oregano. Stek biffarna i smör. Jag gjorde ganska så platta och små biffar, fick ut 15 st.

    Sås
    Grädde
    Buljongtärning
    Creme fraiche
    Cayennepeppar
    ev oregano

    Vispa ur pannan med en skvätt grädde. Tillsätt en klick creme fraiche och buljongtärning. Smaka av med cayennepeppar och oregano.


  • Ms Kanga
    Äldre 10 Feb 22:07
    #2

    Jag bidrar med kvällens mat ett enkelt och snabblagat recept:

    * kycklingfilé
    * ädelost
    * vispgrädde
    * salt
    * svartpeppar
    * smör
    * fransk senap

    skär snitt i kycklingfilén så det blir en liten ficka mitt på och stoppa i en bit ädelost. Salta och peppra. Bryn filérna runt om och låt dem koka färdigt tills de är genomstekta  i vispgrädde som smaksätts med fransk senap och eventuellt extra salt/peppar.

    Jag använde 300 gr kyckling, ca 60 gr ost, 3 dl grädde, 1 tsk senap och en rejäl klick smör att steka i till 2 vuxna och 1 barn


    Yesterday is history,Tomorrow is a mystery. Today is a gift thats why they call it the present
  • Fineli­nefine
    Äldre 10 Feb 23:47
    #3

    Hej hej !

    Efterlyser recept på chokladbollar på LCHF vis
    Någon som kan hjälpa mig ?

  • fillie
    Äldre 11 Feb 06:30
    #4
    Finelinefine skrev 2009-02-10 23:47:19 följande:
    Hej hej ! Efterlyser recept på chokladbollar på LCHF vis Någon som kan hjälpa mig ?
    hej! ställ gärna frågor osv i snacktråden
    Neo 070928 & William 080901
  • fillie
    Äldre 11 Feb 06:51
    #5

    fetaostfyllda färsbiffar med tzatziki

    ca 500 g nötfärs eller blandfärs
    köttbuljong
    1 ägg
    1 skvätt grädde
    kryddpeppar, örtsalt, vitlöksalt, basilika
    halv frp feta eler annan valfri ost
    1 riven lök...röd är ju bäst men gul är godast

    rör ihop, forma till biffar, platta ut..lägg feta i mitten och forma biffar igen...
    stek!

    tzatzikin är gjord på grekisk, en skvätt vinäger, 1/2 gurka(avrunnen och lite saltad), basilika olja, 1-2 vitlöksklyftor och lite peppar & örtsalt

    till detta en sallad!


    Neo 070928 & William 080901
  • fillie
    Äldre 11 Feb 07:03
    #6
    något som funkar till det mesta....

    broccoli och zuccini gratäng

    1/2 påse broccoli
    1 zuccini
    ev lite paprika om man är sugen..
    kokar broccoli och succinibitar i nån minut bara

    stanning,
    3 ägg
    ca 2-3 dl grädde (höftar alltid..men ser till så att det nästan täcker det gröna)
    lite mjölk
    peppar, saltar med örtsalt, ev i med lite andra kryddor med..
    vispa ihop!

    oljar en form, lägger i grönsakerna, krydda ev och på med MASSOR av god valfri ost.., häll över stanningen och in i ugn ca 25 min i 200 grader!
    Neo 070928 & William 080901
  • Äldre 11 Feb 07:58
    #7
    Finelinefine skrev 2009-02-10 23:47:19 följande:
    Hej hej ! Efterlyser recept på chokladbollar på LCHF vis Någon som kan hjälpa mig ?
    Ifall du ar jattesugen - har kommer det! (Anvander inte sotningsmedel utan rullar dem istallet i 85% mork choklad, det ar gott det med!)
    LCHF- SmörbollarFör 10 personer.LCHF = Low carb high fat = Lite kolhydrater, mycket fett.
    Innehåller: 3% protein, 3% kolhydrater och 94% fett.   Ingredienser100 g smör, 80 % fett
    100 g kokosflingor
    1 msk kakaopulver, 20-22 % fett
    2 msk kaffe, bryggt
    1 msk hermesetas lättströ
  • fillie
    Äldre 11 Feb 13:14
    #8

    nåt som oxå passar i barnfamiljer "falsk makaronipudding"

    broccoli
    valfri korv
    gul lök eller purjo
    skinka eller kassler
    ägg
    grädde
    persilja, örtsalt, peppar
    en påse riven lagrad ost

    stek korv & lök, koka broccolin en aning
    blanda korv, broccoli, skinka, lök och ost i en form
    gör äggstanningen , ha i kryddor och häll över blandningen!
    ugn 200 grader i ca 25-30 min!

    få se vad sonen gillar detta ikväll


    Neo 070928 & William 080901
  • Mandra­gora
    Äldre 11 Feb 15:09
    #9

    LCHF-pizza - räcker till en person.


    Vispa upp ett ägg med lite salt. Blanda ned 2 matskedar olivolja eller vad man nu föredrar för olja samt en skvätt vispgrädde. Krydda eventuellt - jag öste på rejält med oregano och basilika. Ned med 1,5 matskedar fiberhusk. Blanda allt.

    Låt degen stå en liten stund och svälla. Den ser inte mycket ut för världen - lös och sladdrig innan den har fått svälla och sedan är den liksom fast och knasig.

    Bred ut den på plåt (med bakplåtspapper kanske). Ett tips är att fukta handen med kallt vatten emellanåt för degen har märklig konsistens som kan vara svår att smeta ut liksom. Grädda på cirka 200 grader i omkring 15 minuter.

    Ta ut den. Låt den vila ett tag och bred sedan ut ingredienserna som gör själva pizzan. Grädda tills osten har smält.
  • Äldre 11 Feb 19:07
    #10
    MrsFreckles skrev 2009-02-11 07:58:35 följande:
    Ifall du ar jattesugen - har kommer det! (Anvander inte sotningsmedel utan rullar dem istallet i 85% mork choklad, det ar gott det med!)LCHF- SmörbollarFör 10 personer.LCHF = Low carb high fat = Lite kolhydrater, mycket fett.Innehåller: 3% protein, 3% kolhydrater och 94% fett.   Ingredienser100 g smör, 80 % fett100 g kokosflingor1 msk kakaopulver, 20-22 % fett2 msk kaffe, bryggt1 msk hermesetas lättströ
    Now we´re talking....Så mkt godare med OSALTAT smör...missade den detaljen förra omgången. Köpte även Hermesetas lättströ o tog knappt en halv msk. Gjorde susen!!!!
    Riktigt gott!
Svar på tråden LCHF- den ultimata receptråden! del 3