• Snuffe

    MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2

    Vår tråt stängs imorgon, så här kommer den nya!

    Fortsätt diskutera!

  • Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2
  • Junior79

    Skriver för att jag behöver lite info av ER...

    Hur kommer det sig att ni börjar med Melatonin till era barn?
    Kan de inte somna?
    Sover de ytligt om natten?
    Eller är det av andra orsaker?

    Mitt "problem" är att jag läste för några dagar sedan i en artikel ang sömnproblem på barn. Det visar sig att vissa psykologer fel diagnoserar barn och ger diagnos asperger eller adhd men det visar sig att de bara har sömnproblem.

    Min äldsta son som nu är 4 ska få en utredning här i maj och jag har påpekat mycket om att han sover dåligt. Men de verkar inte ta tills dig det.

    Vill bara höra lite om vad ni säger och era erfarenheter.

    Jag kommer däremot ifrågasätta allt i utredningen inkl ta upp ang om sömnproblem.

  • tinaw

    Vad var det för artikel?

    Inom hela det neuropsykiatriska spektrumet, ADHD, Asperger (AS) och andra mautistiska tillstånd, är det vanligt med sömnstörningar på grund av att melatoninproduktionen är störd. Sömnproblem är alltså ett vanligt symtom på att man har tex adhd eller as.

    Det går inte att få en AS-diagnos genom att sova dåligt eller ens genom att må dåligt av att sova dåligt, diagnoskriterierna är alldeles för snäva.

  • Junior79
    tinaw skrev 2009-04-29 18:48:07 följande:
    Vad var det för artikel? Inom hela det neuropsykiatriska spektrumet, ADHD, Asperger (AS) och andra mautistiska tillstånd, är det vanligt med sömnstörningar på grund av att melatoninproduktionen är störd. Sömnproblem är alltså ett vanligt symtom på att man har tex adhd eller as.Det går inte att få en AS-diagnos genom att sova dåligt eller ens genom att må dåligt av att sova dåligt, diagnoskriterierna är alldeles för snäva.
    Minns inte vilken tidning det var jag hittade om sömnproblemet. Däremot så har jag en annan artikel om hur populärt det har blivit med att sätta diagnoser som asperger och adhd...

    www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/PDFtidning%202008/PT2009_03.pdf

    Sida 14 börjar artikeln...
  • siamusen
    Junior79 skrev 2009-04-29 22:38:41 följande:
    ajdå, har alla lämnat denna tråd....
    Nej

    Min son får för att han inte somnar, sover dåligt och är hyperaktiv.
  • Junior79
    siamusen skrev 2009-04-29 22:50:11 följande:
    Nej Min son får för att han inte somnar, sover dåligt och är hyperaktiv.
    Tack äntligen någon som svarar....
  • pcalma

    Min dotter får Melatonin för att hon har en grav sömnstörning sen födslen. Hon snittade före melatoninet på 5 tim sömn per dygn o hon sov endast korta stunder, ca 10 min, i taget. En timme max sammanhängande..


    Mamma till Orkidé-barn
  • ellie2

    Min son får melantonin pga av svår hjärnskada som delvis sitter vid centrat som styr sömn. Han hade ingen dygnsrytm alls innan vi började med det. nu sover han hyfsat och det mesta på rätt sida av dygnet.

  • tinaw
    Junior79 skrev 2009-04-29 19:17:50 följande:
    Minns inte vilken tidning det var jag hittade om sömnproblemet. Däremot så har jag en annan artikel om hur populärt det har blivit med att sätta diagnoser som asperger och adhd... www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/PD... Sida 14 börjar artikeln...
    Ehm... Alltså, författaren pratar om att istället för att urskillningslöst säga AS om allt som påminner om asociala drag hos vuxna behöver man söka förklaringar inom trauma och andra diagnoser som svår ångest, social fobi, schizofreni mm. Det är en bra poäng, men kanske inte för en fyraåring.

    Aspergerdianoserna och även ADHD har blivit några fler, det är sant, men till stor del för att man numera kan diagnosticera även flickor, vilket man inte kunnat förut, eller rättare sagt, flickorna har fått "diagnoser" som tvångsmässighet, ätstörningar och ångest i stället fram till tämligen nyligen.

    Däremot finns inget direkt fog för att säga att diagnoserna har blivit "populära", det som hänt är att det har kommit fram bra diagnosverktyg och man har uppmärksammat att tillstånden finns. På liknande sätt "ökade" diagnosen diabetes när diabetes upptäcktes, inte för att diagnosen blev "populär" utan för att det finns många odiagnosticcerade fall av diabetes eftersom diagnosen var tämligen ny.
  • tinaw

    Rent nyfiket undrar jag vad det är som gör att du inte tror på någon form av NPF hos din fyraåring?

  • Junior79
    tinaw skrev 2009-04-30 14:19:12 följande:
    Ehm... Alltså, författaren pratar om att istället för att urskillningslöst säga AS om allt som påminner om asociala drag hos vuxna behöver man söka förklaringar inom trauma och andra diagnoser som svår ångest, social fobi, schizofreni mm. Det är en bra poäng, men kanske inte för en fyraåring.Aspergerdianoserna och även ADHD har blivit några fler, det är sant, men till stor del för att man numera kan diagnosticera även flickor, vilket man inte kunnat förut, eller rättare sagt, flickorna har fått "diagnoser" som tvångsmässighet, ätstörningar och ångest i stället fram till tämligen nyligen. Däremot finns inget direkt fog för att säga att diagnoserna har blivit "populära", det som hänt är att det har kommit fram bra diagnosverktyg och man har uppmärksammat att tillstånden finns. På liknande sätt "ökade" diagnosen diabetes när diabetes upptäcktes, inte för att diagnosen blev "populär" utan för att det finns många odiagnosticcerade fall av diabetes eftersom diagnosen var tämligen ny.
    Håller med, den förklaringen har jag försökt förmedla till min familj....
  • Junior79
    tinaw skrev 2009-04-30 14:22:38 följande:
    Rent nyfiket undrar jag vad det är som gör att du inte tror på någon form av NPF hos din fyraåring?
    Jag har kännt till och från att det har varit något, men inte riktigt kunna ta på det.
    Man har som sagt umgåtts med vänner med barn i samma ålder och han är helt oK.

    Det var inte förens dagis nämde att det var något.

    Tog tag i det direkt så för 6 veckor sedan kontaktade jag BUP och vi börjar med utredning i maj.

    Men jag blundar självklart inte om det skulle vara något, man vill göra det bästa för sitt barn.
  • Ejnie

    Hej är det någon av er som känner igen att ert barn fått ryck liknande fallreflexen som bebisar har efter att de börjat medicinera med Melatonin?

    min 4,5 åring har börjat rycka i samband med att vi har satt in det och jag är lite orolig vad det är. Samtidigt är det ju skäl för att vi använder det, vet inte hur vi ska överleva att återgå till att inte sova på nätterna...

  • tinaw

    Rycka vid insomning gör de flesta människor mer eller mindre, man kan till och med vakna av det. Det är musklerna som slappnar av. Men du menar när h*n är vaken eller?

  • Ejnie
    tinaw skrev 2009-05-01 20:50:14 följande:
    Rycka vid insomning gör de flesta människor mer eller mindre, man kan till och med vakna av det. Det är musklerna som slappnar av. Men du menar när h*n är vaken eller?
    Ja på dagarna men mer när h*n är trött.
  • Vaddouw

    Sömnexperten och överläkaren på neurologen i Örebro tycker inte man ska skriva ut melatonin till barn under 12 år som inte gått in i puberteten eftersom det finns risker för störd könsutveckling och fertilitet vid långvarig användning. Ingeborg Hartz som forskar på långtidsdanvändning för barn varnar för samma eftersom försök på möss visat störningar i könsutveckling. Hormoner ska man ha respekt för.Man måste verkligen ha prövat allt innan.Inga bildskärmar ett par timmar före sömn.Testa med extra tungt täcke(dyrt men man kan lägga en trasmatta ovanpå täcket inne i påslakanet i stället) läsa saga etcetc

Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2