• Disco

    Hjälp mig njuta av mina små

    Är hemma med mina små pojkar, en fyller två i maj och den andra är två månader. Har svårt för att njuta då hela dagarna går åt just åt att koka flaskor, mata, mata igen, söva, leka lite, mata, buýta blöja, viss potträning, lite promenad. Mitt i allt skall jag själv hinna äta och vaska av mig lite. Det hela är mycket jobb, är inte sysslolös men mitt i allt har jag svårt att njuta av denna tiden. Är ingen riktig bebismamma då jag tycker dt är roligare och njutningsfullare att vara hemma med min store pojk nu. Vill verkigen njuta och ta vara på tiden. Men det enda jag "längtar" efter är att gå tillbaka till jobbet...Och det är ju egentligen inte det jag vill. Funderar på att gå tillbaka och jobba ett par timmar i veckan för att "få ett avbrott" och på så sätt verkligen kunna njuta av tiden hemma mycket mer. Vad tror ni? Eller har ni något annat tips för att "kunna njuta"? Hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp mig njuta av mina små
  • Alvi

    Jag har tyvärr inga tips... Kände likadant, min son var 11 månader och min dotter var 4 mnär jag "slapp" hemmamammalivet och det var UNDERBART...

    Nu är de 19 månader och 4,5 år, och NU njuter jag! Jag är nog inte heller någon bebismamma, utan verkar njuta mer ju äldre de blir...

    Mitt enda råd är att stå ut. Och inte gräma dig sedan för att du inte kunde njuta fullt ut av ledigheten.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • linhen

    Den andra är så liten än, det blir tid för njutning inom ett par månader!

  • Siriva

    Om du har möjlighet att jobba en dag i veckan och vet att du kan lösa barnvaktsfrågan och allt så kan det absolut vara en bra idé.

    Kan du inte utöka dina sociala kontakter. Andra barnlediga mammor som ni kan gå hem till varandra till och få lite "avbrott", hjälpa varandra lite med vardagen, barnen kan leka med varandra.
    Att få sitta och "koppla av" med en annan vuxen över en fika i köket kan få en att njuta resten av eftermiddagen

    Låt svärmor komma och tvätta eller vad som helst!!

    Öppna förskolan kan ju också vara ett tips. Eller så kanske någon släkting gå med den stora till öppna förskolan så du får lite "njutningstid" med den lille?

  • Lizette4barn

    Småbarnsåren går ju så fort. Försök att njuta ändå. Du kommer nog sakna det sedan. Träffa andra mammor.

  • Green Valley

    Känner med dig. Jag höll på att bli galen den här tiden på året när jag var hemma med min mycket aktive 2-åring och lillebror i krypåldern. Och då var ändå storebror på dagis. Såklart ska du göra vad du kan för att njuta av tiden (även om det som av en händelse i allmänhet var rätt länge sedan de som tjatar om att man ska njuta av småbarnstiden själva hade småbarn ;) men låt det inte bli ytterligare ett krav. Skippa det extra. Är barnen mätta, hyfsat hela och rena och nöjda en majoritet av tiden - var nöjd och glad. Ska försöka tillämpa det själv nästa höst/vinter när min trea kommit ;)

Svar på tråden Hjälp mig njuta av mina små