Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

    Ni med överviktiga barn upp till ca 7års åldern..

    Jag var själv ett mulligt barn, nu vet jag inte vavad jag vägde i 4 års åldern men när jag var 7 tog min mamma mig till en läkare.

    I princip kan man säga att det läkarbesöket har traumatiserat mig totalt, det var dte värsta mest förnedrande jag har vari med om i mitt liv faktiskt. Jag är ganska säker på att om jag hade sluppit det och allt tjaffs och bråk kring min vikt hade det löst sig med tiden. Det var på tok fö rmycket viktfocus när jag var liten och för lite focus på andra viktiga saker.

    Jag tror med andra ord inte att man ska hacka på så små barn med övervikt, min erfarenhet säger mig att det inte hjälper i långa loppet.

  • Anna Paulita
    Anonym (Nina) skrev 2009-02-23 22:01:44 följande:
    Jag var överviktig som barn, men när jag kom upp i tonåren så blev det bättre, barnhullet försvann liksom. Jag blev inte helt normalviktig men det var inte många kilon ifrån. MEN eftersom jag var tjock som barn så sattes jag på diverse olika dieter och förmaningar som gjorde att jag fick ett helt sjukt förhållande till mat. Jag har haft ätstörningar så länge jag minns, allt för att mina föräldrar inte ville ha ett tjockt barn. Visst, de ville väl, men de har skadat mig för livet. Så jag blev ännu tjockare sen när jag blev vuxen och flyttade hemifrån och kunde äta vad jag ville. Så jag hetsåt och mådde skit efteråt. Gick upp till över 100 kg. Det tog massor av år innan jag fick ordning på det. Väger ca 80 idag och är inte smal nu heller. Men jag har äntligen blivit fri från ätstörningarna. Så tänk er för innan ni ska tvinga era barn och banta och säga till dem att de inte duger för att de inte är smala. De kan bli förstörda för resten av livet.
    Låter väldigt likt min erfarenhet. :(
  • Anna Paulita
    Anonym skrev 2009-02-24 08:48:31 följande:
    Vem säger att man ska hacka på barnen om deras vikt?Det är en läkares/doktors uppgift att se till våran hälsa klart dom säger till om ett barn är för tjockt. Sedan är det väll ändå mest upp till föräldrarna att tänka sundare? kanske leka mer med barnen, spela fotboll etc. Laga nyttigare mat.

    Jag menar inte att man ska strunta i övervikten, jag menar bara att man ska vara djävligt försiktig kring hur man beteer sig kring den. I slutändan kan det istället bli värre.


    Jag utgår av min erfarenhet, men att ett så litet barn redan (som jag var) börjar få en negativ fixering vid mat kan aldrig vara bra.


    Sedan har jag ingen universal lösning för hur man ska komma åt problemet, för självklart måste något göras.

Svar på tråden Ni med överviktiga barn upp till ca 7års åldern..