• Ninnis mamma

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

hej!

Rädd för att jag har delade magmuskler...

Jag ser gravid ut i 6e månaden och under naveln är magen helt hård. Har gjort testet men är osäker....Fick barn för nio veckor sedan.

Någon som har tränat och blivit helt återställd? Återställd av op?

• Ninnis mamma
    Jag har inte stött på ngn som tränat ihop dem...däremot har jag hört om flera som opererat ihop dem. Allt hänger ju på hur vida delaningar man har. Jag har ju mest varit i kontakt med dem som har jättedelat, har man mindre får man nog ihop dem med tiden av träning och av självläkning. För din del har det ju inte gått så värst länge. Jag tror det krävs en enorm träningsdiciplin för att få ihop glapp på uppåt 10 cm, och som småbarns förälder kan det vara tufft att få ihop tiden/motivationen. Vore dock synd att ge upp. Kanske ngn som tränat ihop dem kan tipsa/peppa oss.
    Tack för ditt svar! Imorgon ska jag till en läkare som ska kolla på min mage. Jag tycker inte att jag har någon glipa upptill på min mage. Känns som att musklerna är ihop. Kan man ha musklerna ihop upptill men inte nertill? jag är liksom väldigt hård på nedre delen av magen, som om jag vore gravid (vilket jag inte är).
  • Ninnis mamma

hej på er!

nej jag hade inte delade magmuskler, däremot hittade läkaren en mycket stor cysta i min mage...Ska avvakta nu sen blir det troligtvis operation. Får väl se om jag har min "gravidmage" kvar efter op eller ej...

Lycka till alla ni som kämpar!!

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen