• Fröken MN

    Barn i Norge, har jag rättigheter?

    Bor numera i Oslo med norsk sambo och funderar starkt på barn. En fråga som dykit upp är vilka rättigheter man har som svensk här i Norge, bidrag, föräldrarpenning etc etc? Är ju svensk medborgare och har endast ett tillfälligt norskt person-nummer. Endast arbetet och han som håller mig kvar.

  • Svar på tråden Barn i Norge, har jag rättigheter?
  • Fröken MN
    Svar på #1
    Gud så skönt det var att läsa det du skrev b i t c h (kändes inte bra att skriva detdär må jag påpeka, hehe)

    Jag och min sambo satt nämligen och pratade om det igår kväll, att jag kanske inte har några rättigheter eftersom att jag inte är norsk medborgare, men isf. är det helt fantastiskt !

    Tack för hjälpen, nu finns det ingenting som stoppar oss från att påbörja denna evighetsresa !Varma kramar
  • Fröken MN
    Svar på #2
    Hej igen

    Jag har en till fundering angående allt detta...

    Man kunde välja mellan mammaledighet med betalning i 80 och 100 % beroende på hur länge man skulle vara hemma.. MEN

    Är det beroende på om man är fast ansatt?
    Om man går på vikariat men även går på kontrakt årsvis, är det samma sak som att vara arbetsledig då?

    Tack på förhand, många varma kramar
  • Fröken MN
    Svar på #4
    Okej, ja för jag var inne på navs hemsida och där står det

    "Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar till."

    vad menas med det då?
  • Fröken MN

    b i t c h skrev 2009-03-01 20:40:02 följande:


    Det betyder som jag skrev tidigare att du måste ha jobbat minst 6 av de 10 sista månadarna innan du går ut i föräldraledig. Allt arbete som du får lön för räknas som "pensjonsgivende". Alltså att du upparbetar dig "lön" eller vad jag ska kalla det till den dagen du blir pentionist. "Stönadsperioden" är den perioden du ska vara hemma föräldraledig. Så låt oss säga att du har BF 1. oktober 2009. Då börjar din stönadsperiod den 1. oktober 2009. Och du måste ha jobbat minst 6 av de 10 sista månadarna innan. Om du har varit sjukskriven under tiden räknas det ändå som jobb.Hoppas du förstår vad jag menar....
    Okej, jag förstår ! Var du fast anställt under tiden som gravid?
    Jag har läst om och om igen på mina lönespecifikationer nämligen, det står en ruta som bör vara ifylld med "pensjonsgivende", men den är tom.

    Har några bekanta som fick barn här för ett år sedan och hon var inte fast ansatt, därför fick hon ut en engångssumma på 32 000 kr. som skulle hålla under hemmatiden. Funderar även då om man räknas som arbetsledig om man inte är fast ansatt.. Kanske är bra och gå och prata med dem på nav ? Allt blir så rörigt nu.. Önskar bara att allt kunde ordna sig, för 30 000 kr klarar man sig inte på. .
Svar på tråden Barn i Norge, har jag rättigheter?