• Anonym

Förstoppning

Det är så att jag fått sån hemsk förstoppning, det går verkligen inte att få ut nåt.
    Köpte microlax idag för att försöka få loss proppen som sitter där och det gick väl sådär.
    Lyckades visserligen bajsa lite, men långt ifrån allt som sitter fast kom ut.
    Nån som vet om man kan ta en tub microlax till eller är det farligt att ta för mycket?

• Svar på tråden Förstoppning
  • Anonym

vet inte angående microlax..men testa lactulos tror jag det heter...finns på apoteket

annars brukar jag dricka massor med vatten och trycka i mig russin och katrinplommon, det brukar lösa det mesta för mig..

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-26 18:15:28 följande:
    vet inte angående microlax..men testa lactulos tror jag det heter...finns på apoteketannars brukar jag dricka massor med vatten och trycka i mig russin och katrinplommon, det brukar lösa det mesta för mig..
    Jo, dlactulos har jag redan inhandlat
    Men det hjälper ju inte för att "lösa upp proppen" så att säga utan hjälper ju bara i förebyggande så att man inte blir förstoppad, det har jag fått för mig i alla fall.
    Likadant med russin och katrinplommon, det ska jag absolut köra med sen när jag löst detta först så att det inte händer igen
    Men nog måste jag kunna ta en tub microlax imorgon igen i alla fall.
    Vet ju att man kan ge barn med förstoppning det i alla fall var tredje dag så att de ska bajsa då borde väl jag som vuxen klara det två dagar i rad.
  • Anonym

Puffar upp tråden lite
    Nu har jag provat både med microlax och klyx, men inget av det hjälper ju
    Måste man gå till läkare eller finns det nåt annat receptfritt som är bättre, nån som vet.
    Känns inte jätteroligt att gå till läkare med ett sånt här problem

• Anonym (Drabbad)

Har du provat vanligt lavemang? Finns också på Apoteket. Inget kul,men jag var tvungen ta till det en gång när jag inte gjort tvåan på hela nio dar. Man får bo på toa den dagen,men uj vilken lättnad! Sen är det viktigt att förhindra att du får förstoppning igen. Ät mycket fibrer och fullkorn,undvik vitt bröd,vit pasta,vitt ris. Ost är inte bra heller. Kaffe är lösande,te förstoppande. Lactulos är blahablaha för mig,ger bara gaser och magknip,men det finns andra lösande medel man kan ta i förebyggande syfte,bl.a Visiblin. Fråga på Apoteket.

• Anonym
    Anonym (Drabbad) skrev 2009-02-28 13:04:51 följande:
    Har du provat vanligt lavemang? Finns också på Apoteket. Inget kul,men jag var tvungen ta till det en gång när jag inte gjort tvåan på hela nio dar. Man får bo på toa den dagen,men uj vilken lättnad! Sen är det viktigt att förhindra att du får förstoppning igen. Ät mycket fibrer och fullkorn,undvik vitt bröd,vit pasta,vitt ris. Ost är inte bra heller. Kaffe är lösande,te förstoppande. Lactulos är blahablaha för mig,ger bara gaser och magknip,men det finns andra lösande medel man kan ta i förebyggande syfte,bl.a Visiblin. Fråga på Apoteket.
    Vad är vanligt lavemang?
    Är det sånt som man tar gennom munnen istället så det löser sig från det hållet istället?
  • PrettyGirl

Anonym skrev 2009-02-26 18:24:33 följande:

Jo, dlactulos har jag redan inhandlat Men det hjälper ju inte för att "lösa upp proppen" så att säga utan hjälper ju bara i förebyggande så att man inte blir förstoppad, det har jag fått för mig i alla fall. Likadant med russin och katrinplommon, det ska jag absolut köra med sen när jag löst detta först så att det inte händer igen Men nog måste jag kunna ta en tub microlax imorgon igen i alla fall. Vet ju att man kan ge barn med förstoppning det i alla fall var tredje dag så att de ska bajsa då borde väl jag som vuxen klara det två dagar i rad.
    Du kan ta 2 microlax, det är inte farligt! Ta även laktulos, det tar ca 10 timmar för det att verka. Du kan pröva massera magen åt olika håll (över tarmarna, du känner där avföringen ligger). Drick mycket vatten och testa dessa metoder så ska du se att det hjälper. Du kan ta laktulos i flera dagar om du vill, som mest 30 ml dagligen.
  • Anonym

Du kan mycket väl ta mer än ett Microlax, det borde hjälpa.
    Sedan om det hjälper Dig tycker jag att Du dagligen ett par veckor skall ta
    Inolaxol som är ett s.k bulkmedel som normaliserar din tarm.
    (det kan tas med fördel för både lös/hård avföring)
    Det är portionsförpackat och du tömmer det i ett glas med vatten.
    Skulle inte detta hjälpa dig kan du köpa ett Klyx som är ungerfär som ett Microlax men mycket effektivare. Det ökar vattten mängden i avföringen och hjälper den att lösas upp.
    Jag rekomenderar dig att INTE andvända Lactulos p.g.a att det är ett tarmmedel som smörjer tarmen och det är "vanebildande" om man nu kan säga så?!
    Bulkmedel är bättre (som då t.ex Inolaxol) eftersom det är jämförbart med fiberrik kost.
    Hör med personalen på Apoteket, dom kommer nog rekomendera detta jag sagt till dig.
    Alla desssa produkter finns receptfritt att köpa på Apoteket.
    Lycka till, jag hoppas du får ordning på din mage....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-02-28 21:27:05 följande:
    Du kan mycket väl ta mer än ett Microlax, det borde hjälpa.Sedan om det hjälper Dig tycker jag att Du dagligen ett par veckor skall ta Inolaxol som är ett s.k bulkmedel som normaliserar din tarm.(det kan tas med fördel för både lös/hård avföring)Det är portionsförpackat och du tömmer det i ett glas med vatten.Skulle inte detta hjälpa dig kan du köpa ett Klyx som är ungerfär som ett Microlax men mycket effektivare. Det ökar vattten mängden i avföringen och hjälper den att lösas upp.Jag rekomenderar dig att INTE andvända Lactulos p.g.a att det är ett tarmmedel som smörjer tarmen och det är "vanebildande" om man nu kan säga så?!Bulkmedel är bättre (som då t.ex Inolaxol) eftersom det är jämförbart med fiberrik kost.Hör med personalen på Apoteket, dom kommer nog rekomendera detta jag sagt till dig.Alla desssa produkter finns receptfritt att köpa på Apoteket.Lycka till, jag hoppas du får ordning på din mage....

Jag köpte hem dulcolax igår, har det samma funktion som inolaxol?

Klyx har jag redan testat, funkade inte.

Så nu satsar jag på dulcolax ikväll och hoppas på att det hjälper

• Anonym

Om du vill få lös proppen på en gång så kan du överdosera Lactulosen iaf denna gången.
    Lovar att den kommer släppa! Alltså ta mer än 30 ml.

• Anonym (Drabbad)

Lavemang är precis vad det låter som-vätska man sprutar in där bak för att få loss proppen. Dulcolax funkar bara mot lite förstoppning,inte om det är helt stopp,men testa två piller på en gång och var beredd på att det _kan- tvärlossna och då MÅSTE man vara nära toan!

Svar på tråden Förstoppning