• FruNaftra

    Beviljad bruttolöneavdrag, men nu vid försök 2 säger de NEJ!

    Hej alla IVF vänner!!
    Jag fick bruttolöneavdrag för vår första IVF. Nu är det dags för FET och jag frågade då om vi kunde få bruttolöneavdrag igen. Men nu får jag detta som svar:

    "Vi har nu gått igenom den här frågan ytterligare och kommit fram till att vi inte kan hantera det med bruttolöneavdrag.
    Det är inte en korrekt hantering enligt skatteverket.

    Så kan man bara göra om företaget avser att stå för hela eller delar av kostnaden, och det har vi inte för avsikt att göra.
    Det beror på att som privatperson har man ingen avdragsrätt för hälso- sjukvårds kostnader och därmed så har man ingen rätt att minska skatteunderlaget."

    Jag känner mig helt förvirrad. Förstår inte alls. Gör ni??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-27 13:45
    Åååhh nu lossnade poletten! Nu förstår jag varför jag nekades bruttolöneavdrag!

    Bruttolöneavdrag ska alltså bara beviljas av skattemyndigheten OM det är arbetsgivaren (INTE jag) som står för kostnaden. Alltså behöver inte min arbetsgivare betala lika mycket i personalavgifter om de gör på deta vis. Jag tjänar inget på det alls som privatperson eftersom arbetsgivaren ändå står för hela IVF-kostnaden.

    Men detta betyder att många företag idag hanterar detta ärendet fel eftersom de drar IVF kostnaden på personen lön innan skatten dras. Detta är ju inte tillåtet! Hur kan denna bestämmelse vara så luddig så företag missuppfattar det i så hög utsträckning?

  • Svar på tråden Beviljad bruttolöneavdrag, men nu vid försök 2 säger de NEJ!
  • callimero

    Det låter helmärkligt.


    Kontakta skattemyndigheten och be att få skriftlig förklaring att slänga upp!
  • Birgitta2

    Det är inte så svårt. Vad det handlar om är att när de gör ett löneavdrag på bruttot, så får man skatta mindre.

    Ex.
    Bruttolön: 24 000
    Bruttolöne-
    avdrag

  • Birgitta2

    Det blev fel däruppe. Jag fortsätter:

    Bruttolön 24 000
    Skatt 6177
    Nettolön 17 823

    Bruttolön 24 000
    Bruttoavdrag 4000
    Skatt 4932
    Nettolön 15 068

    Detta innebär att skatteverket får in mindre skatt för en privat grej som du gör.

  • Birgitta2
    callimero skrev 2009-02-27 11:42:00 följande:
    Det är avdragsgillt och arbetsgivaren tjänar ju på detta i och med att det blir ett lägre belopp kvar att betala i lön efter avdraget och därmed lägre arbetsgivaravg, pension, sem.ersättning osv.

    Fakturan till ivf-kliniken ska betalas av arbetsgivaren. Jag skickade dit min.
    www.skatteverket.se/rattsinformation/stallnin...
    Arbetsgivareavgift dras ju på den totala bruttolönen, dvs den du egentligen har. Åtminstone gör jag det på de få löner jag hanterar.
  • FruNaftra

    Jo men problemet här är INTE att arbetsgivaren eller jag tjänar på det. Det vet jag att vi gör. Jag fick en skattelättnad på ca 7 000 kr sist när jag fick bruttolöneavdrag när jag gjorde IVF.

    Problemet nu är ju att jag nekas med motiveringen att det inte har hanterats rätt enligt skattverket, eftersom jag är privatperson och då inte ska ha rätt till avdragsrätt för hälso- sjukvårds kostnader.

    Jag blir inte klok på detta.
    Jag ska maila tillbaka till HR personen och fråga vad de menar med "Så kan man bara göra om företaget avser att stå för hela eller delar av kostnaden, och det har vi inte för avsikt att göra", jag tror det är där som problemet ligger.

    Gud vad komplicerat....känner mig urblåst just nu

  • FruNaftra

    Åååhh nu lossnade poletten! Nu förstår jag varför jag nekades bruttolöneavdrag!

    Bruttolöneavdrag ska alltså bara beviljas av skattemyndigheten OM det är arbetsgivaren (INTE jag) som står för kostnaden. Alltså behöver inte min arbetsgivare betala lika mycket i personalavgifter om de gör på deta vis. Jag tjänar inget på det alls som privatperson eftersom arbetsgivaren ändå står för hela IVF-kostnaden.

    Men detta betyder att många företag idag hanterar detta ärendet fel eftersom de drar IVF kostnaden på lönen innan skatten dras. Hur kan denna bestämmelse vara så luddig så företag missuppfattar det i så hög utsträckning?

  • callimero
    Birgitta2 skrev 2009-02-27 11:43:26 följande:
    Arbetsgivareavgift dras ju på den totala bruttolönen, dvs den du egentligen har. Åtminstone gör jag det på de få löner jag hanterar.
    Ja, men man drar väl av kostnaden PÅ bruttolönen?
    Så här står det på min lönespec:
    bruttolön
    -läkarvård
    -skatt
    Du tjänar på det då skatten blir lägre! 
  • Birgitta2
    Svar på #8
    Japp, själv tjänar man ju på att skatten blir lägre, men arbetsgivareavgift och de sociala avgifterna är ju högre om man lägger det på bruttot än om man betalar dom efter avdrag på sjukvården gjorts. Där är det viktigt att skattemyndighet och arbetsgivare är överens.
  • Birgitta2
    callimero skrev 2009-02-27 13:35:54 följande:
    Men sjukvårdsavgiften är ju avdragsgill för arbetsgivaren. I och med det tjänar alla på det. 
    Jo, men det handlar nog om skatteverket, lagen, kollektivavtal och fan och hans moster....
  • Serese

    Jag har gråttat mycket i reglerna inför min IVF och jo, det är fullt tillåtet att låta fakturan skrivas på arbetsgivaren och arbetsgivaren sedan drar av det på din bruttolön. Länk till skatteverkets ställningstagande: www.skatteverket.se/5.2132aba31199fa6713e80002252.html
    Däremot är det bara en skattefri förmån om fakturan ställs till kvinnans arbetsgivare. Ställs den till mannens måste han förmånsbeskattas för det. Har särskilt bett Skatteverket kolla upp dettta. Helt sjukt beslut.

    Mailsvar från Skatteverket ang bruttolöneavdrag:

    "Enligt Skatteverkets uppfattning räknas provrörsbefruktning, även kallat in vitro-fertilisering (IVF), och andra behandlingar för att åtgärda ofrivillig barnlöshet som hälso- och sjukvård.

    Fri hälso- och sjukvård och fria läkemedel i samband med vård utomlands (oberoende om vården är offentligt finansierad eller inte) är en skattefri förmån för den anställde när arbetsgivaren står för kostnaden. Däremot är arbetsgivarens avdragsrätt för motsvarande kostnader inskränkt. Se vidare nedanstående avsnitt om arbetsgivares avdragsrätt för bl.a. kostnader för
    hälso- och sjukvård utomlands och läkemedel vid vård utomlands.

    Om arbetsgivaren bekostar offentligt finansierad sjukvård, t.ex. i form av patientavgifter för den anställde, är detta en skattepliktig förmån.
    Arbetsgivaren har i detta fall avdragsrätt för kostnaden.

    Om arbetsgivaren däremot bekostar privat sjukvård för en anställd, dvs.
    vård som inte är offentligt finansierad, är detta en skattefri förmån.
    Arbetsgivaren har å andra sidan ingen avdragsrätt för kostnaden. En arbetsgivare kan alltså bekosta en läkarbehandling hos en privat läkare eller ett privat sjukhus utan att den anställde beskattas för denna förmån.

    Här finns inget som hindrar att arbetsgivaren efter överenskommelse gör ett bruttolöneavdrag för den anställde för att kompensera sig för kostnaden.

    Med vänliga hälsningar
    Dennis L Olsson
    Skatteverket, Servicejouren"

  • FruNaftra

    SUCK...vad trött jag blir på att alla säger olika. Enligt min arbestgivare så har de ju fått infon från skatteverket att man inte går göra på det viset. Jag orkar inte bråka mer nu. Har säkert skickat 20 mail till dem angående detta. Tack iallafall, Serese!

  • callimero

    Usch vilken röra detta är. Jag fick följande mail skickat av en medkämpe här på FL som varit i kontakt med Skattemyndigheten flertal gånger. Hoppas det kan hjälpa?


    Självklart vill jag hjälpa till med namn till personer på skatteverket. JAg vet hur frustrerande det är att ringa dit och ingen vet vad man pratar om. Vet inte hur många jag pratat med där. Ingen vet nåt om detta och måste ta reda på det och ändå kommer de till olika slutsatser. Men nu har ju en "expertgrupp" godkänt det. Klistrar in hela mailet som kontaktpersonen min arbetsgivare har på skatteverket skickade till arbetsgivaren nedan:

    "Du har ställt en fråga om skattekonsekvenser om arbetsgivaren betalar kostnad för provrörsbefruktning för en anställd. 

    Enligt svar som jag fått från Skatteverkets expertgrupp för arbetsgivarfrågor blir denna förmån skattefri för den anställde om arbetsgivaren betalar den faktiska kostnaden, ingen subvention får då utgå från offentliga medel. Det spelar ingen roll vem som utför åtgärden, landstinget eller privat vårdgivare, så länge det är den faktiska kostnaden som betalas. 

    Förutsättning för skattefriheten är att arbetsgivaren betalar vårdgivaren direkt, om fakturan är ställd till den anställde eller arbetsgivaren spelar ingen roll. 

    Om arbetsgivaren vill kompensera kostnaden genom att göra ett bruttolöneavdrag är detta OK. 

    Hälsningar 
    Mats Jangefors
    "
    Han heter alltså Mats Jangefors och sitter på Skattekontoret i Jönköping. Telefonnummer: 010-5798339. Han har bara min arbetsgivare pratat med, inte jag.

    Den jag talat med som jag har namnet på är Annette Jansson, telefon 0431-417050. 

    På sidan 53 i Skatteverkets skrift "Information för arbetsgivare" SKV454, står det även skrivet vad som gäller. Jag tyckte det var solklart när jag läste där, men det var detta som de två skattekontoren tvistade om hur man skulle tolka och som en expertgrupp fick tolka vad som gäller. Men det kanske räcker att hänvisa arbetsgivaren till denna skrift till att börja med.
Svar på tråden Beviljad bruttolöneavdrag, men nu vid försök 2 säger de NEJ!