• Miss Scorpio

    Stå gärna i vägen i rulltrappan - föralldel

    Jag retar mig nåt otroligt på folk som inte kan kliva åt sidan i slutet av rulltrappan.
    Om man nu inte vet åt vilket håll man ska så ska man ABSOLUT stå mitt i vägen och titta sig omkring så att dom som kommer efter packas i rulltrappan *ironi*

    Samma sak i dörrar in och ut i affärer, där blir det ju jättebra att klä på barnen ytterkläderna, eller hur!?

    Stå gärna i vägen, för all del, ni är ju ensamma i hela världen, varför ta hänsyn?

    Ställ dig gärna och räkna igenom ditt kvitto MITT I GÅNGEN irekt efter kassan, på det viset kommer ingen fram, Haha

    och justja, gå gärna i sicksack framför fötterna också, helst sakta så att alla måste vallas bakom dig i DIN takt, det blir jättebra det.

    Ska vi säga så då? Fint!

    Ååååh,jag blir så arg!!

    PUCKON!
    *morr*

  • Svar på tråden Stå gärna i vägen i rulltrappan - föralldel
  • Manchester
    Svar på #168
    Virriga Vera skrev 2009-03-04 14:31:11 följande:
    I resten av landet så kan det dröja 1 timme tills nästa avgång. Hur svårt är det att vara ute i god tid?
    Må så vara att det finns de som har färre avgångar att välja på. Dock tror jag inte många skulle stå ut med de problem som ofta är i tunnelbanan och pendeltågen i/runt Stockholm. Vissa tunnelbanelinjer har periodvis stått stilla i stort sett lika mycket som de rör sig. När pendeltågen är försenade handlar det inte om att vänta fyra minuter på nästa. Det kan mycket väl vara en halvtimme om man ska till ändstationen.

    Dessutom verkar folk från resten av landet tro att det är så himla enkelt att åka kollektivt i Stockholm. Som om alla 08:or bodde tre minuters promenad från t-banan och alltid hade max fyra stationer till jobbet. *Newsflash* Alla stockholmare bor inte på söder och jobbar i city. _Många_ stockholmare pendlar lika länge som genomsnittliga norrlänningar varje dag. Själv har jag tur. Jag bor och jobbar i samma förort. Om jag ska åka kollektivt tar det mig "bara" 30-35minuter (inklusive ett byte och 5+10 minuters promenad). Ska jag åka från barnens dagis tar det ca 40 minuter i högtrafiktid, annars uppåt en timme.

    Jag känner många i Stockholmsområdet som dagligen pendlar en timme eller mer i varje riktning. Missar de tunnelbanan så missar de tåget och då missar de även bussen. Den där missade tunnelbanan, där det kommer en ny om fem minuter, kan betyda en slutlig försening på 30 minuter. Inte kul att komma så sent till dagis. Men vi kanske ska "planera vår tid" och gå 30 minuter tidigare från jobbet? Så att de som gillar att såsa och tycker att det är kul att stå mitt i rulltrappan ska slippa flytta på sig?
  • li bi

    Jag som är Stockholmare är jättedålig på att köra bil, (eftersom jag bara åker tunnelbana jämt) så jag kör jättesakta (dvs aldrig fortare än hastighetsgränsen ). När jag kör på landsbygden ligger det alltid nån jävel och pressar i häcken på mig. Varför kan inte lantisarna köra hemifrån en halvtimma tidigare? Varför är trafiken så jävla stressig på landet? För att inte tala om trafiken i Göteborg. Jag blir stressad bara av tanken.

    Inse att alla skyndar sig lite i sin vardag, och att man uppfattar ovana miljöer som lite stressande. Alltså: Lantisar väljer långsamma filen i rulltrappan och alla blir glada och väglusar väljer långsamma filen i trafiken och alla blir glada.

  • Garderobshylla
    Svar på #170
    Jag ska bara Poängtera att jag håller fullständigt med dig.

    Men det som är skillnaden med kollektiv trafiken här uppe och där nere är att om vi missar en buss på en veckodag så går kanske inte nästa förens på en timme då är man alltså två timmar försenad helt plötsligt(i bästa fall).
    Åker du buss på helgen så är det bara till att passa bussen då det kanske bara går två stycken den dagen. Du har helt enkelt inget annat val än att passa tiden lr stanna där du är.
    Pendeltiden är detsamma över stort sett hela landet. Men det är stor skillnad på hur kollektivtrafiken är.
  • Virriga Vera
    Manchester skrev 2009-03-04 22:24:14 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-03-04 14:31:11 följande: Må så vara att det finns de som har färre avgångar att välja på. Dock tror jag inte många skulle stå ut med de problem som ofta är i tunnelbanan och pendeltågen i/runt Stockholm. Vissa tunnelbanelinjer har periodvis stått stilla i stort sett lika mycket som de rör sig. När pendeltågen är försenade handlar det inte om att vänta fyra minuter på nästa. Det kan mycket väl vara en halvtimme om man ska till ändstationen. Dessutom verkar folk från resten av landet tro att det är så himla enkelt att åka kollektivt i Stockholm. Som om alla 08:or bodde tre minuters promenad från t-banan och alltid hade max fyra stationer till jobbet. *Newsflash* Alla stockholmare bor inte på söder och jobbar i city. _Många_ stockholmare pendlar lika länge som genomsnittliga norrlänningar varje dag. Själv har jag tur. Jag bor och jobbar i samma förort. Om jag ska åka kollektivt tar det mig "bara" 30-35minuter (inklusive ett byte och 5+10 minuters promenad). Ska jag åka från barnens dagis tar det ca 40 minuter i högtrafiktid, annars uppåt en timme. Jag känner många i Stockholmsområdet som dagligen pendlar en timme eller mer i varje riktning. Missar de tunnelbanan så missar de tåget och då missar de även bussen. Den där missade tunnelbanan, där det kommer en ny om fem minuter, kan betyda en slutlig försening på 30 minuter. Inte kul att komma så sent till dagis. Men vi kanske ska "planera vår tid" och gå 30 minuter tidigare från jobbet? Så att de som gillar att såsa och tycker att det är kul att stå mitt i rulltrappan ska slippa flytta på sig?
    Tro mig jag vet hur det är att åka kollektivt i Stockholm, jag bor ute på landsbygden i Skåne men har under några år arbetat i Stockholm, då jag veckopendlade. Av någon outgrundlig anledning var jag den enda som ALLTID var i tid på jobbet, trots att jag tog samma t-bana och anslutningsbuss som de flesta. Anledningen var helt enkel att jag startade mina resor tidigare än de andra. Stod en linje still så kunde jag oftast ta bussar så att jag kom fram. Stockholmarna är så bortskämda med bra förbindelser, sedan kan ni säga vad ni vill. Men bor man i övriga landet så vet man att uppskatta SL.
  • LaFontaine

    Virriga Vera skrev 2009-03-05 21:52:42 följande:


    Tro mig jag vet hur det är att åka kollektivt i Stockholm, jag bor ute på landsbygden i Skåne men har under några år arbetat i Stockholm, då jag veckopendlade. Av någon outgrundlig anledning var jag den enda som ALLTID var i tid på jobbet, trots att jag tog samma t-bana och anslutningsbuss som de flesta. Anledningen var helt enkel att jag startade mina resor tidigare än de andra. Stod en linje still så kunde jag oftast ta bussar så att jag kom fram. Stockholmarna är så bortskämda med bra förbindelser, sedan kan ni säga vad ni vill. Men bor man i övriga landet så vet man att uppskatta SL.
    Det hade ju varit ohyggligt trevligt om man kunnat ta sig in till stan på annat vis än med det enda kollektiva färdmedel som är anvisat. Så är inte fallet. När den linjen står still får jag vackert vänta på ersättningsbuss eller hoppas att få tag på taxi. En gång blev jag tre timmar sen. Jag ser inte riktigt hur jag kunde vara ute i mer god tid än så...
  • Manchester

    Virriga Vera skrev 2009-03-05 21:52:42 följande:


    Tro mig jag vet hur det är att åka kollektivt i Stockholm, jag bor ute på landsbygden i Skåne men har under några år arbetat i Stockholm, då jag veckopendlade. Av någon outgrundlig anledning var jag den enda som ALLTID var i tid på jobbet, trots att jag tog samma t-bana och anslutningsbuss som de flesta. Anledningen var helt enkel att jag startade mina resor tidigare än de andra. Stod en linje still så kunde jag oftast ta bussar så att jag kom fram. Stockholmarna är så bortskämda med bra förbindelser, sedan kan ni säga vad ni vill. Men bor man i övriga landet så vet man att uppskatta SL.
    Nu är jag inte infödd stockholmare, utan har bott i fyra andra svenska och tre utländska städer innan jag kom hit. Jag vet hur det är att bo i en stad utan tunnelbana och jag vet hur det är att bo i mångmiljonstäder. Trots det anser jag att det är rätt jobbigt att pendla i Stockholm. Visst händer det att det finns ett alternativ till tunnelbana/pendeltåg/roslagsbana eller vad man nu åker. Tyvärr brukar det i så fall handla om att man förlänger restiden med någon timme. För den som både bor och jobbar centralt är det enkelt. Där finns alltid alternativ som fungerar bra. Bor man och/eller jobbar längre ut så är det ett elände.

    Jag jobbar i en förort och har tyvärr tvingats konstatera att det enda som funkar är att bo i samma förort. Den är en av stockholmsområdets dyrare, men det kan inte hjälpas. Skulle jag bo i en annan förort, vilken som helst, skulle jag ha en restid på 1,5 timme eller mer, enkel resa. Och det är när allt fungerar. Inställda bussar, löv på tunnelbanespåren, brand i en kabel etc förlänger förstås ytterligare.
  • Virriga Vera
    LaFontaine skrev 2009-03-05 22:01:02 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-03-05 21:52:42 följande: Det hade ju varit ohyggligt trevligt om man kunnat ta sig in till stan på annat vis än med det enda kollektiva färdmedel som är anvisat. Så är inte fallet. När den linjen står still får jag vackert vänta på ersättningsbuss eller hoppas att få tag på taxi. En gång blev jag tre timmar sen. Jag ser inte riktigt hur jag kunde vara ute i mer god tid än så...
    Om detta blir en tävling i att bli förenad så kan jag kontra med att jag blev ett dygn försenad till arbetet en gång när alla bussar var inställda p.g.a vädret, trafiken kom igång först kl 18.00 på kvällen. Alla kan vi råka ut för förseningar och gör det också oavsett var vi bor. Vad jag menade i mitt inlägg var att i Stockholm så har vi Sveriges tätaste och faktiskt bästa kollektivtrafik, därmed inte sagt att den är jättebra. Jag vet också att det inte är lätt att ta sig tvärs över, men det är defacto lika illa i hela Sverige och inte bara i Stockholm och har man då som jag från mitt hem till Malmö 2 timmars enkel resväg med kollektivtrafik, då tycker jag att ni i Sthlm har det bra. Idag reser jag till Helsingborg och har med bil 12 minuter och med buss 50 minuter, en buss som går 1 gång i timmen. Jag är fortfarande avundsjuk på Stockholms kollektivtrafik, både turtätheten och det låga priset.
  • k girl

    Jag tror faktiskt aldrig att jag var försent till jobbet någon gång trots förseningar (jag bodde på Kungsholmen och jobbade på Lidingö, det är alltså gröna linjen - röda linjen och därefter buss som gäller - en restid på sammanlagt ungefär en timme). Det hände dock någon gång när jag pluggade på Södertörn, då pendeltåget var inställt. Men då är jag hemsk vad gäller att åka i tid. Om allt klaffade bra var jag på jobbet/skolan en halvtimme innan jag började, ungefär.

  • KristenTjej84

    Mamma till 2, läste sl inlägget:) HAHAHAHA*skrattar så att jag kiknar*
    Ska absolut testa att stå fel på SL rulltrappan bara för att se vad som händer;)

Svar på tråden Stå gärna i vägen i rulltrappan - föralldel