• AngelEye

Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??

Jag vill så gärna gå en frisörutbildning men har bara hittat EN som verkar bra och som har studiestöd.

Utbildningen kostar sammanlagt 215 000 kronor för 2 år, plus att jag behöver standardlånet på 8000 i månaden för att klara boende och mat under den tiden. Min totala skuld, med avgifter och räntor kommer hamna på över 600 000 kronor som ska betalas av på 25 år. Lånar från csn då jag inte har inkomst för banklån.

Kan man leva med en sån skuld? Dom säger att 90% av eleverna får jobb efteråt, men vad händer om man INTE får det??

• Svar på tråden Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??
  • AngelEye

smultronsaft: som lärling kan man väl inte kalla sig "frisör" när man är klar? jag menar, på utbildningar får man ju betyg och diplom och så som verkligen visar att "det här KAN jag".

Jag tror det är svårare att få jobb om man gått som lärling bara.
    Sen vet jag inte ens om det går!

• Mummy

Här i Trollhättan finns en frisörutbildning på 3 år. Man går första terminen i skolan och lär sig massor, sen har man som praktik i 2,5 år innan utbildningen är klar.
    Om jag inte har helt fel så är den berättigad CSN och kostar inget annat. Men jag vågar inte säga det helt säkert

• Ronjas mamma

Vet inte var du bor men om du bor i Skåne kunde du överväga att ta utbildningen i Danmark den är då 4 år och du får lärlingslön under tiden.

• ming
    AngelEye skrev 2009-03-01 15:26:32 följande:
    Tecken: Det är 24 veckor. det stod: första terminen får du ca 116000 andra terminen får du ca 116000 tredje terminen får du ca 116000 fjärde terminen får du ca 116000 Tänk på att jag ska ta merkostnadslån. Det är det lånet som man tar för att betala själva utbildningen och samtidigt ha råd med att leva. shumlan: Vad jag hört tjänar en frisör runt 20-22000
    Åh, om det bara vore så väl att man kunde få så mycket i studiemedel, men så mycket kan man inte få i lån. Nu vet jag inte riktigt vad det är du ska ha merkostnadslånet till, men om det gäller tex dubbel bosättning kan man inte få merkostnadslån för dubbel bosättning om man inte har barn (och vad jag såg på din profil har du inga barn?), och när det gäller resor kan man få max 516kr/vecka.

Alltså, det säger väl sig självt att man inte kan få nästan 30000kr/månad i studiemedel.
  • Karisma
    Svar på #11
    Frisören jag klipper mig hos gick 6mån i Östersund tror jag det var, hon blir färdig frisör efter 2.5år som lärling på en frisörsalong. Då får hon papper på att hon är "riktig" frisör.

Vet inte om man fick låna från csn vid den utbildningen, vet att hon jobbade ihop pengarna till utbildning samt uppehälle före hon började studera.

/k
  • MikPel

Det räcker ju bara att se hur många frisörer som klipper för 100 kr eller mindre.

Och sen är det ju gott om svarta pengar i den branchen.

Skaffa dig en vettig utbildning i stället.

• Butterscotch

Rent spontant tycker jag att det låter som väldigt mycket pengar för en frisörutbildning, om man sedan tjänar dryga 20.000 i månaden.

För en utbildning där det var stor efterfrågan på utexade, och som gav hög lön (minst 50.000 och uppåt) skulle det lånebeloppet kunna vara motiverat, tycker jag.

• Miss Lau
    Svar på #11
    Frisör är ingen skyddad titel utan det kan vem som helst kalla sig. Och diplom och vad man nu får efter dessa privata utbildningar är inte värda något i praktiken utan det är gesällbrev och mästarbrev som gäller. Och gesällbrev kan man absolut ta efter att ha gått som lärling.
  • Karisma
    Miss Lau skrev 2009-03-03 10:31:33 följande:
    Frisör är ingen skyddad titel utan det kan vem som helst kalla sig. Och diplom och vad man nu får efter dessa privata utbildningar är inte värda något i praktiken utan det är gesällbrev och mästarbrev som gäller. Och gesällbrev kan man absolut ta efter att ha gått som lärling.
    Det var det min frisör skulle ta, minns bara inte vad det hette.
  • gagge

Orkade inte läsa igenom hela tåden, läste bara TS inlägg.....

Min syn på det hela- Är själv frisör, har gått 3 år på gymnasieutbildning och ett års yrkes praktik.

Detta sista året är till för att man ska få avlägga sitt gesällprov, vilket man inte får om man går dom privata utbildningarna.
    Många frisörer som anställer andra, har detta som ett krav, att man ska ha antingen gesäll eller mästarbrev.
    Ska du hyra stol så sköter du ju dig själv, men lika här, många salongsägare kräver oxå detta som en garanti på att man vet vad man sysslar med.

Eftersom det finns så många frisörer är det svårt att ha någon "karriärs stege" där du kan tjäna multum med pengar. Nästan alla salonger som anställer går efter Handels löne avtal.
    Du får en del fast lön, en del provosion på det du jobbat in och OB på lördagar, mendetta e inte speciellt mkt.

Nu vet jag inte hur gamal du är, men kan bara tala om egen erfarenhet, att när man tänker skaffa barn är det bra att vara ansälld och slippa stressa tillbaka till jobbet. Många som hyr stol tvingas att gå tillbaka redan efter 3 mån på halvtid eftersom dom inte vill mista sina kunder.
    En "normal" arbetsdag är ju mellan 9-18 och så lördagar.
    Att ta ledigt inför storhelger typ påsk och melladagarna till jul för att umgås med familjen är bara att glömma. Är aldeles för mkt att göra... så är det med alla service yrken ex. florist osv.

Tycker du verkligen ska fundera över detta, om kostnaden för din utbildning verkligen är värt det.
    Om du är villig att jobba dessa tider när du har / ska skaffa familj.
    Nu med facit i hand kan jag fråga mig själv varför jag inte tänkte på detta när man var ung.... ja, säger sig ju själv lite grann
    När jag väl ska tillbaka till mitt jobb vilket jag älskar (men inte arbetstiderna) efter min mammaledighet kommer jag bara gå tillbaka på 50% eftersom jag vill vara med mina barn så mkt det bara går.

Känns som jag svävade iväg lite där... men hoppas du tar dig en funderare och
    passar på att önska dig lycka till hur du än väljer att göra!

Mina älskade två prinsessor!
  • iconic

Min syster är ganska nyutbildad frisör. Hon fick sin utbildning via arbetsförmedlingen. Utbildningen betald plus en liten summa pengar att leva på. Utbildningen gav henne gesällbrev. Hon studerade i Falun. vad jag har förstått finns denna arbetsmarknadsutbildning i Falun, Stockholm och Övertorneå (inte helt säker). Hon tog reda på alla fakta och gick till arbetsförmedlingen och sa att detta var vad hon ville göra. Det var inte lätt att få utbildningen, den är populär och det är hård konkurrens om platserna. Arbetsförmedlingen sa flera gånger att det var omöjligt innan de till slut stöttade henne i planerna. Hon kom in på skolan och har idag gesällbrev och jobbar som frisör utan att ha dragit på sig studieskulder alls.

• Perry the Platypus
    AngelEye skrev 2009-03-01 15:26:32 följande:
    Tecken: Det är 24 veckor.det stod:första terminen får du ca 116000andra terminen får du ca 116000tredje terminen får du ca 116000fjärde terminen får du ca 116000Tänk på att jag ska ta merkostnadslån. Det är det lånet som man tar för att betala själva utbildningen och samtidigt ha råd med att leva.shumlan: Vad jag hört tjänar en frisör runt 20-22000
    Jag tror du har fått fel uppgifter. Man kan inte få ut så mycket som 116000 kr på en termin i Sverige och knappt i utlandet helelr.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Bless my arse. ♥ღ¸.?°¯)
  • FreeForAll

Personligen skulle jag hellre satsa på att bli civilingenjör eller läkare om jag kunde tänka mig en halv miljon i studieskulder.

• CoCl
    Svar på #20
    Jo du får geselbrev på vissa privata frisör skolor bla den i trollhättan
  • Fru Sveden

Har bara läst TS. Jag funderar på att börja plugga och resonerar som så att om jag inte kan få mer i lön när jag är klar med utbildningen än om jag tar ett "vanligt" jobb som inte kräver någon utbildning så är det inte värt det (om det inte är så att du verkligen vill jobba som frisör och tycker att det är ok att betala tillbaka 2400kr i månaden + ränta så är det ju ok) så kan du få ut mer än 2400ke efterskatt på att jobba som frisör så hade jag gjort det.

• Åsa

Tycker det verkar vara extremt dyrt för en utibldning som motsvarar praktiskt gymnasium. Dessutom handlar det bara om kursavgiften, levnadskostnader tillkommer, vare sig de betalas med jobb vid sidan av eller lån. Tveksamt om det ekonomiskt är värt besväret, om det känns värt det för dig kan jag förstås inte bedöma.

AngelEye: "smultronsaft: som lärling kan man väl inte kalla sig "frisör" när man är klar? jag menar, på utbildningar får man ju betyg och diplom och så som verkligen visar att "det här KAN jag".
    De flesta yrkesverksamma över fyrtiofem någonting och många yngre också saknar "skol"utbildning och har lärt sig på salong. Det finns inga formella krav på var man ska ha gått för att få kalla sig frisör, det är en yrkestitel, inte en utibldningstitel.

"Jag tror det är svårare att få jobb om man gått som lärling bara."
    Det är en bransch där det är svårt att få anställning hur som helst. Flertalet etablerar sig som egna företagare.

• Miss Lau
    CoCl skrev 2009-03-08 14:44:08 följande:
    Jo du får geselbrev på vissa privata frisör skolor bla den i trollhättan
    Gesällbrev är inget man "får" efter någon utbildning. Det är en typ av prov man kan göra efter en viss tid i yrket (och där utbildningstiden kan räknas in).
  • CoCl
    Svar på #27
    Det vet jag men du får göra provet och efter det får du ett om du är godtjänd men om du läste vad jag svarade på hade du fatat vad jag menade
Svar på tråden Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??