Orkade inte läsa igenom hela tåden, läste bara TS inlägg.....
Min syn på det hela- Är själv frisör, har gått 3 år på gymnasieutbildning och ett års yrkes praktik.
Detta sista året är till för att man ska få avlägga sitt gesällprov, vilket man inte får om man går dom privata utbildningarna.
Många frisörer som anställer andra, har detta som ett krav, att man ska ha antingen gesäll eller mästarbrev.
Ska du hyra stol så sköter du ju dig själv, men lika här, många salongsägare kräver oxå detta som en garanti på att man vet vad man sysslar med.
Eftersom det finns så många frisörer är det svårt att ha någon "karriärs stege" där du kan tjäna multum med pengar. Nästan alla salonger som anställer går efter Handels löne avtal.
Du får en del fast lön, en del provosion på det du jobbat in och OB på lördagar, mendetta e inte speciellt mkt.
Nu vet jag inte hur gamal du är, men kan bara tala om egen erfarenhet, att när man tänker skaffa barn är det bra att vara ansälld och slippa stressa tillbaka till jobbet. Många som hyr stol tvingas att gå tillbaka redan efter 3 mån på halvtid eftersom dom inte vill mista sina kunder.
En "normal" arbetsdag är ju mellan 9-18 och så lördagar.
Att ta ledigt inför storhelger typ påsk och melladagarna till jul för att umgås med familjen är bara att glömma. Är aldeles för mkt att göra... så är det med alla service yrken ex. florist osv.
Tycker du verkligen ska fundera över detta, om kostnaden för din utbildning verkligen är värt det.
Om du är villig att jobba dessa tider när du har / ska skaffa familj.
Nu med facit i hand kan jag fråga mig själv varför jag inte tänkte på detta när man var ung.... ja, säger sig ju själv lite grann
När jag väl ska tillbaka till mitt jobb vilket jag älskar (men inte arbetstiderna) efter min mammaledighet kommer jag bara gå tillbaka på 50% eftersom jag vill vara med mina barn så mkt det bara går.
Känns som jag svävade iväg lite där... men hoppas du tar dig en funderare och
passar på att önska dig lycka till hur du än väljer att göra!