• Lilla Gry

    Änglarnas syskon får säga sitt

    Vet inte om rubriken blev så bra, men här hade jag i alla fall tänkt att vi kunde dela med oss av vad barnen vi har hos oss säger om sina änglasyskon och situationen kring att ha förlorat ett syskon. Tror att det finns många fina citat att dela med sig av...

    Vår son, som snart fyller 3 år, pratar väldigt fint och naturligt om sin döda bror, som dog i min mage i v 31 av graviditeten. Han är också väldigt bra på att trösta mig när jag är ledsen. Ett exempel från frukostbordet häromdagen när han såg att jag var lite ledsen:

    "Mamma, är du ledsen?"
    "Ja, jag är lite ledsen."
    "Ja... men jag har en bebis i min mage och den ska komma ut och leka med mig. Och så kan den laga mat med dig. Och den har bruna ögon. Så då behöver du inte vara ledsen mer."

    Kunde bara inte vara ledsen mer just då. Han förstår ju inte att en ny bebis inte kan ersätta den som dog, men det gjorde ingenting för bara hans underbara glädje och vilja att trösta var tillräckligt för att skingra skuggorna för en stund.

    Många varma kramar till alla underbara änglaföräldrar och era fina barn!

  • Svar på tråden Änglarnas syskon får säga sitt
  • prilset

    Min dotter Linnea som var 5½ år då hennes syster Tindra dog i magen i v 36.
    Runt Tindras 6 månadersdag var vi vid graven. När vi sen satt i bussen och jag inte kunde hålla tårarna borta sa Linnea (då 6 år gammal) Mamma var inte ledsen, Vår Tindra bor här inne och tog sig på hjärtat, och i ditt hjärta oxå, mamma. Kunde man annat än att le över så stora fina ord från en liten tjej.
    Jag har så många fina ord i från min Linnea så jag får återkomma till denna tråd och berätta.
    Kram Pärnilla
    Med *Tindra* och tre barn på jorden

  • Lilla Gry
    Svar på #1
    prilset skrev 2009-03-03 21:29:46 följande:
    Mamma var inte ledsen, Vår Tindra bor här inne och tog sig på hjärtat, och i ditt hjärta oxå, mamma.
    Så underbart sagt :) Kram
  • Smultronflicka

    Barn är verkligen jätte underbara
    Min son som var 2,5år när vi förlorade vår dotter/lillasyster för 6 månader sedan har med sagt massa gullig.
    Precis innan jul var jag väldigt nere och då lekte han väldigt mycket med sin docka som han döpte till Bianca precis som lillasyster heter, han sa att jag kunde få låna och ta hand om hans Bianca eftersom min Bianca var död.

    Många gånger har han tröstat med att att säga -Jag är här hos dig mamma.

    Jag skulle kunna göra en jätte lång lista, men får återkomma.

  • Mkmit

    Hört från baksätet där vår 4½ åriga Ida satt med en jämngammal kompis. Kompisen frågade vem Tea var.

    - Min lillasyster som är i himlen. Tea lyser på mig från himlen varje kväll. Ja, hon är med oss varje dag.

    Åhhh, vad det lät skönt!

  • ialotta

    Hej!

    Mina barn är snart 7 och 5.5 år, och jag har skrivit ner massor av det de sagt kring Anja som skulle fylla 8 nu i maj. Ibland tar vi fram vår "lilla bok" och tittar på det tillsammans, och det har blivit ett bra sätt att prata om sorg, saknad & döden för oss. En del har jag skrivit i min blogg här på familjeliv om nån vill kika.

    Min dotter Ylwa som blir 7 i april har skrivit en liten bok om hur hennes storasyster hittar på små hyss i himlen, nu även tillsammans med mormor som dog förra året. Det går i omgångar då hon sitter och skriver av sig i den. :)

    Stor varm krama till er alla!

    //Christèl
    mamma till *Anja01* Ylwa02 & Adam03

Svar på tråden Änglarnas syskon får säga sitt