• Mirakelkvadrater

    En berättelse av ett syskon till en ängel

    Ja, änglasyskon. Jag fick ett sådant när jag var tolv år. Det senaste halvåret hade varit väldigt tufft för mig och först när jag fick veta att jag skulle få ett syskon började jag bli glad igen. Jag var med på ultraljudet där de plötsligt sa att barnet inte rörde sig längre. Några dagar senare fick min mamma läggas in för igångsatt förlossning och ut kom min döda bror. Jag såg honom aldrig men min mamma har sagt att han redan såg ut som ett litet barn. Vi gav honom till och med ett namn.

    Hemma följde sedan den märkligaste tiden hitintills i mitt liv. Jag var väldigt ledsen för min döda bror men jag har aldrig varit en sådan som gråter och jag trodde att åtminstone min familj vid det laget visste att jag kan vara ledsen ändå. Men tydligen inte för de följande månaderna blev bara skuldbeläggning för att jag inte grät. Jag minns särskilt en gång när jag passerade sovrummet. På sängen låg min mamma och min styvpappa och bara stirrade rakt fram. Det såg ut precis som den likvaka det var. Min mamma sa till mig med tom röst att jag fick ligga där hos dem om jag ville. Jag skakade på huvudet och skyndade iväg med de anklagande blickarna i ryggen. Alla trode att jag tog så otroligt lätt på detta men det gjorde jag absolut inte. Det kändes dock konstigt att min styvpappa som annars var den mest känslokalla människa jag träffat faktiskt kunde känna något och dessutom för ett barn han aldrig träffat när jag som han träffade dagligen bara var en helt obetydlig unge som han tyvärr fått på halsen och aldrig ens tilltalade med namn.

    Jag har borderline personlighetsstörning och min tonårstid har präglats av sjävlskadande och självmordsförsök. Jämt när jag gjort mig själv illa på ett eller annat sätt så tänkte jag att min bror inte skulle ha blivit så värdelös. Jag var övertygad om att jag aldrig skulle kunna sluta straffa mig själv för att jag hade fått leva men inte han. Inuti mig växte det här utan att jag riktigt förstod det själv. Jag tänkte saker som jag inte satte ord på ens i mina dagböcker men han fanns där hela tiden, min döda bror. En dag, flera år efter hans död, skrek jag det rakt ut till min mamma; att jag vet att han skulle ha blivit perfekt, han hade varit bådas biologiska barn, jag vet att ni önskar att det var jag som dött istället och det önskar jag också men nu blev det inte så, det är jag som lever och jag kan aldrig bli lika perfekt som han skulle ha blivit, hur mycket jag än önskar att det varit jag istället så kommer det aldrig att bli så, så snälla förlåt mig för att det är jag som lever! Min mamma blev förstås helt förskräckt och sa att så hade hon aldrig tänkt och vad hade jag fått det ifrån? En tid senare begav jag mig till minneslunden. Jag kände min döda brors närvaro och tänkte direkt till honom att jag älskade honom och var stolt över att vara hans syster. Sedan dess har jag inte tänkt att det är mitt fel för att jag lever.

    I efterhand kan jag undra varför inte jag fick någon professionell. Min mamma och min styvpappa fick erbjudanden om att gå till kurator men inte jag. Jag var ändå tolv år och dessutom närvarande vid dödsbeskedet men ingen frågade någonsin mig om jag behövde hjälp att bearbeta det som hänt. Kanske hade ett sådant erbjudande besparat mig en hel del av de kommande årens ångest.

    I skrivande stund är jag 20 år och lever mitt eget liv utan att jämföra mig med en bror jag aldrig träffat. Jag är ledsen att han dog men det var så det var och jag har fått chansen att leva och måste få lov att leva mitt liv ändå.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill meddela med det här inlägget men tänkte väl lite att eftersom det mest verkar vara föräldrar här så ville jag berätta min version för att försöka ge råd till er om hur man inte får agera mot det barn som redan finns och att tankarna på att man lever istället för sitt änglasyskon kan finnas där fast man inte säger det och aldrig ens har träffat den lilla ängeln. Slutligen kram till er som förlorat era barn. Jag har ju sett på nära håll hur ont det gör.

  • Svar på tråden En berättelse av ett syskon till en ängel
  • Alisa

    Fy vad jobbigt! Beklagar att du behövt utstå en sådan tonårstid..
    Och tack för att du beskriver hur det kan vara utr ett syskons perspektiv.

    Det lät vackert det där i minneslunden, och NEJ det är inte ditt fel att du lever.

    Är själv mamma till tre barn, en stor kille på åtta som var sju när vi förlorade hans lillebror.
    (har även en liten dotter, tredje barnet)

    Har försökt vara där för stora sonen och låta hans känslor komma som de gör. Men jag har ofta undrat hur han mår, om han känner sig otillräcklig. Jag ville ju bli gravid med en gång vi förlorat mellansonen och tänkte också då ibland på om stora kilen kände att han inte kunna "fylla ut" själv. Han var ju, och är, ett barn i familjen.
    Han har inte uttryckt det själv och verkar lycklig nu när han också fått sitt efterlängtade syskon. Och även där får han vara med så mycket han vill för jag vill inte att han känner sig utanför..

    Ibland säger han att han inte tänker på Martin alls, men ibland att han gör det och då blir han ledsen.

    Det är ett och ett halvt år sedan mellansonen föddes död och sorgen är fortfarande stor. Jag hoppas ändå att stora sonen känner hur värdefull han är, jag säger det ofta.
    Han var stora skälet till varför jag orkade gå upp på morgonen och inte bara lägga mig och dö.. Jag är ju hans mamma också.

  • seppo

    bra skrivet, hoppas fler läser detta och att det kan vara till hjälp!!
    kram på dig!

  • Mirakelkvadrater

    Alisa:
    Först vill jag beklaga barnet ni förlorat och även säga grattis för att ni fått en ny, en som fått leva; det är ju helt underbart även om hon förstås aldrig kan ersätta pojken som inte fick leva. Jag är ju ingen psykolog utan bara en väldigt fundersam 20-åring så jag kan ju inte skriva säkert vad din son känner men eftersom han är glad åt sin syster osv. så tror jag nog inte att han tycker att han inte räcker till. Framförallt är han nog än så länge för liten för att i så fall själv sätta ord på den känslan. Men om ett par år, om ni pratar om det som hänt, kanske du kan fråga om han känner så? Jag vet inte, men jag tror att jag hade mått bättre om min mamma frågat; då hade det inte behövt dröja flera år innan hon konfronterades med det jag tänkte och kunde förklara hur fel jag hade. Ja, det var väl det jag ville skriva. Men framförallt blir jag glad över att du talar om för din son att han är värdefull! Det behöver barn alltid höra, oavsett om de har fått änglasyskon eller inte men kanske mest just då.

    seppo:
    Tack för ditt svar och tack för kramen.

  • Lilla Gry

    Tack för att du delade med dig av din berättelse! Det är otroligt värdefullt att få höra ett syskons syn på en sådan händelse. Det låter som om din bror har en fantastisk storasyster här på jorden och det ska du vara stolt över, inte känna skuld för! Stora varma kramar till dig och ta hand om dig!

  • Vilja 71

    Vad fint av dig att dela med dig! Vad tufft du har haft det vännen!

    Jag undrar ofta hur min dotter mår egentligen! Hon förlorade sin bror i somras efter förlossningen. Hon var då 9år. Hon är som du -  en liten tjej som inte gråter alltid, men jag vet att hon var och är ledsen ändå! Vi har pratat mycket runt det som hänt - men hon vill gå vidare och inte tjata om det hela tiden!
    Hon var mycket irriterad på fröknaran i skolan, som ett tag trodde att ALLT berodde på att hon mådde dåligt för att hennes syskon dött - hon kunde inte ha huvudvärk, magvärk eller vara irriterad som alla andra - utan då var det DÄRFÖR!!
    Jag vet inte alls hur det var - är, men det känns som om vi kan prata om saker. Hon är ännu så pass liten, men jag vill inte att hon ska må dåligt på något sätt, känna skuld eller något - jag hoppas och tror att hon mår okej.

    Nu ska hon få ännu ett syskon(ett levande hoppas jag). Det är inte så långt gånget och vi har inte berättat något. Det är min stora fasa - att hon ska må dåligt över detta, känna oro, rädsla och uppleva allt som bara jobbigt!

    Vad jag förstår av din berättelse så fick du aldrig något levande syskon.....hur tror du att det hade känts för dig om din mamma och styvpappa hade prövat igen?? Det kanske är svårt att svara på, men jag chansar eftersom du kan förstå!


    Din bror har en underbar syster här på jorden - det hoppas jag att du vet!!

  • ialotta

    Hej!

    Och tack för att du delar med dig av ditt liv och dina upplevelser. Skulle vilja ge dig en kram, för du har haft det tufft...

    Jag tycker det är så sorgligt att du inte fick någon att prata med när din lillebror dog...; men det är väldigt bra att du delar med dig av din erfarenhet nu för det kanske kan hjälpa andra i liknande situationer.

    I föreningen VSFB finns det en syskonsida - det fungerar som ett forum och är bara till för just syskon - inga andra kan läsa det som skrivs. Där kanske du kan hitta andra som delar dina funderingar? (Det är helt kostnadsfritt) www.vsfb.se och sedan syskonsidan

    Stor Varm Kram
    Christèl
    mamma till *Anja01* Ylwa02 & Adam03

Svar på tråden En berättelse av ett syskon till en ängel