• sofran83

    Fel grav.uträkning?

    Hej

    Som en hel del andra regnbågsfamiljer så inseminerade vi oss i danmark. Vi vet ju exakt datum då befruktning skedde eftersom ja.. ni fattar.
    Nu är grejen så här, just denna gången när det plussade så fick min fru ägglossning några dagar innan beräknat. Bara 10 dagar efter första mensdagen.
    Räknar man på sista mensen så är vi i 14+1 idag. Men om man räknar på ägglossning så är vi på 14+6. Inte så myckte att tjafsa om men BM håller stenhårt på sin snurras uträkning. Vilket betyder att befruktning enligt henne hände 5dagar senare?

    För enl. mig så borde ju vårat lilla underverk vara nästan en vecka äldre än vad snurran säger.

    Så det ska bli väldigt intressant på UL när de ser lite närmare om BF blir som jag tror runt 5-6sept i stället för 10-11?

    Igentligen kanske inte så intressant men man har väl för mycket tid att tänka på helt enkelt? :)

    Kanske nån mer som fått ett helt annat datum för befruktning? Lite kul när man vet exakt men ändå så har snurran rätt! :P

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-15 11:17
    skulle vara ägglossning inte befrukting där det sista.. :)

  • Svar på tråden Fel grav.uträkning?
  • åra

    Det behöver inte betyda så mkt när själva ÄL sker. Ägget kan ju ha blivit befruktat men ändå flyta runt inne i livmodern utan att plantera sig och då dröjer det innan tillväxten sker. Har hört att det kan ta upp till två veckor inna det planteras, även om det låter länge. Därför blir det ibland ett senare datum än man tror. Hoppas... Men å andra sidan går man ju gärna över i alla fall så hur "säkra" de där 40 veckorna är undrar man ju...
    (bf+2 idag...)

  • Linastrumpan

    Jag är inseminerad 2ggr och ena gången flyttades jag fram 4 dgr och andra 2dgr. Det enda säkra sättet att fastställa BF datum är genom ul. Är ju som sagt inte ÄL eller befruktningsdatum man utgår från utan när implanteringen i livmodern sker

  • sofran83

    Jo, jag har ju förstått detta med.. därför är det kul att se hur det ser ut på UL sen.
    Men detta va ju mer hur de räknar eftersom hon menade på att ägglossningen var några dagar senare i princip när vi kunde säga att njae.. :)

    Tiden går ju sååå sakta bara.. vill ha UL nu!

  • FamilyGay

    men det blir inte alltid rätt med UL heller. enligt det skulle jag ha blivit gravid två dagar innan vi åkte till danmark! allt är bara ungefärliga datum. sen kommer bebisen ändå när den vill och troligtvis inte på beräknat datum..

  • sofran83

    Jo men ämnet va mer att BM propsade på snurran mer än att vi faktiskt visste när ägglossning var.. sen vet jag att datumet i nästan alla fall inte stämmer ändå.. det är ju mer än kul grej å spekulera i. Nått måste man ju roa sig med. :)

    Så jag är väl medveten om att det kan skillja hur mycket som helst fram & tillbaka vad som än sägs på UL, inskrivining mm..

  • Senap
    sofran83 skrev 2009-03-15 11:16:50 följande:
    Jo men ämnet va mer att BM propsade på snurran mer än att vi faktiskt visste när ägglossning var.. sen vet jag att datumet i nästan alla fall inte stämmer ändå.. det är ju mer än kul grej å spekulera i. Nått måste man ju roa sig med. :) Så jag är väl medveten om att det kan skillja hur mycket som helst fram & tillbaka vad som än sägs på UL, inskrivining mm..
    Ja,  BM räknar alltid efter snurran. Även för mig (hetrot ) som har en längre menscykel än 28 dagar.
    Sista mensdag ligger som norm fram till RUL då RULs mätning bestämmer BF.
    My sugar is raw
  • Birry

    När vi fick barn i v 29+5 så tyckte neonatalläkarna att han var "mer mogen" än det (klarade andning etc bra) och frågade om det var så att jag blivit framflyttad från det BF som vi hade enligt ÄL. Vi hade blivit flyttade bara två dagar, men de tyckte ändå att ÄL stämde bättre med hur G var...

    Vår BM "med snurran" var iofs så klok att hon räknade från ÄL, inte sista mens, (då jag alltid har ÄL 10 dagar efter mens) så vi hade samma datum, det var UL som hade flyttat oss iofs...

  • sweetlina

    oss flyttade de 7dar på rutin ultrat, de ksulle betyda attjag blev gravid 4dar innan vi gjorde insemination vilket vi alla vet inte alls går, så ja litar inte ens på ul  helt o hållet

  • båten

    Det har väl med att göra hur fort ägget fäster och börjar växa också? Och så kan det lilla embryot väl växa lite olika fort tror jag?
    I slutändan spelar det ju inte så stor roll eftersom ungen ändå kommer när den är klar och oftast inte när man har fått bf.

  • MammaCh

    Äh, barnmorskorna är ju helt kokta på sitt sätt att räkna vi vet också när vår lilla kille blev till (bara en insemination den månaden), men nej då, de vidhåller att han blev till 12 dagar senare pga att de mätt barnets lårbens i vecka 17 och att det då var x cm stort istället för Y. Visst, bögpappan skiner ju som en sol för att han har så kraftfulla spermier, men nej, INGEN man har spermier som kan leva i 12 dagar... Barnmorskorna kanske kan "lura" ett heteropar som kanske haft sex lite regelbundet, men inte oss. Enligt deras beräkning är vi typ i v 31+2 nu, enligt senaste mens är vi i v33... enligt oss själva ligger nog sanningen nånstans emellan och vi är kanske i vecka 32+ något. 

    Men det spelar ändå roll med tanke på att de sätter igång en om man går över tiden för mycket. Nu skulle vi kunan gå typ 4 veckor över tiden om det vill sig illa, alt vara så att vår bebbe skulle räknas som för tidigt född om han kom i deras vecka 35 (som enligt senaste mens är vecka 37)...  

  • sofran83

    Nu har vi vart på UL, och det blev som vi räknat ut det. BF bakåtflyttat en vecka. Nya BF är 4/9. Alltså måste ägget ha fäst sig diirekt! Eftersom vi hade räknat på 6/9. Men som sagt.. det kan ju bli huuuur som helst de där sen iaf. Men man tycker ju att de kan lyssna lite mer på när ägglossning var & inte bara första sista mensdagen. Men jaja.. :)

Svar på tråden Fel grav.uträkning?