Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

varför?

nika skrev 2009-03-18 21:33:25 följande:
    Om du är helt saklig har du väl själv kommit fram till att styvföräldrar inte har något juridiskt ansvar för partnerns barn. Det är ju väldigt tydligt att det ligger till så vid en separation mellan föräldern och styvföräldern och även när en av dessa dör. Däremot finns ett sekundärt ekonomiskt ansvar gentemot styvbarn om det finns gemensamma barn för att säkerställa att barn under samma tak åtnjuter likartad standad, men barn försörjs av vårdnadshavarna som också har det övergripande ansvaret för barnen på övriga plan än det ekonomiska. Många blandar ihop ett emotionellt och ekonomiskt ansvar, som att en styvförälder som inte lever med sin partners barn som om de vore gemensamma både ekonomiskt och generellt ansvarsmässigt är okänslig och ogillar barnet.Sedan ska man visst hjälpa varandra om man lever tillsammans tycker jag. Hur mycket en styvförälder ska hjälpa sin partner med dennes barn får man komma överens om inom förhållandet. Inget är givet. Situationen kan se så olika ut i olika familjer. Problemet är när de vuxna har olika åsikter. Men det är ju ett problem inom alla förhållanden och inte förbehållet förhållanden där det finns barn sedan tidigare. Det kan vara svårt att tråckla ihop vardagen och kännas oerhört irriterande när det är partnerns ex, den andre föräldern, som vill ruta in någon annan än sig själv "för barnens skull". Rent krasst kan man säga att om man vill ha 100% kontroll på sina barn får man låta bli att separera. Det ingår i seperationskittet att bli deltidsförälder på heltid och om man inte kunde styra upp mannen inom förhållandet är det väl inte rimligt att tro att man ska kunna styra upp både honom och hans nya med fjärrkontroll. Sedan finns det givetvis par som borde låta sig styras upp, framförallt föräldern, men det visste man väl när man separerade och kanske t.o.m var anledningen till separationen.
    min man var tvungen att betala för min sons dagisplatts redan innan vi fick gemensamma barn, såfort man flyttarihop så räknas båda de vuxnas inkomster då det gäller tex barnomsorg.

men nu menade jag ett mer emotionelt ansvarstagande, det är de vuxna som skall vara vuxna, om nu styvbarnet är en pest och pina så är det de vuxnas ansvar att fixa det, att sänka sig till ett barns nivå och kalla barnet för saker som jag inte ens skulle tillåta min tvååring att säga om en annan människa är förkasstligt.

det finns inga tvång på att älska sina styvbarn, det har jag aldrig begärt att alla måste göra (bara att min man måste älska våra barn likamycke trotts att han inte är biologisk pappa till en av dem, men dte är ju vårat liv) men man måste respektera barnen, det är ju människor ändå och det är människor som man delar liv med och som man delar en "annhörig" med.

Igen, barnen har inte bett om att det skall komma en ny vuxen i deras liv som har rätt att styra ch ställa, det är den vuxna som har tagit beslutet att bli en del av barnets liv, då har den vuxna ansvaret för att setill att det fungerar så bra som möjligt, dels för att den vuxna är vuxen och dels för att den vuxna har mer ansvar än barnet för att allt ska fungera.
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-18 22:55:05 följande:
    Det kände jag inte till. Då blir det höga dagisavgifter sammantaget om det är 4 personers inkomster i 2 hushåll som ska räknas samman.Om du har som krav att din man ska älska dina barn lika mycket som era gemensamma så får jag hoppas att han gör det eller aldrig berättar sanningen om han inte gör det. Jag själv har full förståelse för att man kan känna olika för egna och andras barn även om det med åren kan närma sig.Jag vill inte ge mig in i diskussioner om vems ansvar det är att "fixa" "pest och pinabarn", hur man ska gå tillväga och vilket språkbruk som är acceptabelt när man skriver på nätet om barn som du beskriver på detta sätt. Jag hör till dem med en mycket hög toleranströskel för hur styvmammor väljer att uttrycka sig på ett styvförälderforum där barnen inte hör. Jag ser också att en del sitter på dubbla stolar och reagerar känslomässigt som om de själva är barnet vars uppförande har kritiserats fast de svarar på inlägget i egenskap av vuxen. Det kan bli trassligt och fel.
    jag vet inte hur dagisavgiften fungerar i praktiken, men eftersom det finns ett tak på hur mycke som skall betalas så antar jag att det blir högstavgiften om man räknarihop alla fyra, jag vet bara att pojken gick gratis då jag pluggade men då jag flyttadeihop med min nuvarande man så blev vi tvugna att betala baserat på hans inkomst.

jag skrev ju set också.. JAG kräver att MIN man älskar och behandlar våra pojkar lika mycke, vilket ahan också gör, skule vi separera så skulle han ändå ha vv boende med alla tre pojkarna trotts att den äldsta inte är hans biologiska. MEN jag sa också att jag förstår att inte alla kan känna så och inte alla bio föräldrar vill ha det så häller beroende på olika omständigheter, men man skall ändå behandla barnen med respekt.

jag svarar i dessa trådar som en vuxen med erfarenhet i ämnet, och jag vet att känner man så starkt att bonusbarnen är ivägen att man kallar dem för otrevliga saker på nätet så är sannorlikheten väldigt stor att man inte kan vara helt neutral och snäll mot barnen irl, barn känner fort av sinnesstämmningar.
  • varfördåför
    FruMorsa skrev 2009-03-19 09:15:36 följande:
    Varför skulle barnen välja vilken vuxen som kommer in i deras liv? De väljer inte bioföräldrar. Inte väljer de dagisfröknar, lärare eller idrottstränare heller och detta är personer som har minst lika mycket inflytande på barnens liv som oss bonusföräldrar. Självklart får alla bjuda till för att få familjesituationen att fungera, men det gäller OCKSÅ barnen. Livet består av ständiga kompromisser och det vore orättvist att lära barnen att livet anpassar sig efter dem hela tiden. Mina barn får glatt anpassa sig efter vår nya familjs behov och jag ser inget konstigt i det. När det är något som inte känns bra får man givetvis prata om det, men vi vuxna måste få vara vuxna och vara de som har beslutanderätten för familjens bästa. Törs nästan inte föreställa mig hurdana barnen skulle bli annars. Skitungar, mest troligt!
    uppenbarligen är de ju redan skitungar så det lär ju inte bli så mycke värre

men helt alvarligt, hade min sons klassföreståndare skrivit vilken jobbig och vidrig unge min son var och att hon hällst såg att han aldrig komtillbaka till skolan så hade jag pratat med recktorn och antagligen hade den läraren inte fått det så roligt, jag ahde iaf settill att han fått byta klass, samma gäller tex fotbolsträning och liknande. Jag tror inte att du hade fortsatt på ett jobb där din chef kallade dig för allahanda otrevligheter? det hade iaf inte jag gjort.
  • varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-19 10:13:54 följande:
    Men om du och din pappa har en sådan bra relation och han älskar dig mer än henne hur kommer det sig då att han valde att ge upp dig, "för din skull"?Känns som det var mest bekvämt för honom och inte alls var särskilt heroiskt gjort.Jag känner att du fortfarande håller honom om ryggen och det är så med biokärlek, jag har förståelse för det.Styvmamman verkar varit mindre bra om amn säger så och om det hade varit någon stake i din pappa och om han hade respekterat dig som han borde ha gjort skulle han ha krävt ett bättre uppförande från hennes sida, ställt ultimatum att antingen lägger du av här och nu eller så går vi isär.Anser fortfarande att din pappa bär det tyngsta ansvaret men har lyckats få dig att vända det mot henne.Ironiskt faktiskt när man ser på det från håll.Det verkar som du inte vill förstå det jag skriver till dig utan har låst fast dig i din bubbla att alla är lika hemska som den kvinna din pappa VALDE att förstöra din uppväxt (för det är så du ser det, att hon förstörde?) och att om det finns barn med i bilden så ska livet kretsa runt dem.Det gör det inte.Det kretsar runt alla, det handlar om att ta och ge.Jag exempelvis ger genom att barnet är hos mig varannan vecka.Vad han ger vet jag inte riktigt mer än problem.Jo, på ett biosätt gör han min sambo glad vilket gör att sambon känner sig glad att kunna ansvara för sin handling.Konstigt att du chansar med dina egna barn när du borde lärt dig av erfarenhet att inte blanda in styvföräldrar om det nu var så hemskt som du skriver.Du av någon borde varit mer kräsen i valet av far och sett till att stanna med honom.Eller det kanske är någon annans fel också?Tycker du får öppna dig mer, se din egen del i saker och ting men framför allt din pappas del som är så mycket större än vad du vill se.Önskar dig lycka till
    det är ju lätt att säga en massa saker här, du vet ju inte hur våran situation sågut, varför min pappa gjorde de val han gjorde. han ahr aldrig pratat illa om min styvmamma och aldrig gett henne skulden. ibland har han varit feg och bett  mig vara den mogna då hon varit som värst. min pappa är värdens snällast och han ville inte se hur hon var mot mig, han ville inte först att dte var så illa som det var. han resonerade ju också som så att jag skulle anpassa mig efter de vuxna, han hörde ju aldrig hur hon läät då han inte var med. och då jag flyttade gick jag i sjuan och det var mitt beslut att flytta till mamma på heltid, vi hade vv boende innan. jag vet att det största ansvaret ligger hon bioföräldern och jag har tagit det ansvaret för mitt barn som jag ahr sedan tidigare. men styvföräldern är också en vuxen och borde kunna ta eget ansvar.

du ar ingen aning om hur mitt förflutna serut och varför jag inte har en relation med biopappan, det kan bero på många olika saker, han kanske tom är död, det har du ingen aning om så sådana påhopp känns inte så roliga. men jag kan försäkra dig om att jag valde med omsorg innan jag skaffade en ny man. och jag valde uppenbarligen rätt, eftersom han har blivit en ricktig pappa för min son. han tar likamycke ansvar som mig för alla barnen för att det är hans barn och frågar du honom så väntar han sitt fjärdebarn.. trotts att det bara är hans tredje biologiska. Som jjag sagt innan så kräver jag inte att alla ska ha det så och jag förstår att vissa inte vill eller kan ha det så, men det är skillnad på att inte ta fullt ansvar och på att vara elak..
  • varfördåför
    FruMorsa skrev 2009-03-19 14:41:50 följande:
    Fast grejen här är ju att ingen "elak styvförälder" heller säger något direkt till barnet. Om mina barns fröken eller fotbollstränare skulle skriva av sig anonymt på internetforum så är det fritt fram. Varför skulle de inte kunna göra det? Vi behöver alla ventiler för våra frustrationer.
    jag vill inte ha vuxna människor som skall ansvara för mitt barn i min frånvaro som är så frustrerade på barnet att de måste "skriva av sig" på nätet.

och denna tråd skrev jag då jag läst två trådar innom loppet av någon dag där styvmorsor skrev att de inte kunde vara trevliga mot sina styvbarn att barnen märkte att hon inte tålde dem och "gnällde" för den biologiska mamman. tror ochså att den ena skrev utan att vara anonym.
  • varfördåför
    FruMorsa skrev 2009-03-19 14:57:11 följande:
    Självklart kan finnas stunder då de vuxna i mina barns liv inte tycker att mina ungar är alla tiders. Jag hoppas att jag har uppfostrat dem tillräckligt för att minimera dessa dagar, men jag lever inte i någon villfarelse om att fröken INTE går hem och klagar för sin man eller väninna om det stökiga barnet som inte lyssnar. Det händer, de är mänskliga och vem är jag att döma dem för det? För min egen del ser jag ingen skillnad på att gnälla på nätet jämfört med att gnälla för sina närmaste när man haft en jobbig dag/period.Sen håller jag fullständigt med om att man måste vara vuxen nog att respektera barnet och inte visa sina frustrationer utåt (om det inte ÄR befogat, alla bioföräldrar blir också galna på sina barn emellanåt). Även om jag inte älskar mina bonusbarn så vill jag självklart deras bästa.
    men det är skillnad på om föröken har haft en jobbigdag och säger tex "pojkarna har bråkat hela dagen.." eller en av pojkarna gick inet att prata med idag.." men om det varje dag var just mitt barn, och hon verkligen uttryckte sig som vissa gör här om sina bonusbarn så skulle jag inte vilja ha henne som klassföreståndare til sonen.

självklart blir man tokig ibland även som bio förälder, jag har ju tre pojkar på 2, 3 och 6år + att jag är gravid så hormmonerna är lite jobbiga med mig. men jag skulle aldrig kalla mina barn för elaka saker, aldrig för ungdjävlar och liknande. barn är ju bara små människor med samma känslor och frustrationer som vuxna fast inte samma möjligheter att uttryckasig, och är mina ungar jättejobbiga med mig en dag så är det ju pga av något, inte för att jävlas med mig utan för att de är rastlösa eller håller på att bli sjuka mm.

jag förstår de som vänder sig hit och är ledsna, arga och frustrerade, särskilt över styvbarn då man inte har samma möjlighet att påverka deras uppfostran (om de har två bio föräldrar) men det är en sak att skriva om IDAG var det såhär, vad kunde jag ha gjort annars? tex. och inte; jag hatar mina bonusbarn, de förstör mitt liv, jag vill inet ha dem här och jag kan inte lodsas att jag vill att de ska komma. skriver man en sådan sak så tycker jag att man har gått övergränsen. är verkligen barnen så hämska så kanske det är dags att uppsöka bup för en utredning?
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 13:33:18 följande:
    Du kan aldrig vara säker på att det inte är så. Och det säger jag inte för att vara elak. Jag är bara frikopplad. Det kanske t.o.m är anledningen till att vissa konflikter blåser över i ditt hem innan du märkt att de finns - svindlande tanke.Om du tycker det är hemskt med vad styvmammor kan säga om styvbarn på fl ska du då rakt hålla dig från att läsa vad en del barn och ungdomar säger på "sina" forum om både styvföräldrar och föräldrar när de blir lack på dem. Ju äldre de blir desto bättre formulerar de sig på gott och ont...Acceptera att folk klagar eller välj vad du läser, för din egen skull. Det sätt du kommer in på din egen styvmamma visar att du inte är riktigt färdig där. Tänk också på mekanismerna som styr internetkommunikation. Hade du berättat det du berättade för Gremlin om din egen bakgrund om ni hade träffats med samma inledning som här? Koppla det till hur andra i andra ärenden brassar på...Du kan inte uppfostra internet. Folk kommer att klaga på det som är jobbigt, även när det som är jobbigt är (andras) barn.

nej jag är inte klar emd min styvmamma jag går i samtal en ggn i vecka pga henne, och jag kan berätta saker om hur hon är och vad hon gjort, men jag kallar henne inte för massor av elaka saker. (iaf inte på nätet) och jag vet att barn/ungdomar säger elaka saker om sina föräldrar, men inte så mycke på familjeliv dock, och det är ju där jag läser, jag är sällan på ungdomsforum, iaf inte ännu då inget av barnen är nog stora för att sitta på nätet. dock lär jag mina barn att vissa saker säger man inte till folk hur arg man än är, det abra är så.

• varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-20 13:15:03 följande:
    citat//självklart blir man tokig ibland även som bio förälder, jag har ju tre pojkar på 2, 3 och 6år + att jag är gravid så hormmonerna är lite jobbiga med mig. men jag skulle aldrig kalla mina barn för elaka saker, aldrig för ungdjävlar och liknande//Intressant.DU kan känna en sak men säga en annan, men ingen annan kan det?Märkligt att DU har den förmågan men du tror inte att någon ANNAN har den förmågan.Var har du lärt dig det någonstans, det där med att känna en sak och särskilja det mot hur du agerar och vilka ord du använder verbalt, finns det någon särskild kurs och finns det någon fler som fått gå den eller har du ensamrätt till den?För nåt speciellt måste det väl ändå vara som lärt just dig det, eftersom du är den enda?Vi andra som bara använder normalt folkvett vill gärna också lära oss denna unika förmåga som vi enligt dig inte besitter.

det intresanta är ju att du inte läser det jag skriver. denna tråd uppkom då jag innom loppet av några dagar läste två trådar där styvföräldrarna själva hävdade att de inte kunde vara trevliga mot sina styvbarn. Jag kan känna att det är jobbigt med mina barn ibland, men jag har aldrig hatat dem och jag skulle göra vad som hällst för dem vilken dag som hällst, oavsett om de varit jätte jobbiga som aldrigförr. jag skulle aldrig säga att jag ahtar dem och jag skule aldrig säg att jag inet ville ha dem här. jag fattar att man kan känna så för både sina egna barn och för styvbarnen, om man tex har barn med större problem. men de här styvföräldrarna som skrev här på forumet kunnd einte behärskasig och de skrev de själva, och då har det gått för långt!

• varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 13:06:07 följande:
    Även jag svarar i dessa trådar som en vuxen med erfarenhet i ämnet, och jag vet att känner man så starkt att bonusbarnen är i vägen att man kallar dem för otrevliga saker på nätet så är det ändå så att man kan vara helt neutral och snäll mot barnen.Visserligen känner barn fort av sinnesstämningar, men den som har rasat av sig sin sinnesstämning på nätet har med stor sannolikhet inte den sinnesstämningen att förmedla irl.Dessutom får man inte blanda ihop det folk säger med det folk gör och inte heller nätet och den psykologin som styr kommunikationen här med den kommunikation man har öga mot öga med människor man har en vardagsrelation till.Du och jag har olika syn på människor som säger hemska saker. Jag utgår från att det är goda människor som skriker rätt ut för att de befinner sig i ett trängt läge och inte orkar längre/just nu. Du verkar utgå från att det är onda människor som visar sina rätta färger. Vi har helt enkelt olika glasögon på oss när vi läser. Och det är viktigt för balansens skull att det kommer fram att man ser olika på saken.

jo vi har säkert jättestor skillnad på hur vi ser människor, men de trådar som föranlädde till denna tråd skrev TS själva att de inte kunde vara trevliga mot barnen och att barnen kände av detta. eller menar du att de skrev så utan att mena det? ett av barnen hade ju somsagt "gnällt" till sin biomamma om det. det är ju lite svårt att bortseifrån.

• varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-20 15:46:38 följande:
    citat TS//om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn.//"om och om igen" betyder två trådar inom loppet av några dagar...?Du känner inte själv att du skrev TS i affekt och att du har en hel del underliggande aggression kvar som du inte kan behärska men vill klandra andra istället för att begränsa dina känslor till dig själv och det självupplevda?Bra att du går hos en psykolog så du kan få bukt med dina inre negativt laddade känslor.Hade varit intressant om du kunde länka dessa två trådar så vi kan ta del av dessa, kanske får oss att se det mer från ditt håll?
    de två trådarna var de två som föranledde tråden, ja, men de är inte de enda trådar jag har läst, nej.

mina eventuella "underliggande aggressioner" har inget att göra med min syn på människor som säger elaka saker om andra människor. det är den uppfostran jag ahr fått som gör att jag inte kan tollerera att man sjunker till sandlådenivå och kallar andra människor för tex ungjävlar. Jag ahr medgett att ts skrevs just efter att jag läst de två åvan nämnda trådarna och då får man ju tolka det som man vill om jag var arg eller inte, men jag kan lova att jag absolut inte har svarat på några av inläggen i tråden på ett argtsätt, eller i affekt som du uttryckte det om ts.

även om jag var arg då jag skrev tråden så är detta åsikter jag stårför.

och som jag förstår det så är det uteslutande?! bonusföräldrar som försvarar bonusföräldrarna i denna tråd, dvs ni har också era bakrunder och era åsikter pga eran livssituation. du ahr ju inte mer rätt än mig att ha åsikter om saken bara för att du har andra erfarenheter i frågan? bara för att du är bonusförälder och jag är bonusbarn och har en bonuspappa till min son. Vi har olika utgångsläge i diskutionen.

och jag kan lova att även om jag går i samtal pga min bakgrund och pratar om min styvmamma så kommer jag aldrig att ändra mina grundverderingar som säger att man inte skall kalla andra för elaka saker, oavsett anledning.

jag klandrar häller ingen oskylldig, är man inte skylldig så behöver man inte taåtsig.. du kan skriva hur många trådar du vill om tex hur själviskt det är att inte amma och jag ska inte argumentera mot dig i någon av dem trotts att jag inet ammat mina barn, tex. jag ahr inget att gömma. och varför skall jag begränsa mina kännslor till mig själv då det uppenbarligen är helt ok att väntilera på nätet?!
Svar på tråden varför?