Inlägg från: Anonym (rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rådvill)

    Betala halva hyran vid separation?

    Är det någon som vet hur reglerna är när det gäller separation? Vi har nyligen flyttat isär och han bor kvar i huset vi hyrde. Detta hade vi redan sagt upp och hade 3 månaders uppsägningstid kvar när vi bestämde att jag skulle flytta.
    Nu har han bestämt sig för att bo kvar över sommaren. Behöver jag då betala halva hyran i dessa 3 månader?
    Vi har också ett barn på 3 år.

  • Svar på tråden Betala halva hyran vid separation?
  • Anonym (rådvill)

    Nej vi är inte gifta, men jag står ju på hyreskontraktet som vi sa upp. Nu har ju han kommit överens med hyresvärden om att få bo kvar ett tag till. Till en lägre hyreskostnad än vi hade tidigare dessutom.

  • Anonym (rådvill)

    Undrar om det finns någon regel som säger det så jag kan visa upp något för honom. Han är väldigt noga med vad som är rätt och fel. (Åtminstone när det gäller till hans fördel...)

  • Anonym (rådvill)

    Nej det hade han naturligtvis inte. Men frågan e om jag ska ska stå och betala alla 3 månader.

  • Anonym (rådvill)

    Är det någon mer som har någon aning om hur reglerna är?

  • Anonym (rådvill)
    bonnieloveskim skrev 2009-03-24 20:20:33 följande:
    tycker du ska gå til hyresvärdens kontor och skriva bort dig från kontraktet.Det tror jag du kan göra med omgående verkan.Sen så ska du se till att inte stå mantalsskriven kvar där utan på din nya adress.Om jag minns rätt så kan han inte kräva in hyran av dig om du har matalsskrivit dig på annan adress. Har glömt reglerna exakt var inne i sådan sväng med Xet förut men har glömt bort detaljerna.Men han kan ju inte kräva in hyran av dig.. hur skulle det gå till?Rent praktikst allså... han har ju inga bevis å så för det.
    Han menar att han kan polisanmäla mig om jag inte betalar. Sen e jag redan skriven på min nya adress. Hur menar du med att skriva bort sig från kontraktet? Vi har ju sagt upp det och uppsägningstden går ut sista maj. Kan jag ta bort mig från kontraktet innan dess?
Svar på tråden Betala halva hyran vid separation?