• Anonym (Förba­nnad)
    Äldre 12 Mar 07:17
    9952 visningar
    20 svar
    20
    9952

    Kompisen e skyldig mig pengr, vad ska jag göra?

    Ja som rubriken säger, en kompis e skyldig mig pengar, rätt mycket!
    Jag fick 20tusen av min mormor som skulle gå till körkort...
    tänkte iaf spara 10-15tusen till det, och sen lägga resten på saker jag behövde till hemmet.
    Jag har en bästa vän, som jag litade på till 200%, hennes el vart avstängd hemma och hon ahr två så barn, så jag lånade henne 4600kr, hon sa att det skulle vara över helgen och att hon sedan skulle få från soc, detta var drygt två månader sen, och jag har inte fått några pengar än!
    Hon lånade även tusen kronor till en tv, vilket jag inte heller fått.
    detta är då 5600kr!
    sen så skulle jag köpa valpar, hon sa att hon gick in i det med mig o vi delade på kostnaderna. Detta är 12tusen, men hennes del är 6tusen då!

    Jag parade en av mina hudnar, och sa att då kunde ja ta valp pengarna o betala hennes skuld til mig själv och ta körkort, för det är ju det jag vill göra, så behövde dte inte bli något mer tjat! Men nu gick min tik tom, så det blir ju inga pengar!

    jag måste även betala 3600kr till en hyra som ja ligegr efter med, snarast! Men hon ger mig inte pengarna. Varför lånar man penagr utan att veta att man kan betala tillbaka dem!
    Jag litade på henne, varför lär jag mig aldrig! Detta kommer ju totalt förstöra våran vänskap, om inte hon fixar detta!
    11600kr, hon kan ju iaf betala en del lixom!!!

    Vad ska jag göra frö att få mina pengar, då jag bett henne ett fler tal gånger om detta!

  • Svar på tråden Kompisen e skyldig mig pengr, vad ska jag göra?
  • Anonym
    Äldre 12 Mar 07:23
    #1

    Dålig stil!!! Sätt ett sista datum då hon SKA betala, annars tycker jag att du ska gå vidare med det här!! Det är ju mycket pengar det handlar om också!!

    Tycker, tyvärr, att det inte låter som någon vänskap när man beter sig på det sättet!!!

    Hoppas det löser sig!!

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 07:31
    #2
    Anonym skrev 2009-03-12 07:23:08 följande:
    Dålig stil!!! Sätt ett sista datum då hon SKA betala, annars tycker jag att du ska gå vidare med det här!! Det är ju mycket pengar det handlar om också!!Tycker, tyvärr, att det inte låter som någon vänskap när man beter sig på det sättet!!!Hoppas det löser sig!!
    Jo jag har sagt det, men vad kan jag göra då hon inte betalar!
    jag har tjatat o tjatat, jag har sagt att jag behöver dem. jag har sagt innan vissa datum osv.. men inga pengar....
    Hon kan ju välja att inte betala lixom..Vad gör jag då?
    Nej det är ingen vänskap som jag vill ha, jag litade på henne, har alltid ställt upp, hämtat o lämnat hennes barn på dagis, hjälpt henne så mkt jag har kunnat, missat skolan för hennes skull, passat barnen, passat hennes hund..

    Börjar tröttna..men jag vet inte vad jag ska göra.. det e ju som sagt mkt pengar.. mitt korkort!!
  • Anonym
    Äldre 12 Mar 07:43
    #3

    Man kan som privatperson gå via kronofogden för att få tillbaka pengar, har du skrivet kvitto på "vännens" skuld eller har du lånat ut pengar utan kvittens? Tyvärr kommer du nog aldrig få tillbaka pengarna om du inte sätter hårt mot hårt, om du ens får tillbaka dem då...

  • hallon­flikka
    Äldre 12 Mar 07:43
    #4

    du kan ta det till kronofogden om hon inte betalar.. ring dom och hör.. har du tex ett sms eller ett mail där det står att hon är skyldig dig pengar.. så är det tillräckligt bevis för att ta det till kronis...

  • Anonym (min man)
    Äldre 12 Mar 08:50
    #5

    min man blev ombedd att hjälpa en kompis (som inte har körkort) att hjälpa honom att flytta till en annan landsända. han hyrde en liten lastbil på statoil, som dom kom överens om och körde en bra bit över 100mil den dagen. la dessutom en ledig dag på detta för att hjälpa sin kompis istf att vara med sin familj.
    som tack för hjälpen fick han...ingenting!
    ja kompisens mamma bjöd på mackor när dom kom fram.
    bilhyra, bensin, osv gick på nästan 3000:- som min man ännu inte fått tillbaka. han har ringt, mailat och får bara till svar att denna person inte har några pengar pga att jobbet han hade hoppats på inte blev av.
    vi badar inte direkt i pengar så detta är oerhört frustrerande och min man har just i dagarna tagit kontakt med kronofogden. han säger som du att vänskapen är ändå förstörd så nu ska han sätta varje klut till för att få tillbaka sina pengar!

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 09:14
    #6

    Anonym (min man) skrev 2009-03-12 08:50:25 följande:


    min man blev ombedd att hjälpa en kompis (som inte har körkort) att hjälpa honom att flytta till en annan landsända. han hyrde en liten lastbil på statoil, som dom kom överens om och körde en bra bit över 100mil den dagen. la dessutom en ledig dag på detta för att hjälpa sin kompis istf att vara med sin familj.som tack för hjälpen fick han...ingenting!ja kompisens mamma bjöd på mackor när dom kom fram.bilhyra, bensin, osv gick på nästan 3000:- som min man ännu inte fått tillbaka. han har ringt, mailat och får bara till svar att denna person inte har några pengar pga att jobbet han hade hoppats på inte blev av.vi badar inte direkt i pengar så detta är oerhört frustrerande och min man har just i dagarna tagit kontakt med kronofogden. han säger som du att vänskapen är ändå förstörd så nu ska han sätta varje klut till för att få tillbaka sina pengar!
    det e så tråkigt att människor ska visa sitt rätta jag så här...
    jag hade aldirg kunnat låna perngar o inte betalat tillbaka, okej om det är någon hundra lapp, då hade jag inte brytt mig, men detta är ju stora summor!
    och angående elen va jag ju snäll, ville ju inte att hon skulle va utan med sina små barn.. men vad fick man tillbaka för det!?
    kommer aldirg helt kunna se henne i ögonen igen!
    alltid massa dumma ursäkter!!
    jag behöver mina pengar! så e det bara!
    jag kommer oxå göra allt för att få dom!
    hoppas ni får era tillbaka!!!
  • Anonym (min man)
    Äldre 12 Mar 09:21
    #7

    Anonym (Förbannad) skrev 2009-03-12 09:14:03 följande:


    Anonym (min man) skrev 2009-03-12 08:50:25 följande:
    det e så tråkigt att människor ska visa sitt rätta jag så här...jag hade aldirg kunnat låna perngar o inte betalat tillbaka, okej om det är någon hundra lapp, då hade jag inte brytt mig, men detta är ju stora summor! och angående elen va jag ju snäll, ville ju inte att hon skulle va utan med sina små barn.. men vad fick man tillbaka för det!?kommer aldirg helt kunna se henne i ögonen igen!alltid massa dumma ursäkter!!jag behöver mina pengar! så e det bara!jag kommer oxå göra allt för att få dom!hoppas ni får era tillbaka!!!
    ja det är helt sjukt. som min man sa, att om han vetat att "kompisen" i praktiken frågade om min man ville betala för hans flytt och dessutom lägga ner en dag på det, då hade ju frågan fått ett helt annat svar. hur kan man låta någon lägga ut pengar för en utan att ens nämna att man kan ha svårt att betala tillbaka? det är egentligen principen och den dåliga stilen som är värre än pengarna...men visst, min man hade väl hellre tagit barnen till junibacken en lördag och ändå haft pengar kvar...om man säger så!
  • Anonym (bea)
    Äldre 12 Mar 09:29
    #8

    Usch det är så trist när det blir så här. Har själv råkat ut för det. Lånade ut pengar till en kompis jag känt länge. Skulle få igen pengarna när hon fick in lite mer pengar. Väntade i 6 mån och inga pengar, sen började jag va på henne om pengarna och då tog det 6 månader till.
    Nu lånar jag aldrig ut pengar till vänner. Känns som det blir bäst så.

    Fråga henne rakt ut. Varför får jag inte mina pengar? Har du inte pengar el väljer du att skita i det?

  • Angel1­978
    Äldre 12 Mar 09:35
    #9

    Det är trist när det händer att man inte kan lita på sina vänner..
    Själv lånar jag faktiskt inte ut något som jag inte kan avvara. Dvs jag räknar inte med att få tillbaka det jag lånar ut. Jag skulle aldrig låna ut pengar, som jag inte kan vara utan.

  • MammaM­ia87
    Äldre 12 Mar 10:10
    #10

    Jag kan bara sæga skriv skuldbrev med henne.
    Å i fortsættningen skriv alltid skuldbrev om du lånar ut pengar. Den læxan tror jag att du lært dej
    Men allvarligt skriv helt enkelt upp ett juridiskt giltigt skuldbrev på den summa hon ær skyldig dej. Kræv att hon signerar och sætt ett sista datum ifall hon ej betalat till dess så betalar hon før dina eventuella kostnader pga henne.
    Vænskap och pengar ska aldrig blandas ihop

    Jag mistit mycket pengar pga att lita på fel folk, men tar nu alltid skuldbrev...

    Lycka till

  • Anonym
    Äldre 12 Mar 10:16
    #11

    Min första tanke är:
    Hur skall hon kunna betala tillbaka när hon går på soc??
    Man lever ju inte rikt då lixom.
    Och sen varför låna ut när hon redan var skylldig dig pengar?Det ända du kan göra är att prata med henne och säga att du måste ha pengarna snarast eller göra upp en avbetalningsplan.
    Det är nog svårt för henne att betala hela summan på en gång eftersom hon går på soc och har två barn.

    Lycka till

  • BebisV­agga
    Äldre 12 Mar 10:18
    #12

    samma sitts här.. fick sms om att han inte tänkte betala tillbaka för jag kunde inte bevisa att det var ett lån.. så jag sparade det smset o skickade iväg papper till kronofogden..

  • BebisV­agga
    Äldre 12 Mar 10:20
    #13
    Svar på #3
    Jo man kan klara det utan kvitto.. om hon på något vis får ett sms eller email från lånaren där det står att det finns en skuld
  • Anonym (trist­)
    Äldre 12 Mar 10:21
    #14

    Anonym (Förbannad) skrev 2009-03-12 07:31:05 följande:


    jag litade på henne, har alltid ställt upp, hämtat o lämnat hennes barn på dagis, hjälpt henne så mkt jag har kunnat, missat skolan för hennes skull, passat barnen, passat hennes hund..
    Det låter för mig som att hon utnyttjar dig!
    Du ställer upp, hämtar, lämnar, lånar ut pengar osv - vad gör hon..?? Ingenting förutom att ta emot! Varför låter du henne utnyttja dig så?

    Jag tycker du ska göra såhär:
    Var snäll mot henne, säg att du inte behöver pengarna just nu men vill att ni skriver ett skuldebrev (finns i bokaffärer) på skulden med en amorteringsplan. I den ska det naturligtvis även stå att lånet förfaller i sin helhet om hon inte betalar. Sedan har du ett bra bevis att gå till kronofogden.

    Men, men om hon har så trasslig ekonomi som det känns så är det inte säkert att du får några pengar iallafall. Om du har hennes personnr så kan du ringa till kronofogden och kolla om hon har skulder där - har hon det så är det bara att vänta tills hon kommer på grön kvist. Kan iofs ta flera år - men då får du förhoppningsvis tillbaks pengarna med ränta.
  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 12:46
    #15

    hon går itne på soc, men då elen inte vart betalad så kopplades ju soc in.
    hon är egen företagare, samt mamma peng...
    och jag tycker ju att lånar man penagr så ska man ju kunna betala tillbaka de..
    känenr mig lurad o utnyttjad..
    har pratat me henne via sms etttag nu, teslut började hon dra in min kille och om hur behandal mig osv, va de nu ahr med saken o göra fattar jag inte...
    jag skrev te henne "du kunde ju ge mig de pengar du lägger för att åka te din kille, så visar du iaf att du vill" även om de bara handalr om några hundra, så e de något lixom, tycker jag! men då vart hon sur, säger att de e ju ett av barnens pappa o henen skille, osv osv.. men ja sa inget ont om han, utan bara att har man ett lån så betalar man väl det först lixom.. tycker jag!
    men då fick ja massa skit om min kille o shit... blir bara förbannad på allt!!!
    sen tycler hon att vi ska ses o prata.. kan inte ens se människan i ögonen nU!!!

    skuld brev, va innebär det då?

  • MammaM­ia87
    Äldre 12 Mar 13:47
    #16

    skuldbrev får du beskrivet hær: sv.wikipedia.org/wiki/Skuldebrev

    Enkelt sagt ett bevis att hon verkligen lånat pengar från dej och hur mycket hon ær skyldig dej.
    Finns mallar på google ifall du vill ta ett dærifrån annars kan du køpa på bokhandlen.
    Tycker du ska vara lite små falsk verka som om du bara vill vara vænn å sen nær hon ber om hjælp om nga dagar med barnpassning så tar du fint med det kontraktet å ber att få det signerat innan.
    Det værsta du kan gøra ær att børja irritera henne och så att ni kommer i storbråk innan det ær signerat. Sen kan du bara berætta ærligt hur du kænner.
    Men tænk på att du i fortsættningen ska ha allt skriftligt ifall du lånar ut nga pengar till någon...

  • pannka­ka
    Äldre 12 Mar 14:08
    #17

    att det va dumt att låna ut pengar till någon som inte har några är kanske inte så smart det vet du redan vid det här laget så det tänker jag inte gå in mer på. det du gör är att du skriver ett brev till henne där du först skriver om situationen mellan er. sen skriver du även vad ditt krav är ( ett sista datum). sen skriver du även om konsekvenserna om inte pengarna är inne på ditt konto. Konsekvenserna är att du tar hjälp av kronofogden för att få dina pengar.

    Man kan tänka att dte är oscysst att göra så mot en kompis men det är hon som satt ribban och visar att hon skiter i eran relation genom att inte betala. detta visar även att hon skiter idig eftersom du nu hamnat i ekonomiska problem pga henne. så det är ingen bra polare du har att göra emd skit i henne nu och se till att få tillbaka dina pengar. du verkar vara en väldigt snälll person som hjälper dina kompisar så det är inga problem för dej att hitta nya! värre för henne....

  • Anonym (mia)
    Äldre 12 Mar 14:30
    #18

    skriv ett mail om det hon är skyldig dig exakt.. i punlt form..

    och har du tur så svarar hon med ditt mail "under" om hon bara trycker svara om du fattar...

    då har du ett bevis om det står i hennes svar att hon är skyldig dig.. sen så om hon skyller på annat.. men bara att det står att hon vet om den.

  • Nidhug­g
    Äldre 12 Mar 14:34
    #19

    Säger som flera andra: upprätta en skuldbrev - så du har papper på att hon är skyldig dig pengar.
    Gå sedan till kronofogden och få hjälp med att driva in skulden!

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 12 Mar 14:40
    #20

    Åh jag har samma problem, fast det handlar inte om en lika stor summa men ändå betydligt mer än man vill strunta i. Har tjatat och påmint och varit schysst och lagt upp en plan åt henne för delbetalning per månad men ingenting händer. Så frustrerande! Jag fattar inte att man lånar pengar och sen bara sticker huvudet i sanden och låtsas som ingenting!

Svar på tråden Kompisen e skyldig mig pengr, vad ska jag göra?