• Anonym
    Äldre 16 Mar 09:55
    30896 visningar
    19 svar
    19
    30896

    Kan man ha förkylningsblåsor i underlivet eller har jag fått herpes??

    Jag har fått en liten vit blåsa i underlivet som ser exakt ut som mina förkylningsblåsor i munnen.

    Vad kan detta vara? Herpes? Det gör bara ont om man trycker på den....

  • Svar på tråden Kan man ha förkylningsblåsor i underlivet eller har jag fått herpes??
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:05
    #1

    Snälla någon som vet? Jag är så orolig

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 10:07
    #3

    Tycker det låter som herpes...

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 10:07
    #4
    Anonym skrev 2009-03-16 10:05:10 följande:
    Snälla någon som vet? Jag är så orolig
    Det är inget att vara orolig för. Det är inte farligt
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:09
    #6
    Svar på #4
    Känner mig så äklig bara Vet att de inte är något livshotande, men vem vill ha en tjej med herpes? Usch jag gråter
  • Anonym
    Äldre 16 Mar 10:11
    #7
    agge70 skrev 2009-03-16 10:09:10 följande:
    Hej!!Jag har herpes i underlivet.Jag fick mitt för några år sedan och första utbrottet var INTE att leka med, det gjorde fruktansvärt ont, och luktade peckaheino.. jag kunde knappt gå, men efter en vecka var det mycket bättre. Dem varade sig och gick sönder med som vanliga munherpes. Men som sagt första utbrottet är alltid värst!!! Nu får jag bara lite då och då nån enstaka. Det enda jag skulle tänka på, eftersom herpe i underlivet är helt ofarligt och ej går att bota var att jag ska säga detta till min Barnmorska när jag ska ha barn. För har jag ett utbrott när jag ska föda, måste jag ta kjejsarsnitt. Hoppas jag svarade på din fråga. Men som sagt först utbrottet gör JÄTTEONT och det är en massa blåsor.MVH
    Så var det inte för mig. Första utbrottet var inte så farligt...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:11
    #8
    Svar på #5
    Tack för ditt svar!
    Jag har bara en blåsa som jag haft i 3 dagar nu....Först såg det ut som ett litet sår det var då jag fick syn på det för att det gjorde ont och sen om en vit blåsa.....

    Smittar man alltid?
  • Anonym
    Äldre 16 Mar 10:11
    #9
    Anonym skrev 2009-03-16 10:09:36 följande:
    Känner mig så äklig bara Vet att de inte är något livshotande, men vem vill ha en tjej med herpes? Usch jag gråter
    Gråt inte!

    Om du nu har herpes så kommer du ju inte ha det hela tiden. Jag har det jättesällan, kanske ett par skov om året.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:13
    #10
    Svar på #9
    Smittar man även när de inte är där?
  • Anonym
    Äldre 16 Mar 10:16
    #11
    Anonym skrev 2009-03-16 10:13:31 följande:
    Smittar man även när de inte är där?
    Nej, jag tror inte det. Inte vad de sagt hos gyn i alla fall

    Har läst på FL att de kan göra det, men man ska nog lyssna på sjukvården i första hand
  • Anonym
    Äldre 4 Apr 11:36
    #15

    Förkylningsblåsor ÄR herpes!

    Sure, det kan kännas äckligt, men man överlever!
    Jag fick ett utbrott i tonåren och sen har jag aldrig märkt av det. Men tydligt är att jag har smittat min sambo då han fått ett utbrott på senare år, men det var lindrigt och han har inte fått nått mer sen dess.

    Några korta svar...

    Herpes KAN smitta trots att man inte har ett utbrott, dock är det ovanligt men jag själv är bevis på att det går.

    Man KAN föda normalt trots att man har skov. Dock så rekommenderas det inte om man har PRIMÄRUTBROTTET under en graviditet. Har man herpes före grav. så har bebben antikroppar och sitter blåsorna bara på "utsidan" så tejpar dom hellst då snitt är mer påfrestande.

    Herpes finns i zillioner av varianter, men de vanligaste är HSV 1 o 2 (1 munherpes 2 genital herpes) 1an är lindrigare än 2an. Båda KAN smittas till det andra stället. MEn dock är det vanligast att man får typ 1 i underlivet. Har man typ 2 ska man vara mer aktsam då det kan smitta till andra ställen på kroppen.

    ca 75-80% har munherpes men bara ca 30-40% av dom VET att dom har det.
    För nått år sen var det ca 30% som hade typ 2 men bara några fjuttiga procent visste att de hade det, men det är en siffra som har börjat skjuta i höjden.

    Ett tips som jag börjat med som faktiskt hjälpte, köp L-Lysin på hälsokosten. Det är en aminosyra som förvirrar herpesviruset så man får kortare eller inget skov alls

  • Anonym
    Äldre 26 Apr 20:49
    #18

    Hmm... har läst tre trådar nu av folk som undrar vad de har för ngt. Går INGA till sin gynekolog när det är ngt som inte stämmer??? Jag tvingade till mig en akuttid i veckan när jag blev svullen i underlivet, en brännande/svidande känsla, missfärgade flytningar med en vidrig doft och blåsor. De konstaterade herpes innan jag ens hann lägga mig till rätta i gynstolen och fick medicin på en gång.

    Googla symptom på nätet och tror du att det är herpe så googlar du könsherpes.

    Inser att jag låter hård nu men jag grät i bilen på vägen hem och har varit deppig men efter att ha läst alla hemsidor som finns och tagit in all information så inser jag att det inte är hela världen. Inte särskillt kul men det går att leva med. Det finns värre saker...

    Lycka till nu och undersök dig!

Svar på tråden Kan man ha förkylningsblåsor i underlivet eller har jag fått herpes??