• Humlan75

    Väntar syskon. Behöver hjälp med väntabarnförsäkring!

    Hej!

    Har suttit och försökt läsa olika försäkringsbolags väntabarnförsäkringar. Det är som en djungel! Finns det några som ni råder till eller avråder från.

    Pga tidigare erfarneheter så tar vi ingenting för givet även om vi hoppas på det bästa. Olof föddes 10 veckor för tidigt och Mai 5 veckor och vår lilla flicka blev endast 6 dagar pga syrebrist när min livmoder sprack.

    Vi vet den här gången att det blir för tidigt igen. De kommer att snitta mig senast i v34 och om tre veckor läggs jag in. Då är jag i v 23.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Väntar syskon. Behöver hjälp med väntabarnförsäkring!
  • Mijjo

    jag förlorade barn i v 34 år-07 ,då hde jag ingen försäkring alls, trodde ju inte nått skulle hända.
    Nu när lillasyster blev till så kollade jag runt och tog en gratis försäkring från trygg hansa, jag tänkte att det räcker,,,då kan jag iallfall köpa en ny gravsten ..men lillasyster dog inte utan föddes med rygmärgsbråck vilket inte gratis försäkringar täcker,,, vad jag vill säga är, var inte dumsnål som jag utan ta en försäkring som täcker allt och jag tycker att trygg hansa har bästa alternativen.

  • Smultronflicka

    Jag vill hålla med mijjo, trygg hansa är ett bra alternativ. Jag vet dock inte så mycket om någon annan försäkring men har haft trygg hansa till båda mina graviditeter och barn. När vår dotter föddes död i v 39 fick vi ersättning snabbt och problemfritt, de ifråga satte ingenting och krävde inte att vi skickade några extra papper vilket våra fack försäkringar gjorde. Ta den som kostar ca 1000kr den täcker mer och gäller som en barnförsäkring tills barnet är 6 månader.

    Beklagar er förlust men önskar all lycka med bebisen i magen.

  • RebeccaR

    Under båda mina tidigare graviditeter, försäkrade jag mig genom länsförsäkringar... Första graviditeten, slutade i katastrof och länsförsäkringar betalade ut 10 000 till oss... Vi slapp få några jobbiga samtal efteråt (vet att många som haft graviditetsförsäkring genom trygg hansa, fått samtal en tid efter att de förlorat sitt barn... Trygg hansa ringer och frågar om de funderar på att försäkra sitt barn, fast än de tom betalat ut pengar för att barnet dött!).
    Kram


    *Ängeln Aaron* Lilla Turid och bebbe i magen
  • Mkmit

    Trygg hansa är fantastiska att prata med. De har ordnat så mycket så enkelt för oss. Bara ett telefonsamtal. Ifrågasatte ingenting konstigt när livförsäkringen föll ut. Däremot har även jag varit med om att de ringt och velat försäkra barnet som dött, efter att de betalat ut livförsäkringen. De använder sig av olika agenter som jobbar mot flera bolag så det blir väl missar ibland, lite för ofta kanske.
    Jag själv hade både TH och LF när Tea dog. (min försäkring alltså) TH betalade ut ca 1700 på min försäkring (sjukhusvistelse mm)och LF ansåg inte att traumat var tillräckligt stort. INTE TILLRÄCKLIGT STORT! Jag förlorade mitt barn!!! Efter många turer med blanketter och samtal fick jag 300:-. Jag har INTE kvar LF.

    Vill du ha det lätt så rekommenderar jag TH

  • Humlan75

    Tack för alla svar!

    När vi förlorade vår dotter hade vi just trygg hansa. Precis som RebeckaR och Mkmit sa så ringde de och försökte sälja barnförsäkring trots att de betalat ut 10 000 till oss pga dödsfallet! Det var riktigt jobbigt! Vår dotter levde i 6 dagar och vi fick 100 kr per dag. Flera andra föräkringar har 200 per dag när man ligger på sjukhus. Eftersom vi vet att det blir tidig födsel så går Trygg Hansa bort.

    Har bokat genom Folksam nu efter att ha lusläst så gott jag kunnat. Deras verkar vara bäst i många fall.

  • Katamari

    Trygg Hansas väntabarn-försäkring är ändrad och bättre nu. Om barnet måste vårdas på sjukhus i minst 3 dagar pga för tidig födsel får man 200 kr per dag. Livbeloppet är 10 000 kr (gäller efter vecka 26). Dessutom kan man få ersättning för vissa sjukdomar som upptäcks de första 6 månaderna. Vi fick utbetalat livbeloppet för vår son efter att ha anmält via Trygg Hansas hemsida. Pengarna kom direkt in på kontot och ingen har ringt oss och försökt sälja något efteråt.

  • Vilja 71

    Jag hade en försäkring hos IF då jag förlorade vår son i somras. De var hur smidiga och tillmötesgående som helst. Inga samtal efter utan de avslutade vårt ärende direkt och vi fick in pengarna på kontot direkt.

    Har även min dotter försäkrad där och vi har haft den försäkringen sen hon föddes -99, har bara positivt att säga.

    Vad jag förstått har IF en väldigt bra barn-försäkring.

  • Cinza

    Länsförsäkringars gratisförsäkring täcker dödsfall fram tills barnet är 6-månader oavsett anledning.

  • Mkmit

    TH har höjd dagsersättningen till 200:- om jag inte minns fel.

  • smultronrt

    Jag hade länsförsäkringar är nöjde med det.. kan tala om at hansa ringde mig med fast jag inte hade försäkring där.. men de fixa så ingen skulle ringa mig mer.. så jag tycker tryg hansa är bra med


    saknar min dotter 25/3 - 28/3 09
  • Nimsan

    Vi valde If dom har den dyraste men bästa gravidförsäkringen den kostar 1800kr tror jag men det är det värt. Men du ska även ta gratis försäkringen den är ju ändå gratis. Lycka till i framtiden

  • anniloo

    jag hade både trygg hansas gratis försäkring och fick 10 000kr och även en grupplivs försäkring på folksam via min fackförening, därifrån fick jag 20 500kr. folksam var jätte bra och betalade ut pengar utan att göra mig till besvär med jobbiga telefon samtal och andra jobbiga frågor. TH däremot gjorde som andra har skrivit tidigare, ringde och undrade om jag ville vidare försäkra mitt lilla barn efter ca ett halvår....
    hoppas du hittar ett bra försäkringsbolag!

  • Nimsan

    Jag är sambo till Nimsan. Du kan jämföra gravidförsäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida:
    www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_valj_bolag.asp&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

    Jag valde If:s försäkring då den, enligt mig, ger bäst skydd om den lille skulle råka födas med vissa medfödda sjukdomar.

    Du bör åtminstone ta en gratisförsäkring, om du inte väljer att teckna en av de som kostar pengar.

  • piglet 76

    Jag hade samma som anniloo men vi hade en betald gravidtetsförsäkring på folksam oxå så då fick vi ju inte 10.000 kr från dem efter som vi fick på den andra försäkringen. Trygg Hansa håller jag med om att det bara räckte med telefonsamtal men dem ringde inte till oss efteråt. Men folksam skulle man fylla i blanket o skicka intyg, mycket krångligare men vi fick ju pengar. Så gratis försäkringar kan man ju ta flera o så ta en som du betalar för.


    Kommer alltid att fattas en i vår familj
Svar på tråden Väntar syskon. Behöver hjälp med väntabarnförsäkring!