• Anonym (Anna)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Jag mår piss och har gjort det i flera år.
    Har sambo och 2 barn, studerar 100% och jobbar 36 tim/mån.

Går på vuxenpsyk hos en läkare och har en samtalskontakt.
    Har fått diagnosen ADHD samt en UNS ätstörning, depression och ångest. Lider även av tvångstankar.

Äter antideppressiva, adhd medicin, ångestdämpande och har imovane till natten.

Just nu har jag en sådan kraftig ångest dagligen, klarar knappt av att göra något, det är svårt att bara existera, tankarna på att ge upp finns där ofta men jag kämpar för mina barn.

Helst av allt skulle jag vilja bli sjukskriven och få bli bra men jag har inte råd!

vad gör man, någon som varit där?

• Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-03-17 20:39:01 följande:
    Man sjukskriver sig ändå! Hälsan går före jobb och pengar. Vem tackar dig när du fullständigt kört huvet i väggen och kanske blir sjukskriven jättelång tid? Bättre vara sjukskriven nu och ha en chans att kunna jobba och studera sen igen än att göra som mig jobba trots att man egentligen är sjuk och nu vara sjukpensionär. Du klarar att vara sjukskriven ekonomiskt! Det löser sig alltid på nåt sätt. Du och din hälsa går som sagt före. Och dina barn går också före jobbet/skolan-de behöver en frisk mamma som orkar med dem och på detta sätt blir du ju kanske aldrig frisk. Sök mer hjälp,ta hand om dig,sjukskriv dig! Önskar dig allt gott-jag mår själv piss så jag vet hur det känns.
    Men jag får det inte att gå runt om jag är sjukskriven... förlorar 9000 i månaden. Det går inte..
  • Anonym (Anna)
    fruis skrev 2009-03-17 20:56:46 följande:
    Du kanske inte klarar det utan att göra förändringar i din tillvaro men det är värt att dra ner på kostnader för att kunna må bättre. Vad är poängen med att bo kvar, att ha bil etc om man är så sjuk att man inte orkar leva?
    Jo tyvärr kan jag inte dra ner på några kostnader. Bilen behövs för att kunna ta oss någonstans, vi bor redan trångt så en billigare mindre lägenhet skulle inte gå det heller.
  • Anonym (Anna)

Pratade med fk idag som sa att man kunde få behålla sitt studiemedel om man blir sjukskriven... sen antar jag att man får sjukersättning på lönen för det man jobbar? Någon som vet vad som gäller kring det. Hur räknas sjukersättningen ut när man pluggar heltid och jobbar så pass lite som jag gör??

• Anonym (Anna)

Studiestödet kommer alltså från csn? Så man lånar till ingenting i princip? Hur länge får man behålla det?

Tyvärr finns det inte så mycket annt att göra på jobbet då jag arbetar i butik.

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-03-18 21:17:40 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-03-18 21:06:23 följande:
    Du får behålla dit studiestöd och får 80% av din lön
    Men räknar de sjukersättingen som vid fp? Alltså att de delar det med 365? Jag jobbar ju bara 6 dagar i månaden så det skulle ju bli väldigt lite jämfört med om jag jobbat alltså inte 80% av lönen.. eller är det som när man är sjuk på jobbet att man får 80% av den dagen?
  • Anonym (Anna)

Anonym (ledsen) skrev 2009-03-18 21:42:49 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-03-18 21:37:28 följande:
    Jag pratade med csn idag. Du får pengar av dem OM fk godkänner din sjukskrivning, men bara så länge som du är beviljad studiestöd. Jag tex skulle kunna få nu i mars, april o maj, men inget se.Godkänner fk sjukskrivningen så skrivs den skulden av.
    Jag blev sjukskriven för ett tag sedan men valde att avbryta den innan den gick ut eller vad man ska säga, nu har mitt läge förändrats så förhoppningsvis så godkänner de den igen.

Hur menar du med att skulden avskrivs`?
  • Anonym (Anna)

Anonym (ledsen) skrev 2009-03-18 22:01:16 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-03-18 21:48:20 följande:
    Det du fått under sjukskrivningeperioden blir du inte återbetalningsskyldig för.
    Ok såg det nu när jag var in på deras hemsida, det var ju otroligt bra. Ibland blir man förvånad över systemet. Kanske finns hopp om att sjukskriva sig iaf då, skulle vara så underbart att få släppa alla krav och bara fokusera på att blir frisk och må bra så att man kan jobba och plugga sen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-03-18 22:15:17 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-03-18 22:13:33 följande:
    Det gör du helt rätt i, faktisk bättre att sakta ner "i tid" innan man kraschar helt och inte ens kommer upp ur sängen.Hoppas att det ordnar sig för dig!
    Det är där jag är nu... jag har ingen livslust kvar och vet ärligt inte hur jag har klarat av att jobba .. en massa ångestdämpande så man går omkring drogad på jobbet. Skolan har ju redan börjat gå åt helvete
  • Anonym (Anna)

Anonym (Anonym nr1 igen) skrev 2009-03-19 14:37:54 följande:

Du ser-det kan ordna sig för dig ekonomiskt! En lite rättelse bara så det inte blir några missförstånd: sjukersättning och sjukskrivning är INTE samma sak! Sjukskrivning är 80% av lönen och mycket temporärt medans sjukersättning som jag har är bara 64% av tidigare lön och under längre tid eller permanent. Kolla nu upp detta o.m.g och sjukskriv dig så fort det bara går och ta hand om dig!
    64% oj det var inte mkt, är det då man kan få bostadstillägg? Hur länge får man vara sjukskriven då?
  • Anonym (Anna)

Anonym (jobbförändring?) skrev 2009-03-19 22:48:06 följande:

Varför detta fokus på sjukskrivning, sjukersättning, csn och pengar?Har du pratat med din chef?Kan han/hon coacha dig till att må bättre av att jobba?Jag kan bara se till mig själv och mår väldigt dåligt till och från, hade en oerhörd ångest hela helgen. Ville helst bara lägga mig ner och försvinna bort. Kunde inte äta på lördagen - ingen matlust bara denna ångest. Söndagen också väldigt orolig och sedan för lite sömn varje natt.Jag har erkänt för min chef hur läget är. Jag har tagit upp problemen som ger mig ångest och bara genom att jag tar upp det som ger mig ångest med honom har jag delat med mig av problemet och det är väldigt skönt för mig.Jag hade inte kunnat fortsätta ha den ångesten som jag hade för jag får inte sova. Visst kommer det tillbaka gång på gång i olika skepnader, men... det är så det är och jag hoppas att jag ska slippa detta om ett tag om jag fortsätter och ta hand om mig när jag inte jobbar vilket jag försöker att göra endast 40 h per vecka.
    Nu arbetar jag väldigt lite eller 60 tim i månaden och studerar 100% + småbarn och hushåll. Jag har kört mig själv i botten genom att försöka prestera så mkt som möjligt. Har tvångsbeteende. Nu sjukskrev läkaren mig och även om det kommer att kännas tufft så känns det ok just nu. Jag orkar helt enkelt inte mer och förhoppningsvis kommer medicinen och terapin att börja hjälpa snart så att jag så fort som möjligt kan komma tillbaka till skola och jobb.
Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?