• Anonym (Rick)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Anonym (jobbförändring?) skrev 2009-03-19 22:48:06 följande:

Varför detta fokus på sjukskrivning, sjukersättning, csn och pengar?

Har du pratat med din chef?

Kan han/hon coacha dig till att må bättre av att jobba?

Jag kan bara se till mig själv och mår väldigt dåligt till och från, hade en oerhörd ångest hela helgen. Ville helst bara lägga mig ner och försvinna bort. Kunde inte äta på lördagen - ingen matlust bara denna ångest. Söndagen också väldigt orolig och sedan för lite sömn varje natt.

Jag har erkänt för min chef hur läget är. Jag har tagit upp problemen som ger mig ångest och bara genom att jag tar upp det som ger mig ångest med honom har jag delat med mig av problemet och det är väldigt skönt för mig.

Jag hade inte kunnat fortsätta ha den ångesten som jag hade för jag får inte sova. Visst kommer det tillbaka gång på gång i olika skepnader, men... det är så det är och jag hoppas att jag ska slippa detta om ett tag om jag fortsätter och ta hand om mig när jag inte jobbar vilket jag försöker att göra endast 40 h per vecka.

Det är inte jobbet som är problemet. 

Du och TS  behöver jobba på er själva och stärka er. Ni är mycket starkare än ni tror. 
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-10 18:25:10 följande: 
    Tjänar man +80 000kr i månaden och inte har en buffert så har man sig själv att skylla. 
    Man har sig själv att skylla oavsett inkomst.

Bra jobbat av hon som tjänar 80+måste jag säga. Det är mer än vad jag tjänar iaf 
  • Anonym (Rick)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 08:08:32 följande:

Du kan sälja både hus och fjällstuga. Du är inte fattig, du har för höga kostnader. Det är ett val du gjort. 

Även inkomsten är ett val. Bra jobbat av henne som gör 80+.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-21 11:09:13 följande:
    Personen du citerar är den personen som säger sig ha +80 0000kr i månaden och ändå anser sig vara fattig. 

En riktig skam mot de slm faktiskt är fattiga och som varje månad måste vända och vrida på varenda krona för att gå runt. 
    Ääh! Sluta var då lättkränkt. Allt är relativt.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:36:54 följande:
    Lättkränkt?
    Ska jag bli kränkt över att en höginkomsttagare med +80 000kr i inkomst är så osmart att denne inte förstår att man sparar till en buffert? 🤔

Kan faktiskt inte bry mig mindre 😅
    Man kan även vara lättkränkt å andras vägnar. 

"En riktig skam mot de slm faktiskt är fattiga och som varje månad måste vända och vrida på varenda krona för att gå runt. "
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Bullmamma) skrev 2025-06-22 11:42:54 följande:
    Det ver jag att du har men jag tycker inte det är en ursäkt för hur otrevlig du är i alla trådar.
     Tycker inte att hon är otrevlig  men hon står för det hon tycker.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:49:17 följande:
    Tvivlar på att någon blir kränkt över att vara fattig. 

När Mamma38 påstår att hon är "fattig" med över 80 000 kr i inkomst så är det en skam mot de som faktisk är fattiga. 
    Tycker jag inte. Hon pratar utifrån sin värld.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-22 16:03:22 följande:
    Vilket är en skam mot de som är fattiga. 
    Inte alls. Det är bra att vara rik, inte dåligt.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-07-04 13:22:32 följande:
    Jo, jag har erfarenhet av att sälja i lågkonjunktur.och måste man så gör man det. 

Ja, jag börjar faktiskt tro att du är dum i huvudet. Har man +80 0000kr i inkomst så ser man till att ha en bra buffert/sparande. Allt annat är dumt. 
    Har man inte det så får man skylla sig själv när man sitter där och inge har råd att vara sjukskriven. 

Jag har också gått igenom en skilsmässa. Men nog fan har jag en buffert oavsett. Har alltid sett till att ha det. 

Jag håller helt med att det finns korkade människor. 
    Selektiv empati är inte särskilt vackert.

Egentligen ska alla människor klara sig enkelt på 20000 i månaden också. Den som inte klarar det på 20000 har i praktiken samma problematik med att hålla i pengar som den med 80K.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-07-05 10:38:19 följande:
    Och skrev jag att det skulle vara dårligt att vara rik? 
    Nej, men du har en väldigt nedvärderande ton mot de med hög inkomst som har svårt att hålla i pengarna. 

Vad jag sett av människor har de som har det svårt att hålla i pengarna det oavsett om de tjänar 20K i månaden eller 200K i månaden. Och de som har lätt att hålla i pengarna har det oavsett bad de tjänar.

Den enda egentliga skillnaden är om man har disciplinen att lägga sina utgifter under sina inkomster månad för månad. Och de som har svårt för att hålla i pengarna tenderar att lägga utgifterna över inkomsterna oavsett vad de tjänar. 
Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?