• Anonym (Anna)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Jag mår piss och har gjort det i flera år.
    Har sambo och 2 barn, studerar 100% och jobbar 36 tim/mån.

Går på vuxenpsyk hos en läkare och har en samtalskontakt.
    Har fått diagnosen ADHD samt en UNS ätstörning, depression och ångest. Lider även av tvångstankar.

Äter antideppressiva, adhd medicin, ångestdämpande och har imovane till natten.

Just nu har jag en sådan kraftig ångest dagligen, klarar knappt av att göra något, det är svårt att bara existera, tankarna på att ge upp finns där ofta men jag kämpar för mina barn.

Helst av allt skulle jag vilja bli sjukskriven och få bli bra men jag har inte råd!

vad gör man, någon som varit där?

• Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?
  • Anonym mamma38
    EpicF skrev 2025-06-10 18:25:10 följande:
    Som höginkomsttagare så har man ofta en buffert för ex sjukskrivning/föräldraledighet etc. 

Tjänar man +80 000kr i månaden och inte har en buffert så har man sig själv att skylla. 
    OMG, du är ung misstänker jag. Återkom när du gått igenom en skilsmässa och står själv kvar med alla utgifter för ett tidigare gemensamt boende. Oavsett inkomst så tror jag du förstär att det ör otromigt tufft både ekonomiskt och känslomässigt. Tänk om vi kvinnor kunde lyfta och hjälpa varandra istället för att stjälpa och tynga ner...
  • Anonym (+80k)
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:40:41 följande:
    Skilsmässa. Även höginkomsttagare kan hamna i knipa, men ni verkar ju ha svårt att tro det i denna tråd.
    Moralkärringarna tar varje chans de tar får på det här forumet. De är nämligen helt perfekta själva och mår jättebra av att spy ut sina raljerande åsikter. Gäller det en höginkomsttagare finns det ingen gräns för deras välmående om de får hacka.
  • Anonym (+80k)
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:43:38 följande:
    OMG, du är ung misstänker jag. Återkom när du gått igenom en skilsmässa och står själv kvar med alla utgifter för ett tidigare gemensamt boende. Oavsett inkomst så tror jag du förstär att det ör otromigt tufft både ekonomiskt och känslomässigt. Tänk om vi kvinnor kunde lyfta och hjälpa varandra istället för att stjälpa och tynga ner...
    Personen är dessvärre inte ung utan en återkommande åsiktsmaskin.
  • Anonym (M)

Du kan sälja både hus och fjällstuga. Du är inte fattig, du har för höga kostnader. Det är ett val du gjort. 

• Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-10 18:25:10 följande: 
    Tjänar man +80 000kr i månaden och inte har en buffert så har man sig själv att skylla. 
    Man har sig själv att skylla oavsett inkomst.

Bra jobbat av hon som tjänar 80+måste jag säga. Det är mer än vad jag tjänar iaf 
  • Anonym (Rick)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 08:08:32 följande:

Du kan sälja både hus och fjällstuga. Du är inte fattig, du har för höga kostnader. Det är ett val du gjort. 

Även inkomsten är ett val. Bra jobbat av henne som gör 80+.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-21 09:02:28 följande:
    Även inkomsten är ett val. Bra jobbat av henne som gör 80+.

Ja, fast hon verkar inte kunna hushålla med pengarna. 

Så frågan är hur smart hon egentligen är. Om det nu inte bara var för att provocera. Eller ironiskt. 

• EpicF
    Inte ung och har gått igen en skilsmässa för några år sedan, efger 12 år som gifta och 16 år som par. Och ja, efter skilsmässan stod jag själv med boendekostnaderna, men jag sålde och köpte nytt och stod återigen själv med boendekostanderna tills jag blev sambo på nytt. Men mitt liv är totalt irrelevant. Jag har en buffert och har alltid haft. Även när jag var ung. Just för att ha till oförutsätta händelser. 

Poängen var man har +80 000 kr i inkomst, så får man skylla sig själv om man inte ha sparat ihop en buffert för att ha om ex blir sjukskriven. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:40:41 följande:
    Skilsmässa. Även höginkomsttagare kan hamna i knipa, men ni verkar ju ha svårt att tro det i denna tråd.
    Självklart kan de också hamna i knipa. Därför är det ännu viktigare att ha en buffert. 
Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?