• Frida 1234

    Håller på och få panik

    Hej!!
    I december avslutade jag en grav. i v.21 pga svåra missbildningar på lillhjärna och njurar.
    Nu är jag gravid igen i v.10.
    Jag har redan varit hos en läkare men han vägrar ge mig extra kontroller för att se om det blir samma sak igen, säger att det är väldigt låg upprepningsrisk och att det är för svårt att se missbildningar av den typen före v.18.

    Nu vet jag inte var jag ska ta vägen är så orolig att jag inte klarar av att jobba och det tålamodet är inte det bästa när jag ska försöka ta hand om min 3-åring.
    Är det någon som vet var jag kan få ett tidigt UL gjort privat?? Runt Uppsala, Stockholm,Västerås.

    Har någon nåt bra tips på vad jag ska göra för att hantera situationen??

  • Svar på tråden Håller på och få panik
  • Petra med små

    Jag kan egentligen inte hjälpa dig men kan du inte byta läkare och mer eller mindre "kräva" din rätt?

    Även om de inte kan se så mycket så kan det stilla din oro för en stund och det är det fan värt!

    Jag tycker inte du ska ge dig, jag tycker inte heller att du ska söka något privat och betala massor. Jag tycker du har rätt att få dina undersökningar när du behöver dom, och det gör du nu....så tött på empatilösa läkare!

    Jag vet att man kan vinna mycket om man är hård och rak, så kör på den!

  • Gestilja

    Om jag inte minns fel så kan man nog göra det på Oxbackskliniken i Södertälje för ca 130 kronor för VUL.


    Theo 070424 och Tyra 080505
  • Svengelsk

    jag håller med Petra med små fullt ut så behöer egentligen inte svara...

    be att få en annan läkare! kanske din BM kan hjälpa dig och ordna så du får extra kontroller? ibland kan det ju hjälpa om det är en barnmorska som insisterar istället för patienten (tyvärr). min erfarenhet av Akademiska här i Uppsala är att de är väldigt tillmötesgående, även om enstaka läkare hamnat på min personliga "svarta lista".

    även om det nog stämmer att det är svårt att se vissa missbildningar allt för tidigt i grav så tycker jag det är värt att du får ett tidigt UL ändå - om du tror det hjälper. att se ett pickande hjärta lugnar ju åtminstone för stunden!

    ett tips är oxå att se om du kan få träffa psykologen som är knuten till MVC, eller åtminstone en kurator. i lägen när man bara måste vänta kan det hjälpa mycket att ha någon att prata med!

    lycka till!

  • Troll1

    Vill också tipsa om psykolog gm BM och försök även hitta en förstående läkare. De kn väl inte hindra dig från extra kontroller??
    Du behöver mkt stöd nu och med en livlig 3-åring hemma också.
    Kram!

  • Alisa

    Absolut annan läkare.
    Jag förlorade min andra son i v 30 pga cancer till följd av en kromosomavvikelse.
    Blev snabbt gravid igen och den graviditeten var fylld av oro, trots att vi uteslutit kromosomavvikelser med ett MKP.
    Fick ändå gå på specMVC hela graviditeten hos en underbar bm, fick extra kontroller och ul endast för att stilla min oro. Och oron växte så jag blev sjukskriven under de sista månaderna för akut krisreaktion, klarade inte av att jobba alls..
    Gick även och pratade med en kurator.

    Det var jättejobbigt att vara gravid igen, jag hoppas du får det stöd du känner att du behöver..

  • Froggis76

    Byt läkare! Efter att ha gått igenom det du har gjort är det en rättighet att få extra kontroller!!!

Svar på tråden Håller på och få panik