• Marcus pappa

    Innebandy VM

    Är det någon mer än jag som vet om att innebandy VM börjar på måndag, och kanske viktigare är det någon mer som bryr sig? För första gången sedan EM-95 är det ju riktigt spännande. I år kan både Finland och Schweiz utmanna Sverige om guldet. Det är alltså inte raka vägen för Sverige.

    Jag tycker att vi svenskar borde vara stolta över innebandy och våra landslag i stället för att hela tiden racka ner sporten. Det är lite jantelag över det hela tycker jag. Kolla istället vilken enorm prestation innebandyn gjort. Från ingeting till vår näst största lagidrott på 25 år. Vissa idrotter som är betydligt äldre har aldrig nått samma framgångar som innebandyn.

    Dessutom, hur många andra idrotter finns det där Sverige har en sådan ställning? Jag är fullständigt övertygad om att i fall innebandyn kommit från något annat land, exempelvis Norge eller Tyskland hade man varit stolta över den och lyft fram den med alla möjliga medel, men inte här i landet lagom, där avundsjuka och konsevatims alltsom ofta råder.

  • Svar på tråden Innebandy VM
  • Xerxez

    Kanske, man jag är ändå lite skeptisk mot sporter där VM består av typ 5 lag... Och högst två har en chans på guldet.

    Lite som "vanlig" bandy. Sverige-Ryssland i final - alltid.

  • Marcus pappa

    Det var därför som Sverige förlorade senaste VM i bandy mot Finland?

    Innebandy VM består av 10 lag i A-gruppen, 10 lag i B-gruppen och 8 lag i C-gruppen, det spelas innebandy i ca 50 länder på jordens alla kontineter. Men visst, det är ett svaghetstecken med få lag, men alla måste ju börja någonstans, eller hur? Innebandyn är jämnare än vad till exempel hockeyn var när den var 25 år.....

  • JsN

    Här är man tvungen att ändra i medlemsuppgifterna för att kunna skriva! *ler* Klart att jag vet att VM börjar! Och ja, jag bryr mig. Jag fick se alldeles för lite slutspelsinnebandy i år så det är tur att det blir mer. HAr inte kollat vilka matcher som kommer att visas på TV ännu, men några blir det väl. Vet du?

  • Marcus pappa

    Jag vet att dom sänder finalen på SVT24 den 23 maj, men hur dom sänder i övrigt har jag ingen aning om.
    Du missade väl inte SM-finalen hoppas jag, bland det bästa som spelats i innebandyväg på jag vet inte hur länge.

  • Xerxez

    Visst måste man börja någonstans, och om 50 år så är det säkert en stor sport med ett väldigt spännande VM...

  • Romeo

    Tror inte direkt att folk är ute efter att racka ner på innebandy - ok, då har jag bott i två innebandystäder så min efarenhet skiljer sig kanske från snittet...

    Att toppen är smal är väl kanske en anledning. Svårt att bygga upp den här "nationens revansch"-stämningen som en av våra reklamfinansierade kanaler körde med. Funkade ju inte så bra där heller tycker jag, men det är väl värt en egen tråd kanske Utan en spännande historia så är det svårt att få journalister intresserade av att skriva och då når man inte ut till allmänheten (som kanske inte heller tycker att det är så upphetsande när finallagen upplevs som rätt givna).

    En annan anledning till att innebandyn har låg status är kanske att det ses som en korpidrott, en idrott som alla kan hålla på med? Gissar lite här... Om "alla" kan hålla på med den så kan det väl inte vara så märkvärdigt? Mot den hypotesen talar att fotboll och hockey har hyfsat mediautrymme. Hmmm.

    Kommer kanske med tiden, särskilt med en breddning av basen av länder. Ser man på hockey och bandy så kan det ju vara rätt tråkigt ändå om man inte kan skapa en bra världstopp.

    Sedan ska man väl aldrig tänka att man kan göra sig förtjänt av stor och välvillig pressbevakning. Kommer nog till viss del att alltid upplevas som slumpmässig och fokuserad på "fel" saker. Stor press innebär ju också problem, det kan bygga upp orealistiska förväntningar på resultat och skapa ett stort tryck av folk som vill börja som klubbarna inte alltid har resurser att ta emot (exempelvis curling).

    Blev lite långt det där och inte enbart inriktat på innebandy, men det är ju en intressant fråga.

  • Marcus pappa

    Så där ja, nu är det bara en och en halv timma kvar till Sveriges första match i VM. Tjeckien borde inte innebära några problem ännu, men som sagt man vet aldrig. Det är många som har gått framåt medan Sverige stått nästan stilla.

    Har kommit fram till att man har en konstig inställning till VM i innebandy. Visst vill jag att Sverige ska vinna. Men samtidigt för sportens skull vore det bra med en final utan Sverige som ena laget.

Svar på tråden Innebandy VM