• Limus

Någon som varit på gruppintervju?

Jag ska på gruppintervju på måndag och det står i brevet att vi också ska delta i gruppövingar. Någon som varit på intervju där man ska delta i gruppövningar? Ni kanske kan berätta vad dessa övningar innebär.

• Svar på tråden Någon som varit på gruppintervju?
  • älskarlivet81

Jag har varit på en sådan när jag sökte ett lärarjobb (som jag också fick men tackade nej till). Då var det dels en individuell intervju men även olika diskussionsfrågor vi fick ta ställning för och sedan diskutera tillsammans. De frågorna handlade om olika dilemman man kan träffa på i skolans värld.

• YokohamaNr2

Jag var på en sån när jag sökte till att bli flygvärdinna, det var inte gruppintervju men gruppövningar. De bestod bla av att bygga grejer med sugrör. Intervjuvarna stod och observerade samspel och vem som tog ledarskap i gruppen osv. Försök göra dig hörd utan att vara för 'bossig' är mitt råd

• Trixi8

jag ahr varit på gruppinterjuver i samband med att jag var på interjuv för Telenor.

• Limus

Tack för all info. Vi får väl se hur det går, tanken är väl att de ska se hur man fungerar i grupp - att man v¨gar göra sig hörd utan att bossa.

• Duefigli
    Limus skrev 2009-03-27 21:56:58 följande:
    Tack för all info. Vi får väl se hur det går, tanken är väl att de ska se hur man fungerar i grupp - att man v¨gar göra sig hörd utan att bossa.
    Ja om det innefattar gruppövningar är det nog så att de vill kolla hur ni är i just grupp.
    Men på min arbetsplats vet jag att de brukar bunta ihop ett ganska stort gäng sökande och så går flera chefer från olika avdelningar på samma intervju och så är det någon slags välja-och vraka-grej bland de sökande. Detta är inte för att se någon slags dynamik, utan för att spara tid. Då funkar det att alla får typ 5 minuter på sig att presentera sig och motivera varför de vill ha jobbet. Denna typ av gruppintervju är inte direkt något jag skulle vilja vara med på.
  • Augusti Blomman

Jag har varit på en gruppintervju för ett bankjobb. Vi var 6 ansökande till 3 positioner. Nu var detta i USA, men kanske går till på liknande sätt i Sverige. Först så fick vi information om de olika positionerna, sedan så ställde hon några frågor till gruppen.

Därefter så gick vi runt bordet och fick alla svara på några frågor. ( Alla fick samma frågor)
    Sedan så fick vi välja en produkt som låg på bordet( muggar, t shirt, baseball, plånbok) och skulle sälja denna produkt till de andra i 2 minuter.

• hundpuss

Jag har varit på en sådan intervju, vi var väl runt ett tiotal tjejer där,
    men sen kallades vi in en o en till personlig intervju.
    Det vi gjorde under tiden i grupp var ngt av en frågesport, lite nutidsorienteringsfrågor , vi fick översätta en engelsk text till svenska och tvärtom.
    Jag tyckte det var en bra version av intervju! Man hade iaf ngt roligt att göra under tiden de personliga intervjuerna löpte på...

• Limus

Nu har intervjun varit och vi fick lösa ett problem - blev indelade i grupp och fick ett problem tilldelat oss som vi fick lösa och sen presentera för de övriga grupperna. Vi får väl se om de ringer.

Svar på tråden Någon som varit på gruppintervju?